بررسی BSI پژو ۲۰۶

 BSI چیست ؟ + علائم خرابی آن

وظیفه BSI برقراری ارتباط با تمامی قسمت های الکتریکی خودرو و صدور و دریافت فرمان های مختلف است. با استفاده از شبکه های ون ۱ ، ون ۲ و کامفورت با تمام بخش های الکتریکی خودرو ارتباط برقرار می کند. نتیجه این کار کاهش حجم سیم کشی سیستم برقی خودرو است. در واقع BSI یکی از ایسیو ها یا یونیت های داخل خودرو ۲۰۶ است که در تمامی مدل های آن زیر محوطه داشبورد قرار می گیرد. BSI در دو مدل مالتی پلکس و غیر مالتی پلکس تولید می شود. BSI مدل مالتی پلکس واجد ۱۰ سوکت و BSI مالتی پلکس واجد ۷ سوکت مجاز است.

جهت تعمیر BSI روی این لینک کلیک کنید !

توجه شود که BSI زیر فرمان نصب شده و کار آن فعال کردن کلیه تجهیزات برقی ۲۰۶ می باشد. قسمت های مختلف BSI به طور کلی به سه بخش تقسیم می شود :

  1. قسمت A که بخش ورودی سیستم بوده و مرکز الکترونیک BSI را تشکیل می دهد.
  2. قسمت B که بخش قدرت یا خروجی BSI را شامل می گردد.
  3. قسمت C که شامل یکسری فیوزهای حفاظتی است که برای حفاظت از BSI به کار می رود.

توجه شود که در پشت برد BSI یک آی سی به شماره ۹۵۱۶۰ وجود دارد که در آن کد سوئیچ و پیکربندی BSI وجود دارد که قابلیت دانلود یا برنامه ریزی دارد. حتما بعد از دانلود تعریف سوئیچ و پیکربندی توسط دیاگ انجام گیرد.

با استفاده از آی سی شبکه کن ارتباط با ایسیو موتور برقرار می شود. کنترل راهنماهای خودرو بر عهده آی سی راهنما است. به همین ترتیب بخش کولر ماشین توسط آی سی کولر مدیریت می گردد. چراغ های کوچک ۲۰۶ هم توسط آی سی مربوطه کنترل می گردد.

برخی از خطاها باعث می شود که مجبور به دوباره برنامه ریزی کردن این آی سی شویم . این خرابی ها شامل موارد زیر هستند :

۱ – وارد کردن کد سوییچ اشتباه و یا هنگام استفاده از BSI دسته دوم این آی سی می بایست که برنامه ریزی شود .

۲ – هنگامی که پیکربندی BSI یعنی BSI Configure به درستی انجام نگیرد .

برنامه ریزی این آی سی دقیقا مشابه آی سی های ساژم S2000 می باشد توجه شود که بعد از برنامه ریزی باید توسط دستگاه دیاگ تعریف سوییچ و پیکربندی انجام شود .


[+ ثبت نام دوره آموزشی تعمیرات ایسیو – کلیک کنید ! ]


BSI غیر از آی سی ایپرام دارای ۴ آی سی سخت افزاری می باشد که آن ها برنامه ریزی نمی شوند و تنها تعویضی هستند که این آی سی ها عبارت اند از : آی سی کولر ، چراغ های کوچک ، شبکه کن و راهنماها .

در صورت مشاهده ایرادهای زیر به توضیحات آن عمل کنید :

۱ – از کار افتادن کولر از داخل BSI : ابتدا BSI را دانلود کنید سپس بعد از دانلود باید تعریف سوئیچ و پیکربندی انجام گیرد . اگر با دانلود مشکل BSI حل نشد آی سی مربوط به کولر را تعویض کنید دقت کنید اگر این آی سی از لحاظ سخت افزاری و به وضوح دچار عیب شده بود مثلا باد کرده بود تعویض شود در غیر اینصورت تعویض نگردد .

۲ – چراغ های کوچک یک سمت خودرو روشن نمی شود یا دائم روشن مانده : آی سی چراغ های کوچک داخل BSI را تعویض کنید .

۳ – راهنمای یک سمت یا هر دو سمت نمی زند ولی چراغ آن در پشت آمپر چشمک می زند : BSI را دانلود کنید سپس تعریف سوییچ و پیکربندی را انجام دهید .

