نشانه های خرابی رله استارت

نشانه‌های خرابی رله استارت

 

برای روشن شدن موتور خودرو، جریان برق باید توسط رله استارت از باتری به استارت منتقل شود. خرابی رله استارت به ندرت پیس می‌آید. حتی بسیاری از افراد از وجود همچین قطعه‌ای در خودرو خود اطلاع ندارند.
اتومبیل شامل اجزای بسیار زیادی است و اکثر ما فقط در مورد قطعات اصلی آن اطلاعات داریم. قطعات کوچکتر اغلب از چشم افراد معمولی پنهان می‌ماند. تشخیص خرابی این قطعات اغلب به عهده مکانیک حرفه‌ای است.
با اینکه رله استارت به ندرت خراب می‌شود، اما در مورد قطعات برقی هیچوقت نمی‌شود با اطمینان صحبت کرد.

ممکن است یک اتصالی کوچک یا رسیدن جریان برق بالا به سادگی باعث سدختن و خرابی قطعه الکتریکی خودرو شود. خرابی رله استارت معمولا در خودروهای داخلی بیشتر اتفاق می‌افتد. کیفیت ضعیف لوازم خودروی ایرانی مسبب اصلی این خرابی‌ها است. با فرض اینکه شما یک فرد معمولی هستید و اطلاعات تخصصی در مورد مسائل مکانیکی ندارید، می‌خواهیم با شما در مورد نشانه‌های خرابی این قطعه برقی صحبت کنیم.


دوره تخصصی تعمیرات ایسیو

اگر علاقمند به گذراندن دوره آموزش تعمیرات ایسیو هستید ، می توانید با شماره های 09120732297 یا 02166363082 تماس بگیرید و یا فرم انتهای این مطلب را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند . 


روشن نشدن خودرو

اولین نشانه‌ای که می‌تواند خبر از خراب شدن رله استارت بدهد، روشن نشدن خودرو است. شما کلید را می‌چرخانید یا دکمه استارت را فشار می‌دهید، اما اتومبیل شما روشن نمی‌شود. در اینجا است که می‌توانید خرابی رله استارت را به عنوان یکی از احتمالات روشن نشدن خودرو در نظر بگیرید.
زمانی که شما استارت می‌زنید، جریان نیرو در اتومبیل باعث ارسال سیگنال به رله استارت می‌شود. بنابراین خرابی این قطعه می‌تواند یکی از دلایل روشن نشدن خودروی شما باشد.
فرسوده شدن مدار یکی از دلایل این خرابی است. اگر مشکل از رله استارت باشد، استارت زدن را متوقف کنید. خودرو در این حالت به هیچ عنوان روشن نمی‌شود. از یک مکانیک حرفه‌ای بخواهید که قطعه مورد نظر را تعمیر یا تعویض کند.

صدایی آهسته و شبیه به کلیک در حین استارت

افرادی که تجربه رانندگی بالایی دارند، احتمالا با این صدا در زمان استارت زدن مواجه شده‌اند. شنیدن این صدا از رایج‌ترین علائم خرابی رله استارت است. اگر چراغ آمپر خودروی شما روشن شود، ممکن است انتقال جریان از آمپر به رله استارت ضعیف باشد و خودرو روشن نشود.

رله یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد. تمام جریان را عبور می‌دهد یا اینکه هیچ جریانی عبور نمی‌دهد. رله خراب تنها همان صدای کلیک را ایجاد می‌کند که به شما اخطار تعویض رله را می‌دهد. صدای کلیک در واقع نشان‌دهنده این است که رله استارت نمی‌تواند جریان برق را به استارت انتقال دهد.
در این شرایط هم شما می‌توانید احتمال خرابی رله استارت را مد نظر قرار دهید. البته رله استارت قطعه‌ای فوق‌العاده بادوام است و در یک خودروی جدید نمی‌شود احتمال خرابی رله را جدی گرفت. در نهایت اگر با همچین مشکلی روبرو شدید، باید با مکانیک حرفه‌ای تماس بگیرید تا خودروی شما را بررسی کند. اما به طور قطع نمی‌توانید اتومبیل را در این شرایط روشن کنید.

قطع نشدن صدای استارت

مواقعی که خودرو روشن شده ولی صدای استارت یا همان رله استارت قطع نمی‌شود، از علائم اصلی خرابی رله استارت است. در خودروهای اتومات یا دستی هم این موضوع فرقی ندارد‌. اگر بعد از چرخاندن کلید یا فشردن دکمه استارت و ایجاد احتراق در خودرو صدای ممتد رله استارت به گوش شما برسد، اتصال‌های رله استارت دچار مشکل هستند.

