سنسور ناک یا کوبش

سنسور ناک یا ناک سنسور

سنسور ناک یا ناک سنسور چیست ؟

 

سنسور ناک، ناک سنسور یا سنسور کوبش وظیفه دارد که میزان کوبش داخل سیلندر را در موقع احتراق ناقص اندازه گیری کرده و به واحد کنترل الکترونیکی(ایسیو) ارسال کند و واحد کنترل الکترونیکی ( ecu ) نیز بر اساس اطلاعات دریافتی از این سنسور آوانس جرقه را کاهش و یه سمت ریتارد می برد ، البته همزمان با غلیظ کردن سوخت این عمل آنقدر ادامه می یابد تا عمل کوبش در موتور بر طرف گردد.

کوبش در موتور یک پدیده منفی است که معمولا در اثر پایین بودن اُکتان بنزین ، تراش سر سیلندر ، کربن گرفتن محفظه احتراق و عوامل دیگری که باعث بوجود آمدن احتراق ناقص در موتور می گردد ایجاد می شود.

 

نکته :

کوبش زیاد در موتور باعث لرزش شدید موتور شده و در نهایت باعث خرد شدن پیستونها و کج شدن شاتون و … در موتور می گردد . به همین خاطر امروزه استفاده از سنسور ناک در خودروهای انژکتوری ضروری می باشد.

 

اساس کار سنسور ناک

سنسور  ناک بر اساس یک مقاومت متغیر از نوع ضربه ای ( پیزو الکتریک ) کار می کند که در داخل این سنسور یک صفحه ارتعاش کننده و یک پیزو الکتریک قرار دارد که در اثر ضربه تغییر مقاومت می دهد و وقتی که فرکانس ارتعاشات موتور از 12 یا 16 کیلو هرتز گذشت ولتاژ خروجی این سنسور افزایش یافته و به واحد کنترل الکترونیکی ( ایسیو ) ارسال می شود.

 

مکان نصب سنسور ناک

سنسور کوبش در بلوکه موتور سمت مانیفولد هوا و بین سیلندر 2 و 3 بسته می شود . در خودروهای جدید پیشرفته به ازای هر دو سیلندر و یا هر سیلندر از یک sensor ناک استفاده شده است ( جهت کنترل ، آوانس و ریتارد هر سیلندر بطور مجزا و نرم کار کردن موتور )

نکته : در موقع بستن سنسور knock به بلوکه موتور باید توجه داشته باشیم که پیچ این سنسور حتما با گشتاور معین بسته شود . ( بین 1/5 الی 2/5 کیلوگرم متر ) در غیر اینصورت اثر منفی روی موتور خواهد داشت .

مکان نصب ناک سنسور

 

آموزش تعمیرات ایسیو

دوره تعمیرات ایسیو در 16 روز ( 10 روز تئوری – 6 روز عملی ) | آموزش کامل تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری ایسیو های بوش ، زیمنس ، ساژم ، والئو و … | برای دریافت مشاوره ” رایگان ” روی لینک زیر کلیک کنید و یا فرم انتهای صفحه را پر نمایید

 

ثبت نام

ثبت نام دوره های آموزشی ایسیو و الکترونیک خودرو
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

همچنین خواندن مقالات زیر توصیه می شود : 

5 دیدگاه. پیغام بگذارید

  • سلام پک دیتاشیتها و تعمیرات ایسیو

    پاسخ
  • مجتبی رکنی
    می 8, 2020 12:15 ق.ظ

    سلام دوستان من یه پژو 405 مدل 85 دارم که خطای سنسور کوبش داره، حدود دوساله که این خطا ظاهر میشه و چند جا نشون دادمش گفتن ممکنه تایم ماشینت بهم خورده باشه بعضی ها هم گفتن که ممکنه رو غن سوزی باعثش باشه، من هم تعمیر اساس کردم و تسمه تایم و بلبرینگ هاشو عوض کردم ولی بعد از اون هم عیب برطرف نشد، هربار هم که خواستم این سنسور رو عوض کنم گفتن نه باید ببینی اشکال کار کجاست و عوض کردن دردی دوا نمیکنه، بیزحمت هرکدومتون که تجربه ای دارین به من هم بگین، در ضمن ریمپ هم انجام دادم که واقعاً شتاب و قدرت ماشین عالی شده ولی همین که دنده رو پر میکنم این سنسور ظاهر میشه و نفس ماشین گرفته میشه، دمت همتون گرم، منتظر هستم تا راهنماییم کنیید.

    پاسخ
  • سلام ممنون از اطلاعاتی که کامل وجامع ارائه میدید ومثل خیلی از سایتهای دیگه کلی گویی وکپی نمیکنید .

    پاسخ
  • سلام، چطوری میشه با مولتی متر سنسور ناک رو با مولتی متر است کرد؟ میزان مقاومت این سنسور چقدره؟

    پاسخ
  • این بیشتر مشکل بنزین و حتما نرم افزار باید اصلاح بشه توی ساژم ناک موثر عمل نمیکنه و موتور های xu7بعد چند سال دیگه کوبیده شدن جای بوش خلاصی هایی دارند عجیب و دقیق و حتی سنبور اکسیژن هم این خطا رو گاهی میندازه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up