معرفی تجهیزات ضروری تعمیرکاران ایسیو

تجهیزات ضروری تعمیرکاران ایسیو

تجهیزات ضروری تعمیرکاران ایسیو ، شامل مواردی می شوند که هر متخصص تعمیر ایسیو ای باید آنها را داشته باشد . 

تعمیرکاران ایسیو پس از اینکه دوره تعمیرات ای سی یو را سپری می کنند برای شروع به کار خود نیاز به یکسری ابزارها دارند نظیر : پروگرامر ، دیاگ ، تستر ECU ، مولتی متر ، هیتر هویه و … .

در این نوشته به بررسی اجمالی آنها خواهیم پرداخت . با ما همراه باشید …

هیتر و هویه

اولین موردی که تعمیرکاران ایسیو به آن نیاز مبرم دارند ، دستگاه هیتر هویه می باشد .

به واسطه این دستگاه می توان عملیات لحیم کاری و برداشتن قطعات از روی برد ایسیو را انجام داد .

برندهای مختلفی در بازار برای این مورد وجود دارد نظیر Gordak952 , Quick700 و … ولی اکثرا به دلیل قیمت مناسب و کیفیت خوب ، Gordak952 را انتخاب می کنند .

هیتر هویه gordak952 و Quick700 - معرفی تجهیزات لازم برای تعمیرکاران ایسیو
هیتر هویه gordak952 و Quick700 

 

پروگرامر

مورد بعدی که از جمله واجبات یک تعمیرکار ایسیو است ، دستگاه پروگرامر می باشد . به وسیله این دستگاه می توان عملیات های مختلفی را روی ایسیو انجام داد که مهمترین آن برنامه ریزی آی سی های مختلف ECU می باشد . برندهای متنوعی در بازار موجود است ولی یکی از بهترین پروگرامرها که دارای قابلیت ها متنوعی بوده ، پشتیبانی بسیار عالی ای دارد و قیمتش نیز مناسب است ، پروگرامر 7 پروگ می باشد .

این پروگرامر امکانات متنوعی شامل : پشتیبانی اکثر پروتکل های خودرو و برنامه ریزی چیپ های خودرو ، قابلیت برنامه ریزی ایپرام های 8 پین خارج از مدار ، قابلیت برنامه ریزی یونیت های خودرویی به روش ISP بدون خارج کردن قطعه از روی مدار ، قابلیت دانلود و تبدیل ایسیو با کانکتور عیب یاب و … می باشد .

همچنین دارای یکسال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش می باشد .

پروگرامر 7 پروگ - تجهیزات مورد نیاز تعمیرکاران ایسیو
پروگرامر 7 پروگ – تجهیزات ضروری تعمیرکاران ایسیو

 

تستر ایسیو

این دستگاه نیز مورد بعدی ای می باشد که یک تعمیرکار ایسیو حتما باید تهیه نماید . وظیفه این دستگاه شبیه سازی خودرو برای تست ECU می باشد . به واسطه این دستگاه دیگر نیاز نیست که هر بار پس از تعمیر ای سی یو ، آن را بر روی ماشین بسته و تست کنید .

دستگاه های مختلفی جهت تست ECU وجود دارد که یکی از بهترین آنها ، تستر ایسیو نگار خودرو می باشد که دارای امکانت بسیار عالی و متنوعی می باشد و همچنین این دستگاه نیز دارای یکسال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش می باشد .

تستر ایسیو نگار خودرو - تجهیزات مورد نیاز تعمیرکاران ایسیو
تستر ایسیو نگار خودرو – تجهیزات ضروری تعمیرکاران ایسیو

 

دستگاه دیاگ

دستگاه دیاگ یا عیب یاب خودرو وظیفه شناسایی خطاهای مختلف مرتبط با ایسیو و سنسورها و عملگرها را دارا می باشد .

معمولا اولین کاری که پس از خرابی قسمتهای الکترونیک خودرو یا سنسورها و عملگرها و روشن شدن چراغ چک ، ایربگ ، ABS و … صورت می پذیرد ، دیاگ زدن است .

با این کار می توان دقیق متوجه شد که کدام قسمت خودرو دچار مشکل شده و نسبت به رفع عیب آن قسمت اقدام کرد .

از جمله بهترین دیاگ های حال حاضر بازار ، دیاگ نگار خودرو می باشد که دارای امکانات بسیار متنوعی است ، نظیر : قابلیت دانلود و تبدیل بسیار پیشرفته و تخصصی بدون نیاز به دامپ هوشمند با شناسایی اتوماتیک ، قابلیت خواندن کد سوییچ و تعریف کلید بسیار پیشرفته با کاربری بسیار ساده و آسان ، قابلیت اصلاح کیلومتر پیشرفته و هوشمند کلیه ایسیوهای ایرانخودرو و سایپا ، قابلیت تیونینگ و ریمپ ایسیو به صورت پیشرفته و هوشمند برای اولین بار در داخل کشور و …

همچنین این مورد نیز دارای یکسال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش می باشد .

دیاگ نگار خودرو - تجهیزات مورد نیاز تعمیرکاران ایسیو
دیاگ نگار خودرو – تجهیزات ضروری تعمیرکاران ایسیو

 

انژکتور شور

همانطور که از نامش پیداست ، این دستگاه کار شست و شوی انژکتورها را انجام می دهد .

