مزایا و معایب سیستم سوخت رسانی انژکتوری نسبت به کاربراتوری

مزایای خودروهای انژکتور نسبت به کاربراتور

 

اولین موردی که در دوره آموزش تعمیرات ایسیو شما با آن آشنا می شوید، آشنایی با سیستم های انژکتوری و بررسی مزیت خودروهای انژکتور نسبت به کاربراتور  و هم چنین مقایسه آن با سیستم کاربراتوری می باشد.

خودروهای کابراتوری که در قدیم تولید میشدند، جای خود را به خودروهای انژکتوری داده اند. این دو سیستم در مباحثی چون میزان آلاینده تولیدی، میزان مصرف سوخت و بازدهی موتور با یکدیگر مقایسه می شوند.

سیستم سوخت رسانی انژکتوری

” عکس از سایت https://innovationdiscoveries.space/

مزایای انژکتور نسبت به کاربراتور

مهمترین علت طراحی و ساخت سیستم های سوخت رسانی انژکتوری و گسترش روز افزون آنها و حذف سیستم های سوخت رسانی کاربراتوری در خودروها سه دلیل عمده و اساسی داشت :

  1. کاهش آلودگی هوا
  2. کاهش مصرف سوخت
  3. افزایش بازدهی و عملکرد بهتر موتور ( افزایش توان و گشتاور )

همچنین ببینید : آموزش ریمپ ایسیو

مزایای سیستم سوخت رسانی انژکتوری نسبت به کاربراتوری

  1. احتراق کامل و آلودگی کمتر : از جمله مهمترین دلایل برای جایگزینی خودروهای کاربراتوری با انژکتوری همین مسئله آلودگی کمتر بود. چرا که نسبت سوخت به هوا به صورت خودکار تنظیم می شود و مواردی مثل زمان جرقه زنی، استفاده از کاتالیست در مسیر اگزوز و … نیز به بهبود این سیستم کمک کرده است.
  2. کاهش مصرف سوخت به دلیل ترکیب صحیح نسبت هوا به سوخت
  3. توزیع یکنواخت سوخت به همه سیلندرها
  4. قابلیت استارت بهتر در هوای سرد و گرم : دلیل این امر نیز تنظیم خودکار نسبت سوخت به هوا و جرقه زنی مناسب در دما و فشارهای مختلف می باشد.
  5. عیب یابی راحت تر : به دلیل استفاده از سنسورهای مختلف و کامپیوتر مرکزی در خودروهای انژکتوری، در صورت بروز مشکل میتوان با استفاده از دیاگ یا دستگاه عیب یاب متوجه شد که کدام قطعه به مشکل خورده است.
  6. افزایش راندمان حجمی موتور
  7. قابلیت شتاب گیری سریع و رانندگی بهتر
  8. افزایش گشتاور خروجی ( به خصوص در سرعت های پایین )
  9. افزایش بازدهی و توان خروجی موتور
  10. تنظیم مقدار هوا و سوخت در تمامی شرایط کار موتور
  11. اخذ استانداردهای بالای زیست محیطی و …

معایب سیستم سوخت رسانی انژکتوری

  1. گران بودن قطعات و تجهیزات
  2. نیاز به تخصص بالا در زمینه عیب یابی و رفع عیوب
  3. نیاز به کالیبراسیون دقیق
  4. نیاز به بنزین با کیفیت و صافی بنزین دقیق تر نسب به کاربراتوری

سیستم سوخت رسانی کاربراتوری

” عکس از سایت https://en.termwiki.com “

معایب کاربراتور

از جمله مهمترین معایب سیستم کاربراتور که باعث منسوخ شدن آنها و جایگزینی با انژکتوری شد، موارد زیر است :

