سنسور دمای هوای ورودی یا ATS

سنسور دمای هوای ورودی چیست

سنسور دمای هوای ورودی چیست؟

 

موتور خودرو مجموعه قطعاتی است که به صورت تنظیم شده با چندین سیستم و اجزا برای عملکرد بهینه به طور هماهنگ کار می‌کنند. این سیستم‌ها و قطعات با گذشت زمان دچار اختلال می‌شوند و عملکرد کلی موتور را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در حالی که هر سیستم و قطعه عملکرد خاصی دارد، سنسورهای خودرو برای عملکرد صحیح کامپیوتر خودرو ضروری هستند. به عنوان مثال، سنسور دمای هوای ورودی، دمای جریان هوای ورودی به موتور را تشخیص می‌دهد و این داده‌ها را به کامپیوتر خودرو یا ایسیو ارسال می‌کند.

از آنجایی که سنسور دمای هوای ورودی ممکن است از کار بیافتد و مشکلاتی را برای رانندگی ایجاد کند، رانندگان باید از علائم خرابی سنسور دمای هوای ورودی و اقداماتی که باید در خصوص این قطعه انجام دهند آگاه باشند. در ادامه این مطلب از سایت پارسیان صنعت خودرو،  عملکرد سنسور دمای هوای ورودی، علائم و نحوه رفع آنها را مورد بحث قرار خواهیم داد. در ضمن آموزش این سنسور یکی از مواردی است که در دوره آموزش تعمیرات ECU به هنرجویان آموزش داده می شود.

 

سنسور دمای ورودی هوا چه کار می‌کند؟

 

سنسور دمای هوای ورودی که با نام سنسور IAT نیز شناخته می‌شود، جزء قطعات حیاتی خودرو است که به بهبود کارایی موتور کمک می‌کند. دمای هوای ورودی به موتور را کنترل کرده و داده‌ها را به ای سی یو ماشین ارسال می‌کند.

سپس ای سی یو نسبت مخلوط هوا به سوخت مناسب را برای فرآیند احتراق مناسب تعیین می‌کند. به عنوان مثال، اگر حسگر IAT هوای گرم وارد شده به موتور را اندازه‌گیری کرده و چگالی هوا کم باشد، کامپیوتر خودرو سوخت کمتری را برای عملکرد کارآمد موتور ارسال می‌کند. بنابراین در صورت نقص عملکرد سنسور IAT، موتور دچار تغییرات قابل توجهی در عملکرد خود خواهد شد.

 

نحوه عملکرد سنسور دمای هوای ورودی

سنسور دمای ورودی هوا چگونه کار می‌کند؟

 

سازندگان خودرو معمولاً سنسور دمای ورودی هوا را در بالای منیفولد ورودی یا بین محفظه فیلتر هوا و منیفولد ورودی نصب می‌کنند تا نوک آن بتواند عبور هوا را تشخیص دهد. در موتور خودروهایی که حجم هوا را با سنسور MAP کنترل می‌کنند، سنسور MAP به عنوان سنسور دمای هوای ورودی نیز عمل می‌کند. برخی از سازندگان خودرو دو سنسور دمای هوای ورودی را روی موتورهای نوع V نصب می‌کنند. این امر در موتورهایی با منیفولدهای ورودی مجزا یا تقسیم شده بسیار رایج است.

 

سنسور دمای هوای ورودی چقدر مهم است؟

 

سنسور دمای هوای ورودی یک ترمیستور است. این بدان معنی است که سیگنال آن بسته به تغییرات دما متفاوت است و همانند سنسور مایع خنک کننده عمل می‌کند. کامپیوتر خودرو یک ولتاژ مشخص یا مقاومتی را به سنسور اعمال می‌کند و سپس دمای هوا را از روی ولتاژی که از سنسور دریافت می‌کند، تعیین می‌کند.