البته این دستگاه جزء واجبات یک تعمیرکار ایسیو نیست ولی اگر دارای یک تعمیرگاه برق و ایسیو خودرو می باشید ، بهتر است این دستگاه را نیز تهیه کنید چرا که اولا شست و شوی انژکتور ها به واسطه این دستگاه بسیار آسان است ثانیا تقریبا همه ی خودروهایی که به تعمیرگاه شما مراجعه می کنند احتمالا نیاز به شست و شوی انژکتور خواهند داشت .

انژکتور شور نگار خودرو در دو مدل 5000 و 7000 جوابگوی نیاز شما خواهد بود .

انژکتور شور نگار خودرو - تجهیزات مورد نیاز تعمیرکاران
انژکتور شور نگار خودرو – تجهیزات مورد نیاز تعمیرکاران

 

تستر سیم کشی خودرو

این دستگاه نیز وظیفه تست قسمتهای برقی خودرو را بر عهده دارد . بعضی مواقع ممکن است خودرویی با مشکلات ایسیو به شما مراجعه کند ولی پس از تست کردن متوجه شوید که ایسیو مشکلی ندارد و ممکن است سیستم برق کشی خودرو دچار مشکل شده باشد .

از جمله تستر های سیم کشی خوب بازار با قیمت مناسب ، مولتی پروب نگار خودرو می باشد . مولتی پروب نگار خودرو یک تستر سیم کشی چند کاره است که می تواند تست وضعیت های مختلف سنسورها و عملگرهای خودرو را انجام دهد . به واسطه این دستگاه ، تعمیرکاران قادرند تست مراحل مختلف شامل شبیه سازی، لاجیک، اهم متر و …. را برای قطعات الکتریکی و الکترونیکی خودرو انجام دهند .

مولتی پروب نگار خودرو - تجهیزات مورد نیاز تعمیرکاران ایسیو
مولتی پروب نگار خودرو – تجهیزات مورد نیاز تعمیرکاران ایسیو

 

مولتی متر

یکی دیگر از واجبات تعمیرکاران ایسیو و الکترونیک ، دستگاه مولتی متر می باشد . به واسطه این دستگاه می توانید ولتاژهای مختلف روی برد خودرو و یا سنسورهای خودرو را اندازه گیری کرده و برای تست روی برد نیز از قسمت Buzzer آن استفاده های لازم را ببرید .

مولتی متر هم در بازار دارای مدلهای بسیار متنوعی با قیمتهای متفاوت است . دو برند بسیار رایج در بازار Victor VC97 و DEC 330FC می باشد . البته اگر از نظر مالی مشکلی ندارید می توانید برندهایی نظیر هایوکی را نیز تهیه کنید ولی یکی از دو مدل قبلی گفته شده نیاز شما را برطرف می کند .

مولتی متر dec 330 و vc97 - تجهیزات مورد نیاز تعمیرکاران ایسیو
مولتی متر dec 330 و vc97 – تجهیزات مورد نیاز تعمیرکاران ایسیو

 

ابزارهای جانبی

تا اینجا هر چه معرفی کردیم ابزارهای اصلی برای تعمیرات ECU بوده است . ولی شما نیاز به یکسری ابزار دیگر هم دارید که البته هزینه کمتری نسبت به بقیه موارد دارد نظیر : سیم قلع نازک ، روغن لحیم ، مایع فلکس ، قلع کش ، تینر و ظرف تینر ، پنس سر کج و صاف ، پالت آی سی و …

و همچنین نیاز به یکسری قطعات الکترونیک نظیر انواع آی سی ، مقاومت ، خازن ، کریستال و … نیز می باشد که چنانچه دوره تعمیرات ایسیو را گذرانده باشید ، حتما با این موارد آشنا خواهید شد .

جمع بندی

خب در این نوشته سعی کردیم شما را با مهمترین تجهیزات مورد نیاز تعمیرکاران ایسیو آشنا کنیم . برخی از این ابزارها نیاز شماره 1 تعمیرکار ایسیو است و برخی دیگر از درجه اهمیت کمتری برخوردار می باشد . 

اگر ابزار دیگری را می شناسید که یک تعمیرکار ECU باید داشته باشد لطفا در قسمت نظرات برای ما ارسال کنید . 


همچنین اگر علاقه مند به شرکت در دوره تعمیرات ایسیو هستید فرم زیر را پر کنید !

ثبت نام

ثبت نام دوره های آموزشی ایسیو و الکترونیک خودرو
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

3 دیدگاه. پیغام بگذارید

  • من ساکن اسلامشهرم ایا با وضعیت طرح کرونا میتوانم با ماشین خود به اموزشگاه مراجعه کنم

    پاسخ
  • باسلام برای دوره برق وانژکتور چه تجهیزاتی لازم و مهم هستن فقط دیاگ و تستر کافیه یا نه ؟مثلابرای شستشوی انژکتور میتونیم بدیم ب تعمیرگاهی ک انژکتور شور داره؟

    پاسخ
  • اسماعیل علمداری
    جولای 17, 2021 2:08 ب.ظ

    با سلام و خسته نباشد تعميرات ایسیو ماشینهای خارجی هم تو این دوره هست؟یا این دستگاه دیاگ که معرفی کردین میشه به ماشین خارجی وصل شد یا نه