عیب یابی مپ سنسور یا سنسور فشار هوای منیفولد

عیب یابی سنسور فشار هوای منیفولد یا مپ سنسور

عیب یابی مپ سنسور یا سنسور فشار هوای منیفولد

 

 

اثرات خرابی سنسور فشار هوا یا منیفولد

در صورت خرابی سنسور فشار هوای منیفولد ، مصرف سوخت و تایمینگ جرقه تغییر کرده و خودرو دچار لرزش شده و حتی در بعضی از خودروها ( خودروهایی که سنسور فشار هوا بطور مستقل قرار گرفته اند ) با خرابی سنسور فشار هوا ، خودرو خاموش شده و روشن نمی شود .

در خودروهایی که سنسور فشار هوا با دمای هوا بصورت یکپارچه بر روی منیفولد هوا نصب می شوند . در صورت خرابی سنسور فشار هوا معمولا موتور در حالت درجا خاموش نشده بلکه دچار لرزش شدید و بد کار کردن موتور می شود . البته در این خودرو ها با تغییر زیاد ارتفاع ( سربالایی یا سرازیری ) و زیر بار قرار گرفتن موتور ، خودرو دچار لرزش بسیار شدید شده و در نهایت موتور خاموش می گردد.

خلاصه : در خودروهایی که سنسور فشار هوا بطور مستقل و با یک شیلنگ به منیفولد هوا متصل می باشند یکی از دلایل روشن نشدن موتور می تواند خرابی سنسور فشار هوا باشد . در خودروهایی که سنسور فشار با سنسور دمای هوا یکپارچه بوده و بطور مستقیم به منیفولد هوا نصب می شوند خودرو در حالت درجا در صورت خرابی سنسور فشار هوا خاموش نشده بلکه در اثر تغییر زیاد ارتفاع ( سرازیری و سربالایی ) خودرو خاموش می شود . که علت اصلی خراب بودن سنسور فشار هوا می باشد .

یکی دیگر از سنسورهایی که در دوره آموزش ECU در مجموعه پارسیان صنعت خودرو تدریس می شود، مپ سنسور یا سنسور فشار هوای منیفولد است. در ادامه نحوه عیب یابی این سنسور را به صورت مختصر بررسی می کنیم.

 

نحوه عیب یابی سنسور فشار هوا

 

الف – عیب یابی منیفولد با استفاده از دستگاه عیب یاب ( دیاگ ) 

 

در صورت خرابی سنسور فشار هوا در حافظه واحد کنترل الکترونیکی ( ای سی یو ) ثبت می شود و در بعضی از خودروها باعث روشن شدن لامپ عیب یاب در صفحه داشبور خودرو می گردد . ابتدا خطای سنسور فشار هوا را در قسمت پاک کردن خطاها توسط دستگاه دیاگ ( عیب یاب ) پاک کرده و سپس در قسمت پارامتر به تجزیه و تحلیل مقدار فشار هوا در حالت روشن بودن موتور می پردازیم .

 

نکته : 

در صورت خرابی یا قطع بودن سنسور فشار هوا ، مقدار فشار هوای منیفولد را در قسمت پارامترها به اندازه فشار هوای جو نشان می دهد . ( 800 الی 900 میلی بار ) و یا بیشتر از فشار جو ( حدود 1200 میلی بار ) را نشان می دهد .

همچنین ببینید : تعمیر ایربگ

ب – عیب یابی منیفولد با استفاده از دستگاه مولتی متر ( قسمت ولت متر )

 

ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه را روی ولت متر DC قرار داده و سپس سیم مسکی را در قسمت منفی یا COM و سیم قرمز را در قسمت ولت V قرار داده و دو سر سیم های مشکی و قرمز را به پایه های 3 و 4 سنسور وصل کرده و اعمال ولتاژ 5 ولت به پایه های مربوطه ( طبق نقشه ) و ایجاد فشارهای مختلف در دهانه سنسور طبق جدول استاندارد ، ولتاژ خروجی سنسور را در فشارهای مختلف اندازه گیری کرده و با جدول استاندارد مربوطه مقایشه نمائید . در صورت داشتن اختلاف زیاد ، قطعه معیوب بوده و باید تعویض گردد .

دیاگرام مپ سنسور

دیاگرام سنسور فشار هوای منیفولد

عیب یابی مپ سنسور

نکته : توصیه می شود سنسورهایی که تست ولتاژ دارند و به خصوص ولتاژ مورد نیاز برای تست سنسور 5 ولت باشد . روی خودرو با استفاده از دستگاه مخصوص و یا با اسفاده از دو عدد سوزن ته گرد و دستگاه مولتی متر ( قسمت ولت متر ) طبق نقشه مربوطه ولتاژ خروجی سنسور ر در فشارهای مختلف تست کنید . 

 


آموزش تعمیرات ایسیو

دوره تعمیرات ایسیو در 16 روز ( 10 روز تئوری – 6 روز عملی ) | آموزش کامل تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری ایسیو های بوش ، زیمنس ، ساژم ، والئو و … | برای دریافت مشاوره ” رایگان ” روی لینک زیر کلیک کنید و یا فرم انتهای صفحه را پر نمایید

ثبت نام

ثبت نام دوره های آموزشی ایسیو و الکترونیک خودرو
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

2 دیدگاه. پیغام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up