۴ – لامپ سقف روشن نمی شود : BSI را دانلود کنید .

۵ – کل چراغ های پشت آمپر روشن شده : BSI را دانلود نمایید .

۶ – خودرو روشن نمی شود و چراغ های پشت آمپر روشن مانده و برف پاک کن خود به خود می زند : فیوز F4 سوخته و یا در صورت سالم بودن فیوز BSI را دانلود کنید .

شماره آی سی کولر : VNQ660

شماره آی سی چراغ های کوچک : VNQ660

۷ – نور بالا دائم روشن شده حتی در زمان بسته بودن سوییچ : رله نور بالا را تعویض کنید .

۸ – نور پایین دائم روشن شده حتی در زمان بسته بودن سوییچ : رله نور پایین را تعویض کنید .

۹ – خودرو روشن نمی شود و تنها برق پمپ بنزین قطع می باشد : فیوز پمپ بنزین F2 سوخته است .

۱۰ – خودرو روشن نمی شود و تنها برق کوئیل ها قطع می باشد : فیوز کویل های F15 سوخته است .

۱۱ – برق پمپ بنزین ، انژکتور ، کویل ها ، سنسور اکسیژن و کنستر قطع است و خطای آن ها را نیز ایسیو موتور می زند : رله پمپ بنزین را تعویض کنید .

۱۲ – خودرو روشن نمی شود و چراغ چک نیز روشن نمی شود : ابتدا فیوز F8 را کنترل کنید در صورت سالم بودن به دلیل آب رفتن داخل BM34 و قطع شدن مدار رله اصلی این اتفاق می افتد . ابتدا برد BM34 را کاملا از سولفاته پاک کرده و سپس مدار اصلی را که در شکل زیر نشان داده شده است را توسط یک تکه سیم وصل نمایید .

۱۳ – بوق خودرو قطع شده و یا یکسره می زند : این مشکل هم به دلیل آب رفتن داخل BM34 و قطع شدن ندار رله بوق ایجاد می شود . مدار رله بوق در شکل بالا نشان داده شده است .

۱۴ – کیلومتر از داخل BM34 و قطع شده : ابتدا فیوز F1 را چک کنید در صورت سالم بودن باز هم به دلیل آب رفتن در BM34 و قطع شدن مدار کیلومتر این مشکل به وجود می آید که مدار آن را که در شکل زیر نشان داده شده است توسط سیم وصل کنید .

 

6 دیدگاه. پیغام بگذارید

  • سلام و ممنون از سایت خوبتون . عکسها باز نمیشود و فقط نوشته ها موجود است . این اشکال از سیستم من بوده یا سایت اشکال دارد؟ ممنون

    پاسخ
  • محمد جعفررنجکش
    آوریل 3, 2020 8:50 ب.ظ

    سلام دمتون گرم حلالتون خداوکیلی .از مطالبتون خیلی لذت بردم

    پاسخ
  • بسیار عالی عالی عالیه …دست شما درد نکنه پایدار باشید

    پاسخ
  • سلام من مشکلم بایه ۲۰۶ مدل ۸۵ هس که موقعی که روشن میشه سه کارمیکنه وموتور لرزش داره اما موقع حرکت هیچ مشکلی نداره بعضی ها میگن مشکل از Bsi هس .لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    خودرروی من ۲۰۶ صندوق دار موتور tu5 هس الان دوسالی هس که مواقعی که زیاد میرونم یا هوا بارونی و نم هستش پشت آمپر میخوابه برف پاک کن ها کار نمیکنن و چراغ های نورپایین خودکار فعال میشن بعد از اینکه سرباتری رو برمیدارم و بعد چند دقیقه وصل میکنم دوباره درست میشه. مشکل از کجا میتونه باشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید خیلی اذیتیم میونه چندتا تست موتور هم زدم سردرنیاوردن

    پاسخ
  • سلام خودروی ۲۰۶ تیپ ۲ وی ۲۰ دارم
    اگر دینام کلا عوض شود و باز هم بعضی وقتها چراغ دینام روشن شود و چراغ سقف در هنگام روشن شدن چراغ دینام ، روشن نشود ، چگونه مشکل روشن شدن چراغ دینام را حل کنیم ‌سپاس

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up