فیلتر سوخت | ریل سوخت | رگلاتور سوخت

ریل، فیلتر و رگلاتور سوخت چه هستند ؟

در این آموزش به بررسی سه مورد از قطعات تکمیل کننده سیستم سوخت رسانی انژکتوری شامل فیلتر سوخت ، ریل سوخت و رگلاتور سوخت می پردازیم .

قطعات تکمیل کننده سیستم سوخت رسانی انژکتوری قطعاتی هستند که جزء ساختار اصلی سیستم سوخت رسانی انژکتوری یعنی : سنسورها – ECU – عملگرها نبوده بلکه به عنوان قطعات مکمل سیستم سوخت رسانی انژکتوری محسوب می شود . عبارت است از :

فیلتر سوخت – ریل سوخت – رگلاتور – وایرها – شمع جرقه – سوئیچ اینرسی – کاتالیست و غیره …

فیلتر سوخت یا فیلتر بنزین چیست ؟

فیلتر سوخت (Fuel Filter)

در خودروهای انژکتوری فیلتر مورد استفاده بسیار حساس بوده بنابراین فیلترهای مورد استفاده در اکثر خودروهای انژکتوری باید قادر به تصفیه ذرات ۸ الی ۱۰ میکرونی باشند و در هر ۲۰۰۰۰ کلیومتر و یا زودتر تعویض گردد .

  • در خودروهای انژکتوری به دلیل اهمیت کنترل دقیق مقدار پاشش سوخت توسط انژکتورها از صافی یا فیلترهای بیشتری در مدار سوخت رسانی استفاده می کنند . بطوری که در مدار سوخت رسانی اکثر خودروهای انژکتور حداقل ۴ الی ۶ صافی یا فیلتر استفاده شده است . مکانهای مورد استفاده از فیلتر یا صافی در مدار سوخت رسانی عبارت است از :
  • توری یا صافی لوله ورودی سوخت به باک – صافی ورودی پمپ بنزین – فیلتر اصلی – صافی سر رگلاتور – صافی داخل انژکتورها

تذکر : فیلتر اصلی سوخت یک بار مصرف بوده و هر گز روش شستشو و استفاده مجدد را به کار نبرید و در موقع نصب فیلتر نو به جهت نصب آن نیز توجه کنید .

 

مکان نصب فیلتر بنزین یا سوخت

مکان نصب فیلتر سوخت

فیلتر سوخت در بعضی از خودروها مانند پراید در زیر مخزن کنیستر و در بعضی از خودروها مانند پژو ۲۰۶ – ۴۰۵ – سمند و … در عقب ، زیر خودرو سمت شاگرد ( کنار باک ) نصب می شود . ( اگر علاقمند به شرکت در دوره آموزش تعمیرات ایسیو هستید به انتهای مقاله مراجعه کنید )

ریل سوخت چیست ؟

ریل سوخت (Fuel Rail)

ریل سوخت یا در حقیقت کانال سوخت در فضای داخلی مانیفولد ( منیفولد ) هوا در سر سیلندر قرا می گیرد و قطعاتی مانند انژکتورها و در بعضی از مدل ها رگلاتور نیز به ریل سوخت متصل می باشد .

  • ریل سوخت ها از نظر جنس یا بصورت فلزی و یا بصورت پلاستیکی ساخه و در خودروهای انژکتوری مورد استفاده قرار می گیرند .

تذکر : در صورت نشتی از ریل سوخت هرگز به پیچ های نگه دارنده لوله ورودی و برگشت سوخت را سفت و یا باز و بسته نکنید بلکه در صورت داشتن هر گونه عیب آنرا تعویض کنید . در غیر اینصورت دچار آتش سوز می گردد .

رگولاتور فشار سوخت و مکان نصب رگولاتور فشار سوخت

رگلاتور فشار سوخت (Fuel Pressure Regulator)

وظیفه رگلاتور فشار سوخت ثابت نگه داشتن نسبت فشار سوخت موجود در ریل سوخت ( از ورودی به انژکتورها ) با توجه به فشار داخل مانیفولد ( منیفولد ) هوا است .

  • فشار سوخت نسبت به خلا مانیفولد هوای ورودی ( اختلاف فشار سوخت و خلا مانیفولد هوا ) توسط رگلاتور در ریل سوخت در حدود ۲/۵ الی ۳/۵ بار در خودروهای انژکتوری ثابت نگه داشته می شود .

نکته ۱ : در شرایط عملکردی مختلف موتور ( دورهای مختلف ) سوخت با فشار ثابت در پشت انژکتور ها قرار دارد .

نکته ۲ : در اکثر خودروهای انژکتوری رگلاتور از نوع خلایی و بر سر ریل سوخت قرار می گیرد در بعضی از خودورها مانند ۲۰۶ رگلاتور در داخل پمپ بنزین و در باک قرار گرفته و رگلاتور از نوع مکانیکی می باشد .

آموزش تعمیرات ایسیو

دوره آموزش تعمیرات ایسیو در 16 روز ( 10 روز تئوری – 6 روز عملی ) | آموزش کامل تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری ایسیو های بوش ، زیمنس ، ساژم ، والئو و … | برای دریافت مشاوره ” رایگان ” روی لینک زیر کلیک کنید و یا فرم انتهای صفحه را پر نمایید

ثبت نام

ثبت نام دوره های آموزشی ایسیو و الکترونیک خودرو
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

 

6 دیدگاه. پیغام بگذارید

  • آیا روا معمولی رگلاتور فشار بنزين دارد ؟ اگر دارد کجاست؟

    پاسخ
  • در همه موتورهای انژکتوری رگولاتور بنزین وجود دارد، ودر روا در انتهای ریل سوخت (سمت اتاق)
    قرار دارد

    پاسخ
  • فردین سورانی
    جولای 30, 2023 1:32 ق.ظ

    سلام رگولاتور فشار سوخت در خودرو mvmx33 new در کجاست؟ لطفا راهنمایی کنید متشکرم

    پاسخ
  • سلام ماشین من مگان دنده ایه
    اول صبح با یه استارت و کمی گاز دادن روشن میشه ولی در طول روز بد روشن میشه و حتما بایستی با دادن روشن بشه من فکر میکنم فشار شکن کار نمیکنه البته در هنگام روشن شدن پمپ بنزین بی صداست
    ممنون

    پاسخ
  • سلام مشکل مغزی پمپ بنزینت هست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up