دلایل بالارفتن مصرف سوخت

دلایل بالا رفتن مصرف سوخت

 

با گران شدن سوخت خودرو، بیش از هر زمان دیگری به دنبال یافتن دلایل بالا رفتن مصرف سوخت هستیم. بدیهی است میزان مصرف اتومبیل رابطه مستقیم با قدرت موتور و سیستم فنی دارد. برهمین اساس گفته می‎شود برخی از آنها پرمصرف و برخی دیگر کم مصرف هستند. برای کاهش سوخت در اتومبیل طراحان و متخصصان از فناوری‎های مختلفی استفاده می‌کنند. برای مثال در خودروهای کم مصرف سعی می‎شود  فرآیند احتراق در خودروها بهینه‎سازی شود یا برای قطعات متحرک از مواد سبک‎تر بهره برده می‌شود. محققان به این موضوع پی برده‎اند که حتی طراحی بدنه اتومبیل می‎تواند منجر به کاهش مصرف سوخت شود، به همین دلیل به سراغ مدل‌ و طراحی‌های آیرودینامیکی رفته ‌اند.


دوره تخصصی تعمیرات ایسیو

اگر علاقمند به گذراندن دوره آموزش ایسیو هستید ، می توانید با شماره های 09120732297 یا 02166363082 تماس بگیرید و یا فرم انتهای این مطلب را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند . 


به طور کلی می‎توان گفت متخصصان برای کاهش میزان مصرف سوخت در اتومبیل به دو شیوه عمل می‌کنند. در مرحله اول آنها به دنبال طراحی سیستم مولد نیرویی هستند که بتواند در شرایط برابر، بازدهی بیشتری داشته باشد. در واقع به فکر بهینه سازی موتور هستند. در مرحله دوم آنها سعی می‎کنند تا تلفات کار را تا حد امکان کاهش دهند.   کارشناسان تمام سعی خود را می‌کنند تا مصرف سوخت در اتومبیل بهینه شود. اما با این حال بالا رفتن مصرف سوخت می‎تواند به نحوه استفاده ما از خودرو و سلامت قطعات نیز مرتبط باشد.

دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو چیست؟

از مهمترین دلایل بالا رفتن مصرف سوخت می‏توان به شرایط خودرو، عوامل محیطی و عوامل انسانی اشاره کرد.

تنظیم نبودن باد لاستیک

یکی از مهم ترین دلایلی  که منجر به افزایش سوخت خودرو می‎شود، تنظیم نبودن باد لاستیک است. وقتی صحبت از تنظیم فشار و باد لاستیک می‎شود این تصور وجود دارد  که باید تا آخرین حد تایرها باد شوند. هر خودرویی دارای خصوصیات و ویژگی‌های خاص خود است که شرکت تولید کننده این اطلاعات را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‎ دهد.

در این زمینه نیز بهتر است به توصیه شرکت تولید کننده عمل نماید. همچنین لاستیک‌های عریض و رینگ‌های سنگین، منجر به افزایش مصرف سوخت در اتومبیل خواهند  شد. لاستیک‌های عریض مقاومت در برابر باد خودرو را افزایش خواهند داد. توصیه می‎شود برای بررسی فشار و باد تایرها از خدمات دوره‎ایی سرویس خودرو بهره ببرید. باد تایرها می‏تواند تحت تاثیر عوامل محیطی  دچار تغییر شود.

 

نقص در سنسورهای اکسیژن و فیلترهای هوا

ظاهر ساده فیلتر هوای خودرو نباید شما را گول بزند. این قطعه به ظاهر ساده، نقش مهمی در بهینه سازی سوخت دارد. فیلتر هوا وظیفه هوارسانی به موتور ماشین را برعهده دارد و همچین از ورود ذرات و گرد و غبار به موتور نیز جلوگیری خواهد کرد. این امر به آن معنا نیست که به سراغ فیلترهای متراکم بروید، این امر توان مکش موتور را کاهش خواهد داد. بسته بودن منافذ فیلتر هوا زمینه را برای افزایش سوخت مهیا خواهد کرد.

در این حالت هوای کمتری برای موتور فراهم خواهد شد و موتور برای تولید نیروی محرکه فشار بیشتری به خود وارد خواهد کرد. این امر در نهایت منجر به افزایش سوخت می‎شود. اگر محل زندگی شما در مناطق پر گرد و غبار است، بهتر است هر 5000 کیلومتر به فکر تعویض فیلتر هوا باشید. برای این منظور گزینه‌های متعددی برای انتخاب خواهید داشت، اما بهتر است از فیلتر‌های با کیفیت استفاده نمایید. همچنین برخی از انواع آنها قابلیت شستشو  و دوباره مصرف کردن را دارند، در صورتیکه مایل باشید می‎ توانید از آنها نیز بهره ببرید.


