آشنایی با انواع سیلندر خودروها

آشنایی با انواع سیلندر خودروها

 

سیلندر خودرو به بخشی از موتور خودرو اطلاق می‌شود که در هسته مرکزی آن واقع شده است. با انفجار سوخت در این بخش، نیروی محرکه مورد نیاز اتومبیل تامین می‌شود. به طور کلی سیلندر خودرو به شکل یک استوانه تو خالی طراحی شده است که دارای ضخامت و قطر مشخصی است. در قطعه سیلندر، پیستون در حال رفت و آمد است. پیستون‌ها در سیلندرها به صورت عمودی و افقی در حال حرکت هستند. این قطعه از پایین به کارتل متصل شده و از بالا نیز به سرسیلندر اتصال داده شده است.

به طور کلی وجود این قطعه در خودرو الزامی است و نقش بسیار مهمی دارد. در صورت خرابی این قطعه، می‌تواند موتور خودرو را با اشکالات جدی مواجه کند. در بعضی از موارد نیز خرابی این قطعه موجب می‌شود تا انفجار در خودرو ایجاد شود چرا که در این صورت سوخت به داخل موتور خودرو نفوذ می‌کند و در آن منفجر می‌گردد و آب و روغن را از بین می‌برد.


دوره تخصصی تعمیرات ایسیو

اگر علاقمند به گذراندن دوره آموزش تعمیرات ای سی یو هستید ، می توانید با شماره های 09120732297 یا 02166363082 تماس بگیرید و یا فرم انتهای این مطلب را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند . 


انواع سیلندرهای خودرو

سیلندرهای خودروها در سایزهای مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند. تنوع سایز در سیلندرهای خودروها بسیار متفاوت است و باعث می‌شود تا انواع مختلف دسته بندی برای این قطعات انجام شود. چنانچه بعضی از انواع این قطعات در سایزهای کوچک تولید می‌شوند که قابل کاربرد در ماشین‌های کنترلی بنزینی هستند. اما بسیاری از سیلندرها نیز سایزهای بسیار بزرگ‌تری دارند که از آن‌ها در انواع مختلف کشتی‌ها و ناوهای جنگی استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان سیلندرها را بر اساس تعداد و اندازه آن‌ها دسته بندی نمود. در یک نوع از دسته بندی سیلندرها می‌توان بسته به نوع خودروی مورد نظر سیلندرها را به انواع سیلندر تانک، سیلندر خودروهای سواری و… تقسیم بندی کرد.

هم‌چنین سیلندرهای به کار رفته در خودروها را میت‌وان بر اساس نحوه ساخت و یا شکل داخلی آن‌ها به انواع مختلفی تقسیم بندی نمود و طبقه بندی کرد. بدنه موتورها و یا همان بلوک‌های سیلندرها به طور معمول به روش ریخته گری ایجاد می‌شوند. جنس این قطعات نیز به طور معمول از جنس چدن و یا آلیاژ آلومینیوم است. در حین ساخت این قطعه و ریخته گری این محصول، به طور معمول مجاری عبور آب را نیز در درون آن جا ساز می‌کنند. پس از تولید بدنه مجاری روغن از طریق سوراخکاری در بدنه بلوک سیلندر شکل می‌گیرد.

لازم به ذکر است که طی یک طبقه بندی دیگر از انواع سیلندرها می‌توان گفت دو نوع سیلندر خودرو وجود دارد که این دو نوع را سیلندرهای خشک و سیلندرهای تر نام گذاری می‌کنند. در ادامه به توضیح هر یک از این دو نوع سیلندر در خودروها خواهیم پرداخت.

1- سیلندر با بوش جدا نشدنی یا سیلندر خشک خودروها

یکی از انواع سیلندرهایی که در انواع خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد سیلندرهایی هستند که به آن‌ها سیلندرهای با بوش جدا نشدنی گفته می‌شود. در این نوع از سیلندرها پس از ریخته گری بلوکه سیلندر مورد نظر، داخل سیلندرها را که به طور معمول کوچک‌تر از اندازه حقیقی و واقعی، ریخته گری می‌شوند را با دقت بسیار بالا تراشکاری می‌کنند. پس از انجام این کار برای آن‌ها اقدامات آب کاری را انجام می‌دهند. به این نوع از سیلندرها که آن‌ها را به همراه بلوکه و یا بوش سیلندر، ماشین کاری و یا آب کاری می‌کنند در اصطلاح این حرفه، سیلندر با بوش سر خود و یا سیلندر جدا نشدنی گفته می‌شود.


