چرا گیربکس اتوماتیک تقه می‌زند؟

چرا گیربکس اتوماتیک تقه می‌زند؟

لازم است بدانید که تقه زدن گیربکس‌های اتوماتیک به طور کاملا مستقیم با به وجود آمدن نوعی مشکل و یا ایجاد یک آسیب در سیستم گیربکس خودرو در ارتباط است. در حقیقت می‌توان گفت این نشانه، یک زنگ خطر جدی است و لازم است حتما نسبت به تشخیص این عیب و برطرف نمودن آن اقدام شود. بنابراین در مواقعی که صدای تقه زدن را از گیربکس خودروی خود احساس کردید لازم است بلافاصله خودروی خود را به تعمیرگاه انتقال دهید.

به طور کلی به وجود آمدن این عیب در جعبه دنده‌های اتوماتیک، می‌تواند دلائل مختلفی داشته باشد. از جمله این دلائل می‌توان به وجود نوعی اشکال در رانندگی و یا خرابی شیر رادیاتور گیربکس خودرو اشاره کرد. از طرف دیگر اشکال در روغن گیربکس و کثیف بودن آن نیز می‌تواند به بروز این اتفاق کمک کند. معیوب شدن سوپاپ‌های اتومبیل و هم‌چنین شل شدن اتصالات این قطعه نیز از دیگر عوامل موثر بر بروز این اتفاق هستند. در ادامه به شرح هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.


دوره تخصصی تعمیرات گیربکس اتوماتیک

اگر علاقمند به گذراندن دوره آموزش تعمیرات گیربکس اتوماتیک هستید ، می توانید با شماره های 09120732297 یا 02166363082 تماس بگیرید  .


اشکال در رانندگی و نحوه رفتار راننده با گیربکس

لازم به ذکر است که این عامل از جمله ساده‌ترین علت تقه و یا لگد زدن گیربکس‌های اتوماتیک به شمار می‌رود. اما در عین حال، رایج‌ترین این عوامل نیز محسوب می‌شود. این اتفاق زمانی شکل می‌گیرد که راننده به درستی رانندگی نمی‌کند و یا در مواقعی از جمله تعویض حالت دنده خودرو و یا تغییر دادن سرعت آن به صورت ناگهانی و غافلگیر کننده عمل می‌کند.

انجام این اعمال نادرست در هنگام رانندگی باعث می‌شود تا بخش کامپیوتری گیربکس خودروی شما، به مرور زمان دچار فرسودگی گردد و یا با اختلال در عملکرد مواجه شود. بنابراین هر گونه فشار ناگهانی و غافلگیر کننده به این قطعه می‌تواند منجر به، ایجاد شدن صدای تقه در گیربکس خودرو، گردد. در این زمینه لازم است ذکر شود که نحوه رفتار راننده با گیربکس در بازخوردی که از عملکرد این قطعه دریافت می‌کند نقش قابل توجهی دارد. بنابراین و به طور معمول، پیوسته نبودن فشار پای راننده بر روی پدال گاز و هم‌چنین گاز داد‌ن‌های عصبی و نامنظم موجب می‌شود تا گیربکس خودرو دچار گیجی در زمینه تعویض دنده‌های مختلف گردد.

خرابی شیر رادیاتور روغن گیربکس

از دیگر عوامل موثر بر به وجود آمدن صدای تقه در گیربکس خودروهای اتوماتیک، خرابی شیر رادیاتور این سیستم‌ها است. لازم است بدانید که گیربکس اتوماتیک از جمله قطعاتی در خودروها است که لازم است حتما در محیطی خنک کار کند. در حقیقت توجه به این عامل، ضروری است که دشمن اصلی سیستم‌های هیدرولیکی، حرارت و دمای بالا است. در شرایطی که حرارت روغن هیدرولیکی اتومبیل افزایش پیدا کند فرار روغن از صفحات و باندها، شکل خواهد گرفت.

این عامل نیز موجب می‌شود تا گیربکس در اصطلاح، دنده را رها کند. بنابراین خنک ماندن سیستم این قطعات، حائز اهمیت بسیاری است. این عامل سبب شده تا در نحوه طراحی و ساخت این قطعات خودرویی، از نوعی سیستم خنک کننده و مایع خنک کننده، استفاده شود. بنابر این عامل، این سیستم از طریق به کارگیری شیر رادیاتور گیربکس، کنترل و مدیریت می‌شود.

حالا وضعیتی را در نظر بگیرید که شیر رادیاتور که قرار است وظیفه خطیر خنک کردن این قطعه را به انجام برساند، خود، دچار ایراد شود و نتواند عملکردی صحیح از خود نشان دهد. در چنین شرایطی میزان حرارت و دمای گیربکس افزایش خواهد یافت و از طرف دیگر صدای تقه و لگد زنی از آن به گوش خواهد رسید. در هنگام بروز چنین اتفاقی، لازم است تا شیر خنک کن باز شود و تمیز و یا تعویض و تعمیر گردد.

اشکال در روغن گیربکس و کثیفی آن

لازم است بدانید که از دیگر عوامل موثر بر تقه زدن گیربکس خودروهای اتوماتیک، وجود ایرادی در روغن گیربکس آن است. همان‌طور که می‌دانید در گیربکس‌های خودروهای اتومات، از روغن گیربکس استفاده می‌شود تا از این طریق بتوان عملکرد صحیح و روانی را از این قطعه مشاهده نمود. اما در شرایطی که روغن گیربکس دچار هر نوع آلودگی و کثیفی شود و یا در صورتی که کیفیت مناسب خود را از دست بدهد باعث می‌شود تا عملیات روانکاری جعبه دنده اتومات خودرو، با اشکال و ضعف مواجه شود.

در حقیقت لازم به ذکر ست که کثیفی روغن گیربکس و یا از دست رفتن کیفیت و خاصیت آن، باعث می‌شود تا اجزای مختلف سیستم گیربکس را نتوان به نحوی موثر روغن کاری کرد و از طرف دیگر وجود این عامل سبب می‌شود تا دمای این سیستم نیز به سرعت دچار تغییر و تحول گردد. در چنین وضعیتی باندها و صفحات به درستی درگیر نخواهند شد و شیرها و سوپاپ‌ها و سرووها دچار نقص و گرفتگی خواهند شد.

این عامل به ویژه در شرایطی که روغن به ذرات معلق آلوده شده باشد، بیشتر شکل خواهد گرفت. این میزان از کثیفی باعث می‌شود تا تورک کانورتر و پمپ روغن نیز کثیف شوند. بنابراین در چنین موقعیت‌هایی و در هنگام عملکرد گیربکس، صدای تقه زدن از آن شنیده خواهد شد. برای پیشگیری کردن از چنین شراطی لازم است تا در هر 30 تا 60 هزار کیلومتر، نیمی از روغن گیربکس خودرو، تعویض شود و در کارکردهای بالاتر از 120 هزار کیلومتر، کل روغن تعویض گرد.د در چنین مواقعی، هم‌چنین می‌توان گیربکس را باز نمود و روغن آن را به طور کامل تخلیه کرد و سپس فیلتر آن را از هر نوع آلودگی پاک کرد.

معیوب شدن سوپاپ‌های گیربکس

لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد صدای تقه زدن گیربکس خودروی اتومات شما، مربوط به وجود نوعی عیب در سوپاپ‌های خود است. در حقیقت و در شرایطی که سوپاپ‌های گیربکس به نحوی معیوب شده باشند و نتوانند عملکرد صحیحی داشته باشند، روغن گیربکس، تحت فشار مضاعف قرار خواهد گرفت. این کار باعث می‌شود تا روان‌سازی گیربکس نیز دچار اختلال شود و به راحتی انجام نگیرد. بنابراین در چنین مواقعی نیز صدای لگد زنی را از سمت جعبه دنده خودروی خود، خواهید شنید.

شل شدن اتصالات گیربکس

شل شدن اتصالات گیربکس نیز از جمله مواردی است که باعث می‌شود پدیده لگد زنی گیربکس و یا تقه زدن آن اتفاق بیفتد. این عامل در بسیاری از خودروهای اتومات از جمله 206، سراتو، ماکسیما  و … شکل می‌گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up