دوره تخصصی ریمپ ایسیو

اگر علاقمند به گذراندن دوره آموزش ریمپ ایسیو هستید ، می توانید با شماره های 09120732297 یا 02166363082 تماس بگیرید و یا فرم انتهای این مطلب را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند . 


انژکتور‌های سوخت دچار خرابی شده‌اند

از دیگر دلایل بالا رفتن مصرف سوخت در خودروها، بروز هرگونه نقص در سیستم انژکتورهای سوخت است. پاشیدن سوخت درون موتور بر عهده این سیستم است. چنانچه به هر علتی سوخت به اندازه کافی در اختیار موتور قرار نگیرد، بازدهی موتور به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت. این یعنی در مدت زمان معین، با مصرف انرژی بیشتر، مسافت کمتری طی خواهد شد.


تعمیرگاه تخصصی کامپیوتر خودرو

اگر نیاز به تعمیرات کامپیوتر خودرو داشتید ، می توانید با شماره های 09101463584 یا 02166363082 تماس بگیرید .


از بنزین مناسب استفاده نمایید

استفاده از بنزین بی کیفیت سبب می‎شود تا سوخت به طور کامل نسوزد. در این حالت موتور تحت فشار قرار گرفته و بیش از گذشته برای تولید انرژی تلاش خواهد کرد. این امر یعنی مصرف بیشتر انرژی. معمولا شرکت‌های تولید کننده خودرو در  قسمت داخلی درب باک، نوع بنزین مصرفی اتومبیل را درج می‎کنند. توصیه می‎شود از همان بنزین پیشنهادی بهره ببرید. برای اینکه بدانید خودروی شما چقدر مصرف دارد، کافی است باک را پر کرده و کیلومتر شمار را صفر کنید. با خالی شدن باک متوجه خواهید شد، خودرو به ازای هر باک چه مسافتی را طی کرده است.

دلایل بالا رفتن مصرف سوخت

روغن موتور را تعویض کنید

از دیگر دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو می‎توان به عدم تعویض روغن موتور اشاره کرد. روغن موتور از ایجاد اصطکاک بین قطعات خودرو جلوگیری خواهد کرد. زمانی که روغن کثیف می‎شود، خاصیت خود را از دست خواهد داد. به این ترتیب میزان اصطکاک در بین قطعات افزایش می‎یابد. در چنین شرایط موتور مجبور است بیشتر و قویتر کار کند تا اصطکاک بوجود آمده را برطرف نماید. برای این منظور به سوخت بیشتری نیاز دارد. یکی از خدمات سرویس دوره‌ایی خودرو، تعویض روغن موتور است. در طی آن روغن قبلی به طور کامل خارج شده و از روغن جدید استفاده می‎شود. همچنین تکنسین اقدام به تمیز کردن فیلتر روغن نیز خواهد نمود.

شمع اتومبیل را تعویض کنید

بروز هرگونه مشکل در عملکرد شمع‎ها، سبب می‎شود تا سوخت به طور ناقص در سیلندرها بسوزد.

دلایل بالا رفتن مصرف سوخت؛عوامل انسانی

از دیگر دلایل بالا رفتن مصرف سوخت می‎توان به رفتار راننده و نوع رانندگی اشاره کرد.

 باربند سقفی

باربندها باعث کاهش ضریب آیرودینامیکی خودرو خواهند شد، به همین دلیل مصرف سوخت افزایش خواهد یافت. همچنین باید بدانید پر بودن صندوق نیز بر افزایش سوخت مصرفی تاثیرگذار است. داشتن سرعت نامناسب. ترمز  ناگهانی و سرعت‌ زیاد، باعث افزایش 50 درصدی سوخت خواهد شد.  زمانی که با سرعت 125 کیلومتر، می‎رانید میزان مصرف سوخت به دو برابر افزایش خواهد یافت.

درجا کار کردن اتومبیل

بیشتر رانندگان در فصل‌های سرد سال با هدف گرم کردن اتومبیل، آن را درجا روشن می‎کنند باید بدانید این رفتار مصرف سوخت را به طور قابل ملاحظه‌ایی افزایش خواهد داد. برای این منظور باید اتومبیل را در حالت حرکت گرم نما یید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up