ولتاژ برگشتی به نسبت مستقیم با تغییرات دمای هوا تغییر کرده و تغییرات مقاومت سنسور بر ولتاژی که به کامپیوتر ماشین باز می‌گردد تاثیر می‌گذارد. در برخی خودروها سیستم‌های کنترل آب و هوای خودکار با سنسورهای دمای هوا نیز کار می‌کنند و در برخی از سنسورهای دمای هوا، هوای محیط و هوای داخل محفظه مسافر کنترل می‌شود.

سیستم‌های کنترل آب و هوا سنسور دما در خارج از محفظه موتور قرار می‌گیرد، بنابراین گرمای موتور بر روی گرفتن اطلاعات ای سی یو تأثیر نمی‌گذارد. این سنسورهای دمای هوای کنترل آب و هوا مانند سنسور IAT عمل می‌کنند. با این حال برخی از آنها از حسگرهای مادون قرمز برای خواندن دمای سرنشینان خودرو هم دارند.

 

علائم سنسور دمای هوای ورودی خراب

 

یک سنسور دمای هوای ورودی ضعیف، چراغ چک موتور را روی پشت آمپر روشن کرده و باعث ایجاد چندین مشکل اساسی در عملکرد موتور می‌شود. در ادامه نحوه متوجه شدن از خرابی این سنسور شرح داده شده است:

 

1.چراغ چک موتور را بررسی کنید

کامپیوتر ماشین تمام عملیات و فرآیندها را در یک وسیله نقلیه نظارت می‌کند. اگر سیستم یا سنسوری خراب شود، چراغ چک موتور روشن می‌شود، چراغ چک موتور راننده را از هر گونه مشکل اساسی در سیستم مطلع می‌کند.

به همین ترتیب اگر سنسور IAT از کار بیفتد، چراغ چک پشت آمپر ظاهر می‌شود. بنابراین هر زمان که این چراغ خودروی شما روشن شد، خودرو را با اولین دیاگ نزدیک به خود عیب یابی کنید تا بدانید چه مشکلی در خودرو وجود دارد.

 

2.بد کار کردن موتور

موتور خودرو باید تا حد امکان نرم و روان کار کند. موتوری که بد کار کرده و صداهای بد تولید می‌کند نشان‌دهنده یک یا چند سیستم یا قطعه خراب است. ممکن است سنسور دمای هوای ورودی خراب داشته باشید که باعث نسبت نامناسب مخلوط هوا به سوخت شده باشد. اگر موتور در دور آرام ریپ کوچکی بزند، سنسور دمای هوای ورودی خراب است. مشکلات متعددی می‌تواند باعث بد کار کردن موتور شود که باید بررسی شود.

 

3.مصرف سوخت بالا

ای سی یو به طور مداوم مخلوط هوا و سوخت را تنظیم می‌کند تا حداکثر مصرف سوخت را مشخص کند. ای سی یو در واقع به چندین سنسور مانند سنسورهای IAT، MAF و MAP برای تنظیم مخلوط هوا و سوخت متکی است.

اگر هر یک از این قطعات خراب شود، در مسافت پیموده شده بنزین به میزان قابل توجهی افزایش یا کاهش می‌یابد که غیر منطقی است. اگر با بنزین خود مسافت کمتری طی می‌کنید، می‌تواند به این معنی باشد که یک سنسور دمای هوای ورودی کثیف یا خراب دارید.

 

4.روشن نشدن موتور

روشن نشدن موتور یکی از علائم رایج خرابی سنسور دمای هوای ورودی است. مخلوط نامناسب هوا و سوخت در محفظه احتراق می‌تواند باعث سوختن ناقص موتور شود و در نهایت روشن نشود. البته عوامل متعددی می‌توانند باعث از کار افتادن موتور شوند، این می‌تواند شمع‌های بد، سیم‌های شمع کثیف ، انژکتورهای سوخت، سنسورهای IAT خراب و غیره باشد.

روشن نشدن موتور روی شتاب تاثیر می‌گذارد. از آنجایی که دلایل مختلفی برای روشن نشدن موتور وجود دارد، همیشه هر زمان که موتور روشن نشده یا به درستی کار نمی‌کرد آن را تشخیص دهید و به اولین مکانیک نزدیک خود مراجعه کنید تا مشکل سریع برطرف شود تا خسارات سنگین نبینید.

