آموزش مالتی پلکس خودرو

دوره مالتی پلکس ( ایرانیزه و فرانسوی ) : 2 دوره مالتی پلکس فرانسه و ایرانی به همراه دوره آموزش تعمیرات ECU در مجموعه ما برگزار می شود. در واقع با پرداخت هزینه یک دوره شما در دوره آموزش مالتی پلکس هم شرکت خواهید کرد.

مدت زمان دوره تعمیرات ایسیو + دوره آموزش مالتی پلکس ( ایرانی و فرانسه ) : 16 روز

محل برگزاری : تهران ( حضوری )

زمان شروع : به صفحه دوره تعمیرات ایسیو مراجعه شود

پشتیبانی مادام العمر

مدرک : QAL انگلستان

پیش نیاز : بدون پیش نیاز ( آموزش از پایه )

مالتی پلکس چیست ؟

اگر بخواهیم همه قطعات و حسگرهای الکترونیکی اتومبیل رابه ایسیو وصل کنیم با حجم انبوهی از سیم ها و کابل ها مواجه میشویم که فرآیند تعمیر و نگهداری را بسیار دشوار می کند و این حجم از کابل نیز ممکن است گاها دچار اتصال و یا … شود. در نتیجه برای غلبه کردن به این مشکلات و مسائل، مالتی پلکس خودرو وارد عمل می شود.

عملکرد سیستم مالتی پلکس خودرو بدین صورت است که به جای استفاده از کابل های بسیار، دستورات ایسیو به هر قطعه با یک کد اختصاصی فرستاده می شود. در واقع بوسیله یک زوج کابل و بصورت سری تمامی قسمتهای خودرو کابل کشی می شود و هر قطعه بر اساس شناسه یا کد اختصاصی ای که دارد فرامین لازم را دریافت و اجرا می کند.

سرفصلهای آموزش دوره مالتی پلکس

نکته : سرفصل های دوره مالتی پلکس خودرو به همراه دوره تعمیرات ایسیو ارائه می شود. بنابراین شما علاوه بر یادگیری مبحث تعمیرات ایسیو، مالتی پلکس ایرانی و فرانسوی را نیز با پرداخت هزینه یک دوره خواهید آموخت.

1- آموزش تعمیر BSI

آموزش تعمیر BSI

ایسیو برای فرستادن فرامین صادره به قسمت های مختلف از سیستم BSI استفاده می کند. در واقع سیستم BSI بستری را فراهم می کند که ایسیو فرامین صادره و دیتاها را ارسال کرده و یا دریافت نماید. BSI شبکه ای را ایجاد می نماید که حسگرها و یا دیگر قطعات مرتبط با ایسیو در قالب این شبکه با ایسیو ارتباط برقرار می کند. این شبه شبکه پروتکل های مختلفی دارد که در سیستمهای فرانسوی تحت عنوان VAN و در خودروهای آلمانی با نام CAN شناخته می شود.

 

2- آموزش تعمیر BM34

دوره آموزش مالتی پلکس و آموزش تعمیر BM34

bm34 در واقع مجموعه ای فیوز می باشد که می تواند پیام هایی را به قسمت های مختلف صادر کند. بی ام 34 به طور مستقل با دیاگ در ارتباط نیست و برای اینکار از BSI استفاده می کند.

 

3- آموزش تعمیر COM2000

آموزش تعمیر com2000

کام 2000 یکی از اجراء سیستم مالتی پلکس در 206 های مالتی پلکس می باشد که وظیفه دارد مواردی چون رادیو، ضبط خودرو، برف پاک کن ها و دسته راهنما را کنترل کند و از طریق شبکه VAN به BSI وصل می باشد.

 

4- آموزش تعمیر BCM ECO MUX

آموزش تعمیر BCM از دوره مالتی پلکس

BCM یا ماژول کنترل بدنه در خودروهایی نظیر رانا، دنا، پژو 206 و … که ایرانیزه شده اند به کار رفته است و تحت عنوان مالتی پلکس ایرانیزه نامیده می شوند. این قطعه وظایف BSI در مالتی پلکس فرانسه را بر عهده دارد.

 

5- آموزش تعمیر CBM ECO MUX

این قطعه نیز کارکردی شبیه به BCM دارد و بیشتر در خودروهای مالتی پلکس ایرانیزه مورد استفاده قرار گرفته است.

 

6- آموزش تعمیر CCN MUX

CCN یا نود مرکزی برای اولین بار روی خودروهای سمند نصب شد و بعدها نیز روی خودروهای دیگر نظیر رانا، دنا و … نیز مورد استفاده قرار گرفت. وظیفه این نود مالتی پلکس کنترل خواندن وضعیت دسته برف پاک کن، دسته راهنما، باز و بسته شدن درب ها، ارتباط با دیاگ، ارتباط با سایر نودهای نظیر RN – ICN و … را عهده دارد است.

 

7- آموزش تعمیر CEC PARS-405

در خودروهای پژو پارس و 405 عنوان نود مرکز CEC می باشد و معمولا در زیر داشبورد سمت راننده قرار گرفته است. مواردی نظیر خرابی در عملکرد قفل مرکزی، کلید صندوق پران، آینه تاشو، تایمر برف پاک کن و … مربوط به این نود مالتی پلکس می باشد و شما در دوره آموزش مالتی پلکس به طور کامل با تعمیرات این نود نیز آشنا خواهید شد.

 

8- آموزش تعمیر FN MUX

FN یا Front Node یکی از نودهای شبکه مالتی پلکس ایرانیزه است که شما در دوره آموزش مالتی پلکس با آن آشنا خواهید شد و تعمیرات آن را خواهید آموخت. این نود پس از سال 1394 روی خودروهایی نظیر دنا، سمند و سورن مورد استفاده قرار گرفت.

 

9- آموزش تعمیر PDN و DDN

دو نود DDN و PDN در واقع کنترل کننده شیشه بالابر های خودرو می باشند و در صورت خرابی شیشه های خودرو بالا و پایین نمی شوند و یا با تاخیر همراه هستند.

 

10- آموزش تعمیر RN SMS

نود RN دیگر نود شبکه مالتی پلکس خودروهای ایرانیزه نظیر دنا، سمند، سورن و … می باشد که در قسمت عقبی خودرو نصب شده و مواردی مثل عملکرد شیشه بالابرهای عقب، گرمکن شیشه عقب، قفل دربهای عقب و … را کنترل می کند و در صورت خرابی عملکرد هر یک از این موارد دچار مشکل می شود.

ثبت نام دوره آموزش مالتی پلکس

لازم به ذکر است که آموزش مالتی پلکس فرانسه و ایرانیزه به همراه دوره آموزش تعمیرات ECU برگزار می شود . ( یعنی 3 دوره تنها با پراخت هزینه یک دوره ) 

ثبت نام

ثبت نام دوره های آموزشی ایسیو و الکترونیک خودرو
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
keyboard_arrow_up