سنسور دور موتور | Engine Speed Sensor

سنسور دور موتور

 Engine Speed Sensor

سنسور دور موتور ( ESS )  وظایف زیادی دارد از جمله اندازه گیری تعداد دور موتور ، تشخیص موقعیت پیستون 1 ، 4 و اندازه گیری زاویه میل لنگ و … و ارسال این اطلاعات به واحد کنترل الکترونیکی می باشد . و یکی از سنسورهای مهم و حیاتی در خودروهای انژکتوری می باشد که اطلاعات ارسال شده توسط این سنسور برای محاسبه پارامترهایی نظیر ، مدت زمان پاشش سوخت ، زمان جرقه زنی ، مقدار آوانس و ریتارد و … مورد استفاده قرار می گیرد .

 

نکته :

واحد کنترل الکترونیکی ( ایسیو ) از روی اطلاعات ارسالی حسگر دور موتور ، متوجه دور بحرانی میل لنگ یا cut off شده ( دور بحرانی دوری است که باعث برش میل لنگ می گردد ) و برای جلوگیری از برش میل لنگ و معایب دیگر در موتور اقدام به قطع پاشش سوخت انژکتورها می نماید.

 

اساس کار سنسور دور موتور

از نوع القایی بوده و تشکیل شده است از یک سیم پیچ و هسته و آهنربای دائم و نحوه عملکرد این سنسور به این صورت است که هر گاه دندانه های فلایویل مقابل این سنسور می رسند شدت میدان مغناطیسی زیاد شده و ولتاژ متناوب متناسبی را تو لید می کند و یا عبور  دندانه های فلایویل از مقابل این سنسور شدت میدان مغناطیسی کاهش یافته و ولتاژ متناوب متناسبی را تولید می کند . بنابراین با چرخش یک دور کامل فلایویل از مقابل این سنسور ( تعداد دندانه های فلایویل برابر 58 = 2 – 60 می باشد ) به تعداد 58 سیگنال با دامنه کوتاه سینوسی و دو سیگنال با دامنه بلند ایجاد می شود .


دوره تخصصی تعمیرات ایسیو

اگر علاقمند به گذراندن دوره آموزش تعمیرات ایسیو هستید ، می توانید با شماره های 09120732297 یا 02166363082 تماس بگیرید و یا فرم انتهای این مطلب را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند . 


عملکرد سنسور دور موتور | آموزش تعمیرات ECU
عملکرد سنسور

مکان نصب سنسور دور موتور :

مکان نصب این سنسور در خودروهای انژکتوری متفاوت است که به سه گروه تقسیم بندی می شود و به ترتیب پیشرفت خودروهای انژکتوری ، شرح داده می شود .

  • در خودروهای انژکتوری که دارای دلکو بوده و حسگر دور موتور در داخل دلکو نصب می شود و از طریق چرخش میل دلکو و حرکت صفحه مشبک دور موتور ( به ازای هر سیلندر 20 عدد سوراخ و یا جمعا برای چهار سیلندر به تعداد 80 عدد سوراخ ، روی صفحه مشبک تعبیه شده است ) توسط دیود و فتودیود به واحد کنترل الکترونیکی ( ایسیو ) ارسال می شود مانند پراید انژکتوری مدل کیا ( زیمنس قدیم )
مکان نصب سنسور دور موتور در داخل دلکو | آموزش تعمیرات ecu
مکان نصب در داخل دلکو | آموزش تعمیرات ecu
  • در خودروهایی که این سنسور بر روی پوسته کلاج نصب می شود و اطلاعات دور موتور را از روی دندانه های فلایویل دریافت می کنند که در اکثر خودروهای انژکتوری اینگونه می باشد : پراید (ساژم و زیمنس ) پیکان ، پژو 405 ، 206 ، سمند ، زانتیا و …

همچنین ببینید : قیمت داینو

مکان نصب سنسور دور موتور در بر روی پوسته کلاچ | دوره تعمیرات ایسیو
مکان نصب سنسور دور موتور در بر روی پوسته کلاچ | دوره تعمیرات ایسیو