دوره تخصصی ریمپ ایسیو

اگر علاقمند به گذراندن دوره آموزش ریمپ ای سی یو هستید ، می توانید با شماره های 09120732297 یا 02166363082 تماس بگیرید و یا فرم انتهای این مطلب را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند . 


هم‌چنین برای این نوع از سیلندرها از اصطلاح سیلندر خشک نیز استفاده می‌شود. علت به کار گیری اصطلاح خشک برای نامگذاری این نوع از سیلندرها به دلیل دیواره‌های آن‌ها است. در حقیقت، دیواره‌های این نوع از سیلندرهای خودروها، به طور معمول و با توجه به ضخامت معینی که دارد و میزان آن معمولا به حدود 3 میلی متر نیز می‌رسد، به طور مستقیم با آب خنک در ارتباط قرار نمی‌گیرد. یکی دیگر از ویژگی‌های این نوع از سیلندرهای خشک این است که سیلندرهای جدانشدنی، به هنگام تعمیر کردن باید تراشیده شوند این عامل موجب می‌شود تا میزان قطر آن‌ها نیز افزایش پیدا کند. بنابراین در چنین شرایطی لازم است تا حتما از یک سری پیستون هم با اندازه و سایز بزرگ‌تر استفاده شود.

بنابراین در این نوع از سیلندرها که سیلندر مورد نظر به طور کامل به موتور خودرو جوش خورده است و غیر قابل جدا شدن است اگر لازم باشد تا تعمیراتی در این زمینه انجام شود و یا این قطعه دچار مشکلاتی از جمله  خرابی شود نمی‌توان قطعه مورد نظر را از آن جدا کرد و به تعمیر آن اقدام نمود.


تعمیرگاه تخصصی کامپیوتر خودرو

اگر نیاز به تعمیرگاه ECU داشتید ، می توانید با شماره های 09101463584 یا 02166363082 تماس بگیرید .


2- سیلندر با بوش جدا شدنی و یا سیلندر تر خودروها

یکی دیگر از انواع سیلندرهایی که در خودروها به ویژه خودروهای جدید به کار رفته است سیلندرهای تر خودروها نامیده می‌شوند. این سیلندرها به خصوص در سال‌های اخیر بسیار قابل توجه بوده‌اند و کاربردهای وسیعی نیز داشته‌اند. از انواع مختلف سیلندرهای تر در موتورهای پیشرفته و وسائل نقلیه جدید استفاده شده است.

بوش‌های سیلندرهای تر خوردورها که به آن‌ها سیلندرهای جدا شدنی نیز گفته می‌شود دارای ضخامت‌های 2 تا 3 میلی متری هستند. از جمله ویژگی‌های این سیلندرها و بوش‌های به کار رفته در تولید آن‌ها این است که این بو‌شها به طور مستقیم در ارتباط با آب کاری واقع می‌شوند و تبادل حرارتی انجام می‌دهند. همین عامل نیز موجب شده تا به این نوع از سیلندرها در اصطلاح، سیلندرهای نوع تر گفته شود.

در این روش و با وجود این سیلندرها به هنگام تعمیر موتور نیاز به تعویض پیستون نیست چراکه سیلندر مورد نظر به موتور جوش داده نشده است. بنابراین به راحتی قابل تعویض شدن و تعمیر شدن است. بوش‌های تر با روش‌های خاصی تهیه و تولید می‌شوند. تا از این طریق بتوانند در برابر نیروهای فرسایشی مقاومت کافی و صحیحی از خود نشان دهند. بنابراین در عملیات ریخته گری این محصولات، به طور معمول از روش گریز از مرکز استفاده می‌شود. از طرف دیگر سطح داخلی این بوش‌ها را می‌توانند با روش‌هایی از جمله سمانتاسیون تا عمق معین و مورد نظر، سخت کنند. هم‌چنین برای اینکه بتوانند از نفوذ آب خنک کاری به محفظه کارتل در بین لبه پایین بوش و تکیه گاه آن پیشگیری به عمل آورند از واشرهایی نازک و غیز فلزی استفاده می‌کنند تا از این طریق جلوی نفوذ آب را بگیرند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up