سنسور موقعیت میل سوپاپ | Camshaft position Sensor

سنسور میل سوپاپ چیست ؟

 

سنسور میل سوپاپ یا موقعیت میل سوپاپ وظیفه دارد که موقعیت سیلندر یک و یا نقطه مرگ بالای سبلندر یک ( TDC ) را اندازه گیری کرده و به واحد کنترل الکترونیکی ( ایسیو ) ارسال کند تا واحد کنترل الکترونیکی بتواند ترتیب پاشش انژکتورها را محاسبه کند.

یکی دیگر از سنسورهایی که در سرفصل برق خودرو از دوره تخصصی تعمیرات ایسیو به هنرجویان توسط مجموعه ما آموزش داده می شود، سنسور میل سوپاپ یا سنسور موقعیت میل سوپاپ است که در ادامه مطالبی را در خصوص این سنسور بیان نموده ایم.

 

نکته : 

  • خودروهایی که دارای این سنسور می باشند ( اکثر خودروهای انژکتوری دارای حسگر موقعیت میل سوپاپ می باشند ) پاشش سوخت توسط انژکتور ها ، ترتیبی می باشد .
  • خودروهایی که سنسور موقعیت میل سوپاپ ندارند از دوحالت خارج نیست :
  1.  یا از نوع پاشش دو به دو می باشد ( مانند پژو 405 ، سمند مدل SL196 و … )
  2. و یا از نوع ترتیبی ( 1342 ) می باشد . مانند 206 و … ( برای تشخیص سلندریک به جای استفاده از سنسور موقعیت میل سوپاپ از سیستم دفیا در جرقه زنی استفاده شده است . )

سنسور میل سوپاپ یا موقعیت میل سوپاپ

 

اساس کار سنسور موقعیت میل سوپاپ

سنسور میل سوپاپ از نوع القایی اثر هال بوده وقتی برجستگی سر میل سوپاپ از روبروی سنسور موقعیت میل سوپاپ می گذرد ، میدان مغناطیسی تغییر کرده و ولتاژی مستقیم به صورت موج مربعی ( 0 – 12 ولت ) به واحد کنترل الکترونیکی ( ecu ) ارسال می کند و با هر بار چرخش میل سوپاپ یکبار پاشش سوخت در یکی از سیلندرها انجام می گیرد .

عملکرد سنسور میل سوپاپ

مکان نصب سنسور موقعیت میل سوپاپ

مکان نصب سنسور میل سوپاپ یا موقعیت میل سوپاپ در اکثر خودروهای انژکتوری یکسان بوده و در سر سیلندر زیر کویل دوبل نصب می شود و یا بهتر است بگوییم در محل قبلی دلکو نصب می شود .

نکته : در خودروهای انژکتوری ( به جز یکی دو مورد ) دلکو حذف شده  و  به جای دلکو حسگر موقعیت میل سوپاپ نصب می شود ( البته در میل سوپاپ نیز تغییراتی حاصل شده است )

مکان نصب سنسور میل سوپاپ

 

آموزش تعمیرات ایسیو

دوره تعمیرات ایسیو در 16 روز ( 10 روز تئوری – 6 روز عملی ) | آموزش کامل تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری ایسیو های بوش ، زیمنس ، ساژم ، والئو و … | برای دریافت مشاوره ” رایگان ” روی لینک زیر کلیک کنید و یا فرم انتهای صفحه را پر نمایید

 

ثبت نام

ثبت نام دوره های آموزشی ایسیو و الکترونیک خودرو
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

 

همچنین خواندن مقالات زیر توصیه می شود : 

1 دیدگاه. پیغام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up