چرا چراغ چک روشن می شود

چرا چراغ چک روشن می شود؟

 

چراغ چک خودرو پشت آمپر و کیلومتر سنج قرار گرفته است. وقتی این چراغ روشن می‎شود یعنی مشکلی در اتومبیل وجود دارد که باید برای رفع آن اقدام نمایید. شاید بپرسید این چراغ چگونه می‎تواند بروز مشکل در خودرو را تشخیص داده و به راننده اعلام کند؟  باید گفت چراغ چک در ارتباط با کامپیوتر خودرو است که اصطلاحا به آن ECU می‌گویند. با استفاده این کامپیوتر عملکرد قسمت‌های مختلف اتومبیل کنترل و بررسی خواهند شد. بروز هرگونه اشکال در قسمت‌های مختلف خودرو از طریق این بخش به چراغ چک و به راننده منتقل خواهد شد. پرسش بعدی که در ذهن شکل می‌گیرد این است که وقتی چراغ چک روشن می‎شود، یعنی کدام قسمت اتومبیل دچار نقص شده است؟


دوره تخصصی تعمیرات ایسیو

اگر علاقمند به گذراندن دوره تخصصی تعمیرات ایسیو هستید ، می توانید با شماره های 09120732297 یا 02166363082 تماس بگیرید و یا فرم انتهای این مطلب را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند . 


باید بدانید این چراغ فقط می‎گوید مشکلی در اتومبیل وجود دارد که باید مورد بررسی واقع شود. اینکه مشکل چیست و به کدام قسمت مربوط می‎شود، به عهده راننده خواهد بود. ممکن است درب باک را به درستی نبسته باشید یا ترکی بر روی درب آن وجود داشته باشد، شاید هم مشکل جدی‌تری وجود دارد و باید هزینه بیشتری برای تعمیر در نظر بگیرید. به هر حال مشکلات ریز و درشت زیادی وجود دارند که باعث روشن شدن این چراغ می‎شوند. برخی از آنها رایج بوده و برای برخی دیگر لازم است به تعمیرگاه مراجعه کرده و از خدمات دیاگ بهره ببرید.  این چراغ در رنگ‌های قرمز، قهوه‌ایی، زرد و نارنجی دیده می‌شود.

آیا روشن شدن چراغ چک خطرناک است؟

اگر چراغ چک شروع به چشمک زدن نماید، باید هشدار آن را بیش از گذشته جدی گرفت. زمانی که احتراق  نامنظم رخ دهد، کاتالیزور بیش از حد داغ خواهد شد. این امر زمینه را برای آتش‌سوزی مهیا خواهد کرد. کاتالیزور در دمای بالا، میزان آلایندگی را کاهش خواهد داد.

دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو

یکی از دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودروها، نقص سنسور اکسیژن است. به این ترتیب هوای کافی برای عملکرد موتور فراهم نخواهد شد.  این امر باعث فشار مضاعف به موتور می‎شود، به همین دلیل مصرف انرژی افزایش می‎یابد. این سنسورها وظیفه رساندن اطلاعات مربوط به هوای ورودی و میزان مصرف سوخت به موتور را جمع‌اوری کرده و  در اختیار کامپیوتر قرار می‎دهند. در کامپیوتر خودرو اطلاعات و شاخص‌های  استانداردی وجود دارد. چنانچه مغایرتی بین اطلاعات دریافت شده از سنسورهای اکسیژن و اطلاعات استاندارد کامپیوتر وجود داشته باشد، چراغ چک روشن خواهد شد.

خرابی سنسورهای اکسیژن ساده‌ترین و کم‎هزینه‎ترین دلیلی است که می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ چک اتومبیل شود. برای اینکه بفهمید علت روشن شدن چراغ مربوط به سنسور اکسیژن است، کافی است از خدمات دیاگ استفاده کنید. خودروها با توجه به مدلی دارند، دارای 2 تا 4  سنسور هستند که بر روی سیستم اگزوز قرار می‎گیرند. سنسورها قبل یا بعد از مبدل کاتالیستی قرار خواهند گرفت. با دیاگ زدن مشخص می‎شود کدام سنسورها دچار مشکل شده و باید تعویض شوند.


دوره تخصصی ریمپ ایسیو

اگر علاقمند به گذراندن دوره آموزش ریمپ ECU  هستید ، می توانید با شماره های 09120732297 یا 02166363082 تماس بگیرید و یا فرم انتهای این مطلب را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند . 


