سنسور دمای آب یا سنسور دمای مایع خنک کننده موتور

سنسور دمای مایع خنک کننده موتور

سنسور دمای آب چیست ؟

 

سنسور دمای آب یا سنسور دمای مایع خنک کننده موتور وظیفه دارد که دمای مایع خنک کننده را اندازه گیری کرده و به واحد کنترل الکترونیک ( ایسیو ) ارسال کند و ایسیو نیز از طریق اطلاعات این سنسور ، زمان پاشش سوخت و آوانس جرقه ای را برای حالت های مختلف از جمله برای حالت ساسات و دماهای مختلف تنظیم می کند . بنابراین یکی از سنسورهای تاثیر گذار در پاشش سوخت و جرقه ( آوانس و ریتارد ) و روشن شدن خودرو ، سنسور دمای مایع خنک کننده  می باشد.

آموزش تعمیرات ایسیو

یکی از مباحثی که در دوره آموزش تعمیرات ایسیو خودرو به کارآموزان آموزش داده می شود، مبحث شمع خودرو و نحوه تست و عیب یابی آن است. اطلاعات دوره ایسیو را می توانید در لینک زیر مشاهده نمایید.

 

همچنین بخوانید : علائم خرابی سنسور دمای آب ماشین

 

اساس کار سنسور دمای آب

سنسور دمای مایع خنک کننده موتور بر اساس مقاومت متغییر دمایی عمل می کند و از نوع مقاومت NTC می باشد . ( یعنی با افزایش دمای آب موتور ، مقاومت این سنسور کاهش می یابد و بلعکس )

با توجه به منحنی شکل زیر نشان می دهد که هر چه دمای آب موتور افزایش می یابد مقاومت سنسور دمای آب کاهش می یابد و بلعکس و محدوده دمایی این سنسور در اکثر خودروها از 40- الی 130 درجه سانتیگراد می باشد که مقاومت آن بین 100 الی 50000 اهم تغییر می کند .

منحنی تغییرات مقاومت سنسور دمای آب

مکان نصب سنسور دمای آب

 

مکان نصب سنسور دمای مایع خنک کننده  یا سنسور دمای آب در اکثر خودروها در پشت هوزینگ ترموستات که گرمترین نقطه دمای آب موتور می باشد نصب می شود . رنگ پایه سنسور اصلی مایع خنک کننده که اطلاعات دمای آب را به واحد کنترل الکترونیکی ارسال می کند در اکثر خودروها به رنگ سبز یا مشکی می باشد .

نکته : امروزه در خودروهای انژکتوری اطلاعات دمای آب در سه نقطه مورد نیاز می باشد  :

  1. صفحه داشبورد ، جهت اعلام دمای آب موتور به راننده
  2. واحد کنترل الکترونیکی ( ECU ) جهت محاسبه مقدار سوخت مصرفی
  3. فن ها ، بر اساس دمای مایع خنک کننده فن ها کار می کنند ( در خودروهای مختلف دمای فعال شدن فن ها متفاوت می باشد )

لذا به همین دلیل در خودروهای انژکتوری از یک یا دو ، و یا سه سنسور دمای خنک کننده کمک می گیرند .

حالت اول : استفاده از یک سنسور  مایع خنک کننده : در این نوع خودروها یا سیستم فن برقی به کار نرفته و اطلاعات ارسالی این سنسور برای واحد کنترل الکترونیکی ( ایسیو ) و صفحه داشبورد مورد استفاده قرار می گیرد . ( مانند پیکان ) . در خودروهای جدید و پیشرفته نیز کلا از یک سنسور دمای خنک کننده استفاده می کنند که اطلاعات ارسالی دمای آب وارد واحد کنترل الکترونیکی شده و هم برای محاسبه مقدار سوخت مصرفی نسبت به دمای آب موتور قرار گرفته و هم به صفحه داشبورد ارسال می شود و هم فن ها را در دمای مناسب بکار می اندازد .

حالت دوم : استفاده از دو سنسور دمای خنک کننده : در این نوع خودروها سنسور اصلی که پایه آن به رنگ سبز یا مشکی بوده ( دو پایه ) اطلاعات دمای آب را به ecu ( جهت محاسبه مقدار سوخت و بکار انداختن فن ها در دمای مناسب ) ارسال می کند و سنسور دوم که در خودروها بصورت تک پایه بوده و دمای آب را به صفحه داشبورد ارسال می کند .

حالت سوم : استفاده از سه سنسور دمای خنک کننده : در این نوع خودروها ( زانتیا و یکسری از پژو 405 ها و سمند ) سنسور اصلی به رنگ سبز بوده که اطلاعات دمای آب را به واحد کنترل الکترونیکی ارسال می کند .

  • سنسور با پایه آبی ( تک پایه ) : اطلاعات دمای آب موتور را به صفحه داشبورد انتقال می دهد .
  • سنسور با پایه قهوه ای : اطلاعات دمای آب موتور را جهت راه انداختن فن های خنک کننده در دمای مناسب به کار می رود .

همچنین ببینید : خرید دیاگ

مکان نصب سنسور دمای آب

 

آموزش تعمیرات ایسیو

دوره تعمیرات ایسیو در 16 روز ( 10 روز تئوری – 6 روز عملی ) | آموزش کامل تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری ایسیو های بوش ، زیمنس ، ساژم ، والئو و … | برای دریافت مشاوره ” رایگان ” روی لینک زیر کلیک کنید و یا فرم انتهای صفحه را پر نمایید

 

ثبت نام

ثبت نام دوره های آموزشی ایسیو و الکترونیک خودرو
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

 

3 دیدگاه. پیغام بگذارید

  • سلام. چگونه ولتاژ خروجی سنسور دمای آب رو میشه اندازه گیری کرد؟
    هنگامی که سنسور به سوکت وصل هست و موتور خودرو در حال کار هست، اندازه ها دقیق نیست، لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • سلام . اهم رو روی حالت ولت متر بزارین و دو سر اهم متر رو به دو سر سیم وصل کنید و اندازه بگیرید

      پاسخ
  • علی محمد نگاری
    دسامبر 25, 2020 11:07 ب.ظ

    سلام ماشین من آردی ۸۲ انژکتور و هیدرولیک هست که دو تا سنسور داره قهوه ای که به یونیت فن وصل هست و سبز که سه پایه داره و برای آمپر و ای سی یو اطلاعات می‌فرسته ولی متاسفانه در حالتهای گفته شده این مدل توضیح داده نشده . ممنون میشم توضیح بدین .

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up