 

5.شتاب ضعیف

خواند اطلاعات اشتباه سنسور دمای هوای ورودی باعث می‌شود که ای سی یو فکر کند هوا سردتر یا گرمتر از دمای واقعی است. این باعث می‌شود ای سی یو مخلوط هوا و سوخت را اشتباه محاسبه کرده و منجر به شتاب ضعیف یا افت شتاب می‌شود.

 

6.شروع به حرکت سخت در هوای سرد

خودروی شما در هنگام شروع حرکت به سوخت بیشتری نیاز دارد. اگر کامپیوتر ماشین در هنگام راه‌اندازی به دلیل یک سنسور دمای هوای ورودی ضعیف، مقدار بدی سوخت تزریق کند، به‌ویژه در شرایط آب و هوای سرد، ماشین سخت استارت خورده و به راحتی روشن نمی‌شود که این هم نشانه‌ای از خرابی این سنسور است.

7.دریچه شیر برقی تحت تأثیر قرار گرفته باشد

در برخی خودروها، ای سی یو عملکرد شیر برقی را با دمای هوا کنترل می‌کند. این بدان معنی است که یک سنسور دمای هوای ورودی ضعیف می‌تواند بر عملکرد شیر برقی تأثیر بگذارد. یک شیر برقی خراب ممکن است بر عملکرد کلی موتور تأثیر بگذارد.

 

 

چگونه سنسور دمای هوای ورودی را تست کنیم؟

اگر متوجه هر یک از علائم بالا شدید، سنسور دمای هوای ورودی را تست کنید تا بدانید مشکل از آن است یا خیر. در ادامه، نحوه تست سنسور IAT با مولتی متر را بررسی خواهیم کرد. لطفاً توجه داشته باشید که یک سنسور IAT می‌تواند بخشی جدایی ناپذیر از یک سنسور MAF یا MAP باشد. آنها همچنین می‌توانند سنسورهای مستقل بسته به طراحی خودرو باشند.

 

تست مقاومت سنسور دمای هوای ورودی

  • قبل از شروع این تست، اجازه دهید موتور شما خنک شود.
  • سیم کشی برق را جدا کنید.
  • مولتی متر خود را در محدوده خودکار یا 50k در مقیاس OHMs تنظیم کنید.
  • موتور را خاموش کنید و مقاومت سنسور دمای هوای ورودی را اندازه بگیرید. در حدود ۲۰ درجه سانتیگراد یا ۶۸ درجه فارنهایت، مولتی متر باید ۳۷ هزار اهم را ثبت کند. در دمای ۳۰ درجه سانتیگراد یا ۸۶ درجه فارنهایت، باید ۲۴ هزار اهم دریافت کنید.
  • دسته سیم IAT را دوباره وصل کنید.
  • موتور را روشن کنید و اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آرام کار کند. همچنین می‌توانید آن را تا زمانی که فن رادیاتور فعال شود، در حالت آرام نگه دارید تا موتور به دمای کارکرد عادی برسد.
  • وسیله نقلیه را خاموش کنید.
  • سیم کشی سنسور دمای هوای ورودی را جدا کنید.
  • با جدا کردن سنسور دمای هوای ورودی، مقاومت سنسور را در سرتاسر مدار دوباره بررسی کنید. در دمای ۹۰ درجه سانتیگراد یا ۱۹۴ درجه فارنهایت، شما باید 2.8k اهم داشته باشید. در ۱۰۰ درجه سانتیگراد یا ۲۱۲ درجه فارنهایت، شما باید 2k اهم داشته باشید.

برای اطلاع از دمای خاص خودرو و مقدار مقاومت سنسور دمای هوای ورودی به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید.

 

تست قدرت سنسور دمای هوای ورودی

هدف این آزمایش اطمینان از اینکه ای سی یو ولتاژ سنسور دمای هوای ورودی مورد نیاز (معمولاً ۵ ولت) را تامین می‌کند، است.