کوئل دچار نقص شده است

از کوئل به عنوان یکی از قطعات سیستم برقی اتومبیل یاد می‎شود. وظیفه اصلی این قطعه تامین برق مورد نیاز برای جرقه زدن و احتراق بنزین است. خرابی کوئل می‎تواند باعث اختلال در عملکرد دیگر قطعات خودرو از جمله موتور شود. در واقع این قطعه یک سیم پیچ است که منجر به افزایش ولتاژ خواهد شد. به همین دلیل همواره در معرض حرارت قرار دارند،  این امر زمینه را برای آسیب آن فراهم می‌کند. متخصصان صنعت اتومبیل‎سازی به منظور کاهش آسیب، از آلومینیوم در ساختار آن استفاده می‌کنند. این فلز نسبت به سایر فلزات دیگر توانایی بیشتری برای انتقال حرارت دارد. با خراب شدن این قطعه ممکن است با لرزش اتومبیل، ریپ زدن خودرو، افزایش مصرف سوخت، روشن نشدن خودرو، بد استارت خوردن و  کوبش موتور مواجه شوید.

مبدل کاتالیزور خراب است

خراب شدن مبدل کاتالیزور بیشتر در خودروهای قدیمی رخ می‎دهد. این قطعه در کاهش آلایندگی نقش مهمی دارد. در واقع هدف از نصب آن بر روی اگزوز، فیلتر کردن مواد آلاینده است. ساختار آن به‌گونه‌ایی است توانایی فیلتر کردن گازهای سمی مانند اکسید نیتروژن، هیدروکربن، مونوکسید کربن و اکسید ازت  را دارد.  در صورتیکه این قطعه دچار خرابی شود، میزان آلایندگی خودرو تا پنج برابر افزایش خواهد یافت.


تعمیرگاه تخصصی کامپیوتر خودرو

اگر نیاز به تعمیرگاه ای سی یو داشتید ، می توانید با شماره های 09101463584 یا 02166363082 تماس بگیرید .


مشکلی در شمع و وایرها وجود دارد

علت روشن شدن چراغ چک خودرو می‎تواند مربوط به فرسودگی وایر و شمع‎ها باشد. شمع‌ها با ایجاد جرقه منجر به انفجار بنزین خواهند شد، به این ترتیب موتور قادر به حرکت می‌شود. از جمله علائم خرابی شمع می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش شتاب خودرو
  • استارت نخوردن اتومبیل
  • کاهش راندمان موتور
  • بالا رفتن مصرف سوخت
  • بروز مشکل در کاتالیست‌ها
  • بروز مشکل در سوپاپ‌ها. در این حالت بنزین به طور کامل نمی‎سوزد و این امر منجر به ایجاد رسوب خواهد شد، در نتیجه سوپاپ‌ها کثیف شده و کارایی خود را از دست می‎دهند.
  • لرزش در اتومبیل

فرسودگی وایرها نیز باعث اختلال در عملکرد قطعات مختلف مانند باتری و کوئل خواهند شد.

سنسور جریان هوا دچار مشکل شده است

این سنسور مقدار هوای ورودی به موتور را کنترل و بررسی کرده و اطلاعات را در اختیار ECU قرار می‌دهد. در صورت خرابی سنسور هوا با مشکلاتی مانند دور موتور بالا در حالت درجا و افزایش  مصرف سوخت مواجه خواهید شد.

خرابی ترموستات

ترموستات قطعه‌ایی است که به طور اتوماتیک درجه حرارت موتور را تنظیم می‎کند. این قطعه بین رادیاتور و موتور قرار می‌گیرد.  با خرابی آن چراغ چک روشن می‎شود و ممکن است با مشکلات زیر نیز مواجه شوید:

  • کاهش دمای موتور
  • بالا رفتن مصرف سوخت
  • رادیاتور اتومبیل دچار نشتی می‌شود.
  • جوش آوردن اتومبیل
  • آمپر آب دچار نوسان می‎شود.

انژکتور سوخت مشکل دارد

پاشش سوخت برعهده انژکتور خودرو است. انژکتور به دلیل نوع بنزین مصرفی  و همچنین نوع رانندگی دچار آلودگی خواهد شد. برای رفع مشکل ابتدا سعی می‌شود سوزن‌های آن تمیز شود، در غیر این صورت باید اقدام به تعویض آن نمایید.

نشتی خلا رخ داده است

نشتی خلا نیز منجر به روشن شدن چراغ چک خواهد شد. در این شرایط نسبت سوخت وهوا  به درستی تنظیم نخواهد شد. این امر باعث کاهش قدرت موتور می‌شود.

دزدگیر به درستی نصب نشده است

در بسیاری از مواقع کامپیوتر خودرو سیستم‌های نصب شده را به عنوان عاملی تهدید کننده شناسایی کرده و اعلام خطر می‎نماید. در این موارد معمولا سیستم به خوبی نصب نشده است.

 سخن پایانی 

این موارد گوشه ای از دلایلی است که ممکن است چراغ چک خودرو روشن شود ، برای اطلاع دقیق از دلایل این مشکل باید به تعمیرکار متخصص مراجعه نمایید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up