در مورد رله استارت معمولا تعویض قطعه پیشنهاد می‌شود. قیمت این قطعه و ساختار آن به گونه‌ای است که تعویض بصرفه و راحت‌تر است. در چنین شرایطی نه تنها نمی‌توانید از خودرو استفاده کنید، بلکه باید سریعا آن را به یک مکانیک حرفه‌ای نشان دهید. اگر رله استارت بیش از حد در این شرایط باقی بماند، می‌تواند به بخش‌های دیگر خودرو آسیب برساند.


دوره تخصصی تعمیرات گیربکس اتوماتیک

اگر علاقمند به گذراندن آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک هستید ، می توانید با شماره های 09120732297 یا 02166363082 تماس بگیرید .


 خودرو به طور نامنظم استارت می‌خورد

بسیاری از افراد و حتی مکانیک‌ها مشکلات مربوط به استارت نخوردن خودرو را به خرابی دینام یا باتری ربط می‌دهند. در خیلی از مواقع هم ممکن است این تشخیص درست باشد. اما اگر اتومبیل شما گاهی استارت می‌خورد و گاهی استارت نمی‌خورد، خرابی رله استارت می‌تواند جزو دلایل اصلی باشد.

در بخش موتوری خودروی شما رله استارت هیچگونه محافظ بخصوصی ندارد. به همین دلیل گرد و غبار و کثیفی روی آن جمع می‌شود و به مرور زمان آن را خراب می‌کند. این نوع خرابی رله استارت باعث استارت نامنظم اتومبیل می‌شود. بهترین گزینه این است که در اولین فرصت قطعه ناقص را تعویض کنید.

نشانه های خرابی رله استارت

خرابی رله استارت و تعویض آن

رله استارت خراب را باید هرچه سریعتر تعویض کنید. خرابی این قطعه در بسیاری از مواقع کل عملکرد خودرو را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و اتومبیل اغلب روشن نمی‌شود. همچنین عدم تعویض این قطعه سبب آسیب رسیدن به سایر بخش‌های خودرو می‌شود.

قیمت رله استارت بستگی به مدل خودروی شما دارد. قیمت این قطعه برای خودروهایی نظیر پراید و پژو کمتر از ۱۰۰ هزار تومان است. اما در مورد اتومبیل‌های خارجی شرایط فرق دارد. با توجه به بالا و پایین شدن قیمت ارز، قیمت رله استارت خودروی خود را باید در زمان نیاز استعلام بگیرید.

نشت روغن، فرسوده شدن سیم‌های متصل به رله، نوسانات جریان باتری، وجود گرد و غبار و کثیفی بر روی رله استارت همگی می‌توانند باعث خرابی آن شوند. تعویض نکردن رله استارت خراب بزرگترین اشتباهی است که می‌توانید در مورد آن مرتکب شوید. ممکن است در جایی که اصلا انتظار آن را ندارید، رله استارت خراب شود. در شرایطی که به مکانیکی یا یک فرد متخصص در زمینه خودرو دسترسی نداشته باشید، خرابی رله استارت به سادگی قابل حل نیست. بخصوص افرادی که در جاده تردد زیادی دارند بهتر است همیشه علائم خرابی رله استارت را جدی بگیرند و سریعا مشکل را برطرف کنند‌.


دوره تخصصی ریمپ ایسیو

اگر علاقمند به گذراندن دوره ریمپ ایسیو هستید ، می توانید با شماره های 09120732297 یا 02166363082 تماس بگیرید و یا فرم انتهای این مطلب را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند . 


تمیز کردن رله استارت

اشاره کردیم که رله استارت در یک فضای باز قرار دارد. بنابراین در معرض آلودگی‌هایی نظیر روغن و گرد و غبار قرار دارد. اگر به خودروی خود و سلامت فنی آن اهمیت می‌دهید، رله استارت را ماهی دو بار تمیز کنید. اگر فکر می‌کنید محل تردد شما بیش از حد در معرض آلودگی و آلاینده‌ها قرار دارد، دفعات تمیز کردن رله را افزایش دهید. خودرو باید در حالت خاموش باشد. اگر از محل دقیق رله استارت اطلاع ندارید، بهتر است از یک فر متخصص در مورد آن بپرسید. این تمیز کردن مداوم خرابی رله استارت و نیاز به تعویض آن را کاهش می‌دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up