فیلتر سوخت | ریل سوخت | رگلاتور سوخت

ریل، فیلتر و رگلاتور سوخت چه هستند ؟

در این آموزش به بررسی سه مورد از قطعات تکمیل کننده سیستم سوخت رسانی انژکتوری شامل فیلتر سوخت ، ریل سوخت و رگلاتور سوخت می پردازیم .

قطعات تکمیل کننده سیستم سوخت رسانی انژکتوری قطعاتی هستند که جزء ساختار اصلی سیستم سوخت رسانی انژکتوری یعنی : سنسورها – ECU – عملگرها نبوده بلکه به عنوان قطعات مکمل سیستم سوخت رسانی انژکتوری محسوب می شود . عبارت است از :

فیلتر سوخت – ریل سوخت – رگلاتور – وایرها – شمع جرقه – سوئیچ اینرسی – کاتالیست و غیره …

فیلتر سوخت یا فیلتر بنزین چیست ؟

فیلتر سوخت (Fuel Filter)

در خودروهای انژکتوری فیلتر مورد استفاده بسیار حساس بوده بنابراین فیلترهای مورد استفاده در اکثر خودروهای انژکتوری باید قادر به تصفیه ذرات ۸ الی ۱۰ میکرونی باشند و در هر ۲۰۰۰۰ کلیومتر و یا زودتر تعویض گردد .

  • در خودروهای انژکتوری به دلیل اهمیت کنترل دقیق مقدار پاشش سوخت توسط انژکتورها از صافی یا فیلترهای بیشتری در مدار سوخت رسانی استفاده می کنند . بطوری که در مدار سوخت رسانی اکثر خودروهای انژکتور حداقل ۴ الی ۶ صافی یا فیلتر استفاده شده است . مکانهای مورد استفاده از فیلتر یا صافی در مدار سوخت رسانی عبارت است از :
  • توری یا صافی لوله ورودی سوخت به باک – صافی ورودی پمپ بنزین – فیلتر اصلی – صافی سر رگلاتور – صافی داخل انژکتورها

تذکر : فیلتر اصلی سوخت یک بار مصرف بوده و هر گز روش شستشو و استفاده مجدد را به کار نبرید و در موقع نصب فیلتر نو به جهت نصب آن نیز توجه کنید .

 

مکان نصب فیلتر بنزین یا سوخت

مکان نصب فیلتر سوخت

فیلتر سوخت در بعضی از خودروها مانند پراید در زیر مخزن کنیستر و در بعضی از خودروها مانند پژو ۲۰۶ – ۴۰۵ – سمند و … در عقب ، زیر خودرو سمت شاگرد ( کنار باک ) نصب می شود . ( اگر علاقمند به شرکت در دوره آموزش تعمیرات ایسیو هستید به انتهای مقاله مراجعه کنید )

ریل سوخت چیست ؟

ریل سوخت (Fuel Rail)

ریل سوخت یا در حقیقت کانال سوخت در فضای داخلی مانیفولد ( منیفولد ) هوا در سر سیلندر قرا می گیرد و قطعاتی مانند انژکتورها و در بعضی از مدل ها رگلاتور نیز به ریل سوخت متصل می باشد .

  • ریل سوخت ها از نظر جنس یا بصورت فلزی و یا بصورت پلاستیکی ساخه و در خودروهای انژکتوری مورد استفاده قرار می گیرند .

تذکر : در صورت نشتی از ریل سوخت هرگز به پیچ های نگه دارنده لوله ورودی و برگشت سوخت را سفت و یا باز و بسته نکنید بلکه در صورت داشتن هر گونه عیب آنرا تعویض کنید . در غیر اینصورت دچار آتش سوز می گردد .

رگولاتور فشار سوخت و مکان نصب رگولاتور فشار سوخت

رگلاتور فشار سوخت (Fuel Pressure Regulator)

وظیفه رگلاتور فشار سوخت ثابت نگه داشتن نسبت فشار سوخت موجود در ریل سوخت ( از ورودی به انژکتورها ) با توجه به فشار داخل مانیفولد ( منیفولد ) هوا است .

  • فشار سوخت نسبت به خلا مانیفولد هوای ورودی ( اختلاف فشار سوخت و خلا مانیفولد هوا ) توسط رگلاتور در ریل سوخت در حدود ۲/۵ الی ۳/۵ بار در خودروهای انژکتوری ثابت نگه داشته می شود .

نکته ۱ : در شرایط عملکردی مختلف موتور ( دورهای مختلف ) سوخت با فشار ثابت در پشت انژکتور ها قرار دارد .

نکته ۲ : در اکثر خودروهای انژکتوری رگلاتور از نوع خلایی و بر سر ریل سوخت قرار می گیرد در بعضی از خودورها مانند ۲۰۶ رگلاتور در داخل پمپ بنزین و در باک قرار گرفته و رگلاتور از نوع مکانیکی می باشد .

آموزش تعمیرات ایسیو

دوره آموزش تعمیرات ایسیو در 16 روز ( 10 روز تئوری – 6 روز عملی ) | آموزش کامل تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری ایسیو های بوش ، زیمنس ، ساژم ، والئو و … | برای دریافت مشاوره ” رایگان ” روی لینک زیر کلیک کنید و یا فرم انتهای صفحه را پر نمایید

ثبت نام

ثبت نام دوره های آموزشی ایسیو و الکترونیک خودرو
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

 

5 دیدگاه. پیغام بگذارید

  • آیا روا معمولی رگلاتور فشار بنزين دارد ؟ اگر دارد کجاست؟

    پاسخ
  • در همه موتورهای انژکتوری رگولاتور بنزین وجود دارد، ودر روا در انتهای ریل سوخت (سمت اتاق)
    قرار دارد

    پاسخ
  • فردین سورانی
    جولای 30, 2023 1:32 ق.ظ

    سلام رگولاتور فشار سوخت در خودرو mvmx33 new در کجاست؟ لطفا راهنمایی کنید متشکرم

    پاسخ
  • سلام ماشین من مگان دنده ایه
    اول صبح با یه استارت و کمی گاز دادن روشن میشه ولی در طول روز بد روشن میشه و حتما بایستی با دادن روشن بشه من فکر میکنم فشار شکن کار نمیکنه البته در هنگام روشن شدن پمپ بنزین بی صداست
    ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up