3 – در خودروهای جدید انژکتوری این سنسور در جلوی موتور روی قاب تسمه یا زنجیر تایمینگ ( تسمه تایم ) نصب می شود و سنسور دور موتور اطلاعات دور موتور را از روی چرخ دنده ای که در پشت پولی سر میل لنگ تعبیه شده است دریافت می کند مانند خودروهای بنز و تویوتا جدید

مکان نصب سنسور دور موتور در بر روی تسمه تایم | آموزش تعمیرات ایسیو
مکان نصب سنسور دور موتور در بر روی تسمه تایم | آموزش ecu

engine speed sensor : ESS
‏یا crankshaft position : CKP

هر دو اصطلاحاتی اند که به این سنسور اطلاق میشود

وظیفه سنسور دور موتور:

  1. ارسال اطلاعات دور موتور و انجام عمل استارت برای ECU
  2. ارسال اطلاعات لازم جهت تشخیص نقطه مرگ بالا توسط ECU
  3. ارسال اطلاعات لازم برای تنظیم زمان مناسب جرقه. با دریافت اطلاعات ارسالی از این حسگر زمان مناسب جرقه ،میزان پاشش سوخت و مدت پاشش سوخت را تشخیص داده و دستورات لازم را برای ایسیو صادر می کند
  4. تنظیم دور موتور
  5. تشخیص دور موتور و اعلام آن به دور سنج
  6. اعلام حرکت فلایول به کامپیوتر
  7. تنظیم زمان جرقه زنی

 

نحوه ی عملکرد سنسور دور موتور:

در خودروهای انژکتوری بر روی فلایول صفحه ی دیگری قرار گرفته که دور تا دور آن به صورت دنده دار طراحی شده است . این سنسور دقیقا در بالای این دندانه ها با فاصله ی معین قرار می گیرد . 60 عدد دنده که 2تای آن حذف شده و تعداد دنده ها 58 است : هنگام عبور دندانه ها از مقابل سنسور مغناطیسی میدان مغناطیسی تغییر کرده و سیگنال مشخص را برای ECU ارسال می کند . هنگامی که دندانه های خالی از مقابل سنسور عبور می کند سیگنال متفاوتی به ECU ارسال می شود که ECU متوجه میشود سیلندر 1و4 در نقطه ی مرگ بالا قرار دارند لذا ECU فرمان ارسال جرقه برای این دو سیلندر ارسال میکند .

+ در مجموع ECU با توجه به اطلاعات دریافتی از این سنسور موارد زیر را تشخیص می دهد:

1- تشخیص دور موتور وانجام عمل استارت .
2- تشخیص زمان مناسب جرقه با انجام عمل آوانس و ریتارد خودرو .
3- تشخیص سیلندر 1و4 در موقعیت نقطه ی مرگ بالا .
4- محاسبه زمان و میزان پاشش سوخت

عیب یابی سنسور دور موتور

یکی از دلایل خاموش شدن خودرو و یا روشن نشدن خودرو خرابی این سنسور می باشد . یکی از دلایل شایع خرابی آن ، کثیفی و تجمع براده در اطراف موتور می باشد که در نتیجه آن اطلاعات به درستی به ایسیو منتقل نمی شود. پس یکبار سنسور را تمیز کرده و چنانچه همچنان خطا داشتید با دیاگ آن را چک نمایید.

از دیگر مشکلاتی که ممکن است در نتیجه مشکلات سنسور دور موتور باشد می توان به :

  • عدم نمایش صحیح دور موتور خودرو در زمان روشنی خودرو
  • ایجاد CutOff قبل از رسیدن دور موتور به خط قرمز یا رد لاین
  • پرش ناگهانی ، ثابت ماندن یا حرکت نکردن عقربه دور سنج
  • قطع پمپ بنزین هنگام استارت

ثبت نام

ثبت نام دوره های آموزشی ایسیو و الکترونیک خودرو
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

همچنین خواندن مقالات زیر توصیه می شود : 

1 دیدگاه. پیغام بگذارید

  • محمد حسین کاظمی
    جولای 31, 2019 10:02 ق.ظ

    سلام دوره تعمیرات عیسوی ثبت نام کنم آیا شامل آموزش سانسورها و عملکردها و همچنین کار و آموزش دی اک نیز آموزش داده میشود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up