مهمترین نشانه های خرابی MAF سنسور

علائم خرابی MAF سنسور

 

علائم خرابی MAF سنسور مانند خارج شدن دود تیره و سیاه از اگزوز و افزایش مصرف سوخت به دلیل عدم اندازه گیری درست ورود سوخت و هوا به محفظه احتراق توسط سنسور جریان جرمی هوا رخ می دهند. خودروهای مدرن برای تضمین میزان مناسب سوخت خودور در تمام شرایط موجود از کنترل های الکترونیکی پیشرفته مانند سنسور مف در موتور هایشان استفاده می کنند. از این رو انژکتور های سوخت، سنسور های مربوط به موقعیت میل بادامک و همچنین سنسور های MAF برای دستیابی به این هدف طراحی و مونتاژ می شوند. با این حال این سنسور ها پس از گذشت زمان و استفادۀ مکرر مستهلک و خراب خواهند شد.

دوره های آموزشی پارسیان صنعت خودرو

یکی از مباحثی که در دوره آموزش تعمیرات ایسیو مجموعه ما برگزار می شود، مبحث سنسورها و نحوه تست و عیب یابی آنها ( از جمله MAF سنسور ) می باشد. جهت اطلاعات بیشتر روی لینکهای زیر کلیک نمایید.

سنسور MAF چیست؟

سنسور MAF یعنی همان سنسور جریان جرمی هوا که قطعه ای از ماشین می باشد که می تواند مقدار جریان جرمی هوایی که وارد موتور می شود را اندازه گیری نماید. جایگاه سنسور مف بر روی هواکش خودرو می باشد. در واقع این قطعه پیش از دریچه گاز تعبیه شده است که وظیفه اش اندازه گیری میزان جرم هوای ورودی به موتور خودرو می باشد.

سنسور جریان جرمی هوا (MAF) به قطعه ای از خودرو اطلاق می شود که می تواند مقدار جریان جرمی هوا را در زمان ورود به موتور مورد ارزیابی قرار دهد.

سنسور مف خودرو

6 علائم خرابی MAF سنسور چیست ؟

علائم خرابی MAF سنسور خیلی زیاد نمی باشند. با این حال بهتر است با علائم خرابی MAF سنسور آشنا شوید تا پیش از آسیب بیشتر به خودرو یتان سریع تر مشکل را عیب یابی نمایید و بدانید که چه زمانی باید اقدام به تعویض سنسور مف ماشین تان کنید یا آن را تمیز نمایید.

برخی از مهم ترین علائم خرابی سنسور مف یا سنسور جریان هوا در خودرو عبارتند از:

  1. بررسی کردن چراغ چک موتور: یک سنسور MAF معیوب ممکن است باعث شود که چراغ چک موتور روشن شود. در واقع یکی از مهم ترین علائم خرابی MAF سنسور روشن شدن هشدار چراغ چک می باشد. خراب شدن سنسور مف موجب اختلال در مدار خودرو می شود و از این رو چراغ چک روشن می گردد. همچنین گاهی ممکن است که کدهای احتراق ناقص در موتور و همچنین تریم یا اصلاح سوخت نیز نشانه های مهمی مبنی بر خرابی سنسور جریان هوا باشند.
  2. مشاهده دود سیاه و تیره از اگزوز ماشین: یکی دیگر از نشانه های خرابی MAF سنسور خارج شدن دود سیاه و تیره از اگزوز خودرو می باشد. در این حالت سنسور جریان هوا در محاسبه میزان سوخت ورودی به محفظه احتراق دچار اشتباه فاحشی می شود. به عبارت دیگر با ورود سوخت بیش از حد موجب می گردد تا میزان مصرف بالا برود و سوخت بیش از حد بسوزد. در این حالت دود سیاه رنگی از اگزوز خارج می شود. این امر موجب خواهد شد تا محفظه احتراق و همچنین موتور ماشین دچار آسیب شوند. همچنین مبدل کاتالیزور نیز با آسیب های جدی همراه خواهد شد. در این حالت بهتر است هر چه سریع تر اقدام به رفع مشکل نمایید تا هزینه های تان به مرور زمان بیشتر نشوند.
  3. مشکل در شتاب گیری: یکی از علائم خرابی MAF سنسور محدود شدن تزریق سوخت توسط سنسور ECM به موتور خودرو می باشد. این حالت را معمولا زمانی تجربه می کنید که در بزرگراه ها یا خیابان ها شتاب گیری ماشین تان دچار اختلال شود.
  4. افزایش مصرف سوخت خودرو: یکی دیگر از علائم خرابی سنسور جریان هوا افزایش یافتن میزان مصرف سوخت در خودرو است. سنسور مف زمانی که خراب شود نمی تواند به درستی میزان ورودی سوخت به محفظه احتراق را ارزیابی کند. از این رو سوخت زیادی را وارد محفظه می نماید و در نتیجه مصرف سوخت خودرو به میزان قابل توجهی بالا می رود.
  5. موتور با حرکات ناهماهنگ همراه خواهد شد: حرکات ناهماهنگ در موتور از دیگر علائم خرابی MAF سنسور می باشد. گاهی ممکن است در زمان شتاب گیری احساس کنید که ماشین شتاب خوبی نمی گیرد و با افت فشار مواجه می شود. در این حالت نیز به دلیل خراب شدن سنسور مف خودرو سوخت و هوای زیادی به محفظه وارد می گردند.
  6. بهره وری ضعیف سوخت: یکی از علائم خرابی سنسور مف این است که موتور خودرو در دور پایین تحت فشار زیادی قرار می گیرد. در نتیجه موتور نمی تواند به صورت بهینه و آرام کار کند. در این حالت بهره وری سوخت پایین می آید و سرعت گیری ماشین با مشکل مواجه می شود.

چکاپ دوره ای خودرو خود را جدی بگیرید.

 

آیا مشکلات بالا همیشه علائم خرابی سنسور مف را نشان می دهند ؟

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که مشکلات بالا حتما نمی توانند علائم خرابی MAF سنسور باشند. گاهی مسدود شدن اگزوز، کثیف شدن مبدل کاتالیزور یا مسدود شدن خروجی یا ورودی موتور نیز می توانند مشکلات بالا را ایجاد کنند. با این حال برای عیب‌یابی و کاهش هزینه‌ها بهتر است هر چه سریعتر از متخصصان در این حوزه کمک بگیرید.

نشانه های خرابی مف MAF سنسور

نحوه تمیز کردن سنسور جریان جرمی هوا چگونه است؟

اگر پس از بررسی علائم خرابی MAF سنسور در خودرو دوباره مشکلاتی را در سنسور جریان هوا داشتید می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • برای تمیز کردن سنسور مف خودرو ابتدا بهتر است یک پاک کننده مخصوص سنسور MAF را تهیه نمایید. با این تمیزکننده می توانید تمام آلودگی های این قطعه را از بین ببرید تا میزان مصرف سوخت تان بهینه تر شود.
  • می توانید فیلتر هوای جدیدی را برای پیشگیری از مسدود گردیدن سیستم گرد و غبار نصب نمایید. با این کار میزان ورود سوخت یا هوا به محفظه احتراق به صورت بهینه انجام خواهد شد.
  • در صورتی که هیچکدام از موارد بالا به رفع علائم خرابی MAF سنسور کمک نکردند، بهتر است اقدام به تعویض این قطعه کنید.

 

کلام آخر

در این مقاله با مهم ترین علائم خرابی MAF سنسور آشنا شدید. دانستیم که در صورت خراب شدن سنسور مف در خودرو میزان مصرف سوخت افزایش می یابد. همچنین خودرو در شتاب گیری دچار مشکلات جدی می شود. از این رو اگر می خواهید از هزینه های سرسام آور تعمیر و تعویض سنسور جریان جرمی هوا در امان باشید، چکاپ های دوره ای خودرو را جدی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up