عیب یابی سنسور دمای آب

تست سنسور دمای آب

تست و عیب یابی سنسور دمای آب

 

اثرات خرابی سنسور دمای آب

در صورت خرابی سنسور دمای آب، مصرف سوخت ، آلودگی هوا و لرزش موتور زیاد شده و در بعضی از خودروها باعث یکسره کار کردن فن ها نیز می شود . البته به دلیل اهمیت سنسور دمای آب برای واحد کنترل الکترونیکی ( ایسیو ) ، خرابی این سنسور باعث دود کردن خودرو شده و حتی در بعضی از خودروها خرابی این سنسور باعث روشن نشدن خودرو نیز می گردد .

آموزش تعمیرات ایسیو

یکی از مباحثی که در دوره آموزش تعمیرات ایسیو خودرو به کارآموزان آموزش داده می شود، مبحث سنسورها و نحوه تست و عیب یابی آن است. اطلاعات دوره ایسیو را می توانید در لینک زیر مشاهده نمایید.

 

همچنین بخوانید : علائم خرابی سنسور دمای آب خودرو

 

عیب یابی سنسور دمای آب

 

الف – عیب یابی سنسور دمای آب با اسفاده از دستگاه عیب یاب ( دیاگ )

در صورت خرابی سنسور دمای آب ، خطای این سنسور در حافظه واحد کنترل الکترونیکی ( ecu ) ثبت شده و در بعضی از خودروها باعث روشن شدن لامپ عیب یاب می گردد . که ابتدا خطای سنسور دمای آب را پاک کرده و سپس در قسمت پارامترها به تجزیه و تحلیل دمای آب در حالته روشن بودن موتور پرداخت .

 

نکته : در صورت خرابی یا قطع بودن سنسور دمای آب ، مقدار دمای آب در قسمت پارامترها 40- ( منفی چهل ) درجه را نشان می دهد و یا با گرم و سرد شدن دمای آب ، مقدار دمای آب در قسمت پارامترها تغییر نمی کند و ثایت می ماند. 

همچنین ببینید : اموزش ریمپ

ب – عیب یابی سنسور دمای آب با استفاده از دستگاه مولتی متر (قسمت اهم متر )

ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی اهم متر قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز را در قسمت مربوطه قرار داده و دو سر سیم های مشکی و قرمز را به دو پایه سنسور دمای آب وصل کرده و در دماهای مختلف مقدار مقاومت سنسور را یادداشت کنید . چنانچه اعداد به دست آمده ، طبق جدول مربوطه نباشد و اختلاف زیادی دشاته باشد و یا مقدار مقاومت این سنسور در دماهای مختلف تغییر نکند و یا مقدار مقاومت را صفر نشان دهد ، سنسور دمای آب معیوب بوده و باید تعویض گردد . 

 

جدول تغییرات سنسور دمای آب

ثبت نام

ثبت نام دوره های آموزشی ایسیو و الکترونیک خودرو
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

همچنین خواندن مقالات زیر توصیه می شود :

 

2 دیدگاه. پیغام بگذارید

  • واقعا دمتون گرم من یه ۲۰۶ تیپ ۲ دارم ماشینم زمانی که دمای موتورش پایینه و دور آرام سه کار میکرد و خاموش میشد پیش چند تا برق کار بردم هیچ خطایی هم با دیاگ نداشت.(سنسور اکسیژن.مپ سنسور.سنسور دور موتور.پمپ بنزین .شمع .شست و شوی سوزن و دریچه گاز.تیم سوپاپ.و… عوض کردن ماشین درست نشد تا داخل سایت شما دیدم خودم با مولتی متر آمپر فشنگی دما رو گرفتم اختلاف خیلی زیادی با جدول داشت به فشنگی دما گرفتم خودم عوض کردم صدای موتور نرم شد و دیگه سا کار نمیکنه خاموش هم نمیشه.ممنون از شما

    پاسخ
  • 2با‌ سللام‌ وقتی‌ فیش‌ سنسور‌ را‌ در‌ حالت‌ سرد‌ بودن‌ ماشین‌ بکشیم‌ فنها‌ روی‌ دور‌ تند‌ ولی‌اگه‌ ماشین‌ داغ‌ باشه‌ فن کار‌ نمیکنه‌ ممکنه‌ سنسور‌ دما‌ خرراب‌ باشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up