  • وسیله نقلیه را خاموش کنید.
  • مقیاس ولتاژ DMM را به DC تغییر دهید.
  • سیم کشی سنسور دمای هوای ورودی را جدا کنید.
  • سیم قرمز را روی سیم سنسور دمای هوای ورودی قرار دهید.
  • سیم مشکی را روی ترمینال منفی باتری یا موتور وصل کنید.
  • در حالت روشن ماشین شما باید ۴.۶ تا ۵ ولت را ببینید.
  • ماشین را به وضعیت “خاموش” برگردانید.
  • حالا جای سیم‌های مشکی و قرمز را عوض کنید.
  • در حالت روشن شما باید تقریبا ۱۲ ولت داشته باشید.
  • همه موارد را به حالت قبل برگردانید.

نمودار تغییرات دما هوا NTC

اساس کار سنسور دمای هوا

سنسور دمای هوا بر اساس یک نوع مقاومت متغیر دمایی عمل می کند و از نوع مقاومت NTC ( جریان دمای منفی ) می باشد . یعنی با افزایش دمای هوای ورودی ، مقاومت کاهش می یابد و بالعکس .

با توجه به منحنی دیاگرام ، نشان می دهد که هر چه دمای هوای ورودی افزایش یابد مقاومت سنسور کاهش می یابد و بلعکس ، و محدوده دمای این سنسور بین 40- الی 130 درجه سانتیگراد بوده و تغییر مقاومت نیز بین 10 الی 100000 اهم می باشد .

 

مکان نصب سنسور دمای هوا

سنسور دمای هوا بطور کلی در مسیر جریان هوای ورودی به موتور قرار می گیرد ( از هواکش تا انتهای مانیفولد ) البته مکان نصب دقیق سنسور دمای هوا در خودرو ها متفاوت بوده اما در اکثر خودروها در یکی از سه مکان مشخص نصب می شود :

هواکش : مانند پراید کیا ( زیمنس قدیم ) – ( مکان نصب سنسور دمای هوای ورودی پراید )

هوزینگ دریچه گاز : مانند پژو 405 و سمند – ( مکان نصب سنسور دمای هوای ورودی پژو – مکان نصب سنسور دمای هوای ورودی سمند )

روی مانیفولید هوا ( مخزن آرامش ) : مانند پراید ساژم و زیمنس ، پژو 405 ، 206 ، سمند ، زانتیا و …

توجه : در خودروهایی که سنسور دمای هوا بر روی مانیفولد ( مانی فولد – منیفولد ) هوا نصب می شود به همراه سنسور فشار هوا ، بصورت یکپارچه می باشند .

اثرات خرابی سنسور دمای هوا

در صورت خرابی سنسور دمای هوا در موتور باعث افزایش مصرف سوخت ، بد کار کردن موتور ( لرزش موتور ) و کاهش شتاب خودرو شده و در نهایت باعث افزایش آلودگی هوا می گردد . بنابراین هرگاه خودرویی در اثر کاهش یا افزایش دمای هوا دچار لرزش موتور و افت شتاب و افزایش مصرف سوخت و … گردد ، می توان به خرابی سنسور دمای هوا شک کرد . ( البته خرابی سنسورهای دیگر مانند سنسور فشار هوا ، سنسور موقعیت دریچه گاز و سنسور اکسیژن و … نیز باعث لرزش موتور ، افت شتاب و افزایش مصرف سوخت می گردد ) لذا به همین خاطر توصیه می شود که برای تشخیص قطعی خرابی سنسورها و قطعات دیگر از دستگاه عیب یاب ( دیاگ ) استفاده شود .

توجه

بهترین شیوه آزمایش و عیب یابی و رفع عیوب ، سنسورها و قطعات دیگر در خودروهای انژکتوری به این صورت است که ابتدا با استفاده از دستگاه عیب یاب ( دیاگ ) ، عیوب سیستم سوخت رسانی انژکتوری را مورد بررسی قرار داد ، هم در قسمت خواندن خطاها و به خصوص  در قسمت پارامترها ، چنانچه بعد از پاک کردن خطاها و آنالیز پارامترهای مربوطه ، عیب مربوطه بر طرف نگردید بهتر است سنسور یا قطعه مربوطه را باز کرده و با استفاده از دستگاه مولتی متر مورد بررسی و آزمایش قرار داده ، چنانچه در موقع آزمایش سنسورها و قطعات اعداد به دست آمده توسط دستگاه مولتی متر ( تست اهمی یا تست ولتازی ) طبق جداول استاندارد مربوطه نباشد ، قطعه معیوب بوده و باید تعویض گردد .

نحوه عیب یابی سنسور دمای هوا

الف – با استفاده از دستگاه عیب یاب ( دیاگ ) :

با استفاده از دستگاه عیب یاب قسمت خواندن خطاها ، می توان عیب سنسور دمای هوا را تشخیص داد ، در صورت داشتن خطای سنسور دمای هوا موتور را خاموش کرده و سوئیچ را کامل باز گذاشته و در قسمت پاک کردن خطاها توسط دستگاه عیب یاب ، خطاها را پاک می کنیم و سپس در قسمت پارامترها به تجزیه و تحلیل سنسور دمای هوا می پردازیم .

نکته : چنانچه سنسور دمای هوا قطع و یا خراب باشد ، در قسمت پارامترها ، مقدار دمای هوا را 40- ( منفی چهل ) نشان می دهد و یا با تغییرات دمای هوا ، مقدار دمای هوا ثابت می ماند .

ب – با استفاده از دستگاه مولتی متر ( قسمت اهم متر ) :

ابتدا کلید ( سلکتور ) دستگاه مولتی متر را روی قسمت اهم قرار دهید و سپس سیم مشکی در قسمت منفی ( com ) و سیم قرمز رنگ را قسمت اهم ( Ω ) قرار داده ( البته توصیه می شود برای آزمایش و تست قطعات از دستگاه مولتی متر دیجیتال اتوماتیک استفاده کنید . ) و بعد دو سر سیم های مشکی و قرمز را به دو پایه سنسور دمای هوا متصل کرده ( پایه های 1 و 2 ) و مقدار مقاومت را بر اساس دمای هوا یادداشت کنید . چنانچه مقدار مقاومت نشان داده شده در دمای مشخص طبق جدول استاندارد مربوطه نباشد و یا مقدار مقاومت در دماهای مختلف تغییر نکند قطعه معیوب بوده و باید تعویض گردد . ( حدود 10 % خطا مجاز می باشد . )

جدول تغییرات مقاومت سنسور دمای هوا ( NTC ) به صورت تقریبی


آموزش تعمیرات ایسیو

دوره تعمیرات ایسیو در 16 روز ( 10 روز تئوری – 6 روز عملی ) | آموزش کامل تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری ایسیو های بوش ، زیمنس ، ساژم ، والئو و … | برای دریافت مشاوره ” رایگان ” روی لینک زیر کلیک کنید و یا فرم انتهای صفحه را پر نمایید

ثبت نام

ثبت نام دوره های آموزشی ایسیو و الکترونیک خودرو
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

2 دیدگاه. پیغام بگذارید

  • واقعاازشمامتشکروسپاسگذارهستم نحوی ام‌زش درباره عیوب ماشین خیلی عالی میباشد

    پاسخ
  • با عرض سلام احتراما قطعات اصل وجود ندارد سنسور اکسیژن پژو ۲۰۷i مدل ۹۰ با کد قطعه۰۹۲۰۹۰۱۲۹۹ بطول ۴۱۰ میلیمتر ( بالایی) موتور از اگزوز دود سیاه میداد و مصرف بالا و نا میزان بودن موتور و سنسور فشار دمای هوا منیفولدور وردی TU5-TU3 طرح بوش کد ۰۹۲۰۵۰۰۲۲۲ نصب کردند و ضمنا سنسور اکسیژن که وصل به اگزوز بود باز نشد ناچارا بریدن حال نمیدانم خوب کار میکند یا نه ؟ لطفا راهنمایی فرمائید با تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up