عیب یابی سنسور موقعیت دریچه گاز

عیب یابی سنسور موقعیت دریچه گاز

تست سنسور دریچه گاز

 

اثرات خرابی سنسور دریچه گاز

در صورت خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز ، در حالت درجا ( دور آرام ) دور موتور بالا رفته ( گاز می خورد ) و با فشردن پدال گاز موتور به راحتی دور نمی گیرد یا به عبارتی خفه کار می کند ( به علت افزایش ناگهانی نسبت هوا به سوخت در این حالت است ) و عیب دیگر خرابی این سنسور عدم شتابگیری سریع است و باعث افزایش آلودگی هوا در این حالت می شود . در دوره آموزش تعمیر ایسیو پارسیان صنعت خودرو با انواع روش تست اهمی و دیاگ این سنسور آشنا می شوید.

 

روش های تست سنسور موقعیت دریچه گاز

 

الف -تست سنسور دریچه گاز با استفاده از دستگاه عیب یاب ( دیاگ )

در صورت خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز ، خطای این سنسور در قسمت خواندن عیوب در دستگاه عیب یاب نشان می دهد . ابتدا خطا را در قسمت پاک کردن خطاها پاک کرده و سپس در قسمت پارامترهای دستگاه عیب یاب به تجزیه و تحلیل ولتاژ خروجی ، درصد و حالت باز بودن دریچه گاز را مورد بررسی قرار دهید .

نکته :

  • ولتاژ خروجی سنسور موقعیت دریچه گاز در حالت در جا ( دریچه گاز بسته ) بین 400 الی 500 و در بعضی از خودروها حدود 800 میلی ولت و در حالت کاملا باز بین 4300 الی 4800 میلی ولت می باشد .
  • درصد باز بودن دریچه گاز در حالت درجا ( دریچه گاز بسته ) در اکثر خودروها ، صفر درصد بوده و در حالت کاملا باز حداکثر به 94 درصد می رسد .
  • حالت یا وضعیت دریچه گاز در قسمت پارامترها باید در در حالت درجا : دور آرام ، در حالت نیمه باز : دور متوسط و در حالت کاملا باز : دور حداکثر را نشان بدهد.

همچنین ببینید : خرید دیاگ وی مکس

تست سنسور دریچه گاز با دیاگ

ب – تست سنسور دریچه گاز با استفاده از دستگاه مولتی متر ( قسمت اهم متر )

ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی قسمت اهم متر قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز را در مکان مربوطه قرار داده و دو سر سیم های مشکی و قرمز را طبق جدول زیر دو ه دو در حالت بسته و کاملا باز آزمایش کنید . چنانچه مقدار مقاومت به دست آمده در موقع آزمایش طبق جدول استاندارد مربوطه نباشد و یا مقدار مقاومت در حالتهای باز و بسته بین پای های مختلف ثابت بماند ( به جز دو پایه ) و تغییر نکند ( البته مقدار مقاومت در بین دو پایه در حالت بسته و باز در حالت ایده آل ثابت می باشد ) سنسور موقعیت دریچه گاز خراب بوده و باید تعویض گردد.

همچنین بخوانید : تست سنسور دریچه گاز بدون دستگاه

 

تست سنسور دریچه گاز با اهم متر

 

آموزش تعمیرات ایسیو

دوره تعمیرات ایسیو در 16 روز ( 10 روز تئوری – 6 روز عملی ) | آموزش کامل تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری ایسیو های بوش ، زیمنس ، ساژم ، والئو و … | برای دریافت مشاوره ” رایگان ” روی لینک زیر کلیک کنید و یا فرم انتهای صفحه را پر نمایید

ثبت نام

ثبت نام دوره های آموزشی ایسیو و الکترونیک خودرو
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

 

همچنین خواندن مقالات زیر توصیه می شود : 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up