  • آلایندگی بیشتر نسبت به نمونه‌های انژکتوری
  • ارتعاشات و ضربه‌های بیشتر در مقایسه با موتور انژکتوری
  • تنظیم سخت سیستم جرقه‌زنی
  • عدم توزیع یکسان سوخت به سیلندرها : از آنجایی که کاربراتور وظیفه انتقال یک سیال را به سیلندرها عهده دار است و این انتقال بدون هیچ دخالتی انجام می شود . طبیعی است که به سیلندرهایی که به کاربراتور نزدیکترند ( سیلندرهای 2 و3 ) سوخت بیشتری منتقل شده و بازده آنها بیش از سیلندرهای دورتر به کاربراتور ( سیلندرهای 1 و 4 ) می باشد . این موضوع باعث ایجاد یک نوع عدم بالانسیک موتور می شود که در صورت داشتن کاربراتور ناگزیر به تحمل آن هستیم .
  • امکان خفگی کاربراتور : این مشکل در کلیه کاربراتورهایی که واجد پمپ شتاب بوده موجود است که با چند بار فشردن پدال مقداری سوخت وارد سیلندر شده و کاربراتور فلوت می کند . در حالی این موضوع در خودروهای انژکتوری اصلا مصداق ندارد.
  • عدم تناسب میزان مخلوط شدن هوا و سوخت : این میزان ثابت نبوده و به دلیل جرم حجمی نا متناسب این دو ماده که یکی گازی و دیگری مایع است تنها در یک زاویه خاص از دریچه کاربراتور این نسبت رعایت شده و در بقیه موارد این تناسب به هم می خورد .
  • وابستگی شدید کاربراتور به شرایط محیطی : وابستگی شدید کاربراتور به شرایط محیط به خصوص دما و فشار باعث می شود که به جرات بتوان گفت هیچ خودرو کاربراتوری در حال تنظیم کار نمی کند . زمانی که یک خودرو کاربراتوری را تنظیم می کنید ناخودآگاه این تنظیم را به گونه ای انجام خواهید داد که فقط و فقط خودرو در همان ساعت و در همان مکان تنظیم باشد به محض تغییر محل و یا تغییر سرعت ، خودرو از تنظیم خارج می شود و این مسئله حتمی است که با اصرار بر استفاده از کاربراتور قابل حل نیست . احتمالا شما در هنگام رانندگی از یک شهر نوعی مانند تهران به یک شهر نوعی دیگر مانند رشت این تغییر رفتار محسوس کاربراتور و بد روشن شدن و تنظیم نبودن خودرو را و یا به طور کلی بد روشن شدن خودروهای کاربراتوری در هنگام زمستان و یا صبح زود را تجربه کرده اید .
  • عدم وجود سیستم بازگشت سوخت
  • قدرت کمتر نسبت به موتور انژکتوری
  • وابستگی به نوع بنزین : اصولا یکی از پارامترهای کیفی بنزین عدد اکتان Octan است این عدد بدون واحد در واقع انحراف معیاری است که به نوعی می تواند به ما نشان دهد که تا چه حد می توانیم بنزین را تحت فشار قرار دهیم بدن آنکه بنزین دچار خودسوزی و انفجار شود . هرچه عدد مزبور به عدد 100 نزدیکتر باشد کیفیت بنزین بهتر خواهد بود . طبیعتا در لحظه تنظیم موتور این کار با استفاده از بنزین مشخصی صورت می گیرد . حال اگر نوع بنزین و متعاقب آن درجه اکتان آن تغییر کند نیتزمند تنظیم جدیدی خواهیم بود . اکثر کسانی که از بنزین معمولی در خودرو کاربراتوری خود استفاده می کنند پس از استفاده از بنزین سوپر شاهد این تفاوت کارکرد موتور می شوند.
  • پدیده قفل گازی : این پدیده پس از خاموش کردن موتور رخ می دهد . وقتی موتور و متعاقب آن پمپ خاموش می شود بنزینی که در لوله ها و کاربراتور موجود است بر اثر از دست دادن حرکت خود و نیز همنشینی با گرمای موتور بخار شده و باعث دیر روشن شدن خودروهای گرم پژو کاربراتوری پس از چند لحظه خاموش کردن می شود . این پدیده در خودروهای انژکتوری نیز اتفاق افتاده اما بلافاصله پس از بازکردن سوئیچ با کارکرد پمپ بنزین قبل از روشن کردن موتور این موضوع منتفی می شود .

مزایای کاربراتور

البته خودروهای کاربراتوری مزایایی نیز داشتند از جمله :

  • امکان تعمیر بدون نیاز به لوازم الکترونیکی مخصوص
  • تعمیرات راحت
  • هزینه کم تعمیرات در زمانی خرابی سیستم
  • هزینه کمتر تولید این سیستم نسبت به سیستم‌های انژکتوری

ساختار اصلی سیستم سوخت رسانی انژکتوری

ساختار و اجزای اصلی سیستم سوخت رسانی خودروهای انژکتوری تقریبا با اندکی تفاوت مشابه هستند چنانچه فردی بخواهد سیستم سوخت رسانی انژکتوری هر خودرو را خوب یاد بگیرد توجه به ساختار اصلی سیستم سوخت رسانی انژکتوری ضروری است . در مقالات بعدی سعی خواهیم کرد که ساختار و اجزای اصلی سیستم سوخت رسانی انژکتوری را نام برده و به طور کامل به تشریح هر کدام از آنها بپردازیم .

توجه

ساختار اصلی تمامی خودروهای انژکتوری تقریبا یکسان بوده یعنی تمامی خودروهای انژکتوری دارای یکسری سنسورها و پردازشگر ( ایسیو ) و عملگرها می باشند . که تفاوت اصلی خودروهای انژکتوری در تعداد ، رنگ و مکان نصب قطعات می باشد . اگر فردی این سه بخش را ( سنسورها – ایسیو – عملگرها ) را به خوبی بیاموزد ، نوع خودرو تفاوتی نمی کند . با اندکی مطالعه و دقت در مکان نصب قطعات ، می تواند به طور کامل خودروهای دیگر را نیز یاد گرفت و در نهایت تعمیر نمود.

نتیجه گیری

در این مطلب از وبسایت آموزشگاه پارسیان صنعت خودرو به طور مختصر با مزایا و معایب سیستم های انژکتوری و کاربراتوری آشنا شدید. خلاصه اینکه دهه هاست که خودروهای انژکتوری به دلیل مزایایی که داشتند ( به خصوص در حوزه محیط زیست ) جایگزین خودروهای کاربراتوری شده اند.


آموزش تعمیرات ایسیو

دوره تعمیرات ایسیو در 16 روز ( 10 روز تئوری – 6 روز عملی ) | آموزش کامل تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری ایسیو های بوش ، زیمنس ، ساژم ، والئو و … | برای دریافت مشاوره ” رایگان ” روی لینک زیر کلیک کنید و یا فرم انتهای صفحه را پر نمایید

ثبت نام

ثبت نام دوره های آموزشی ایسیو و الکترونیک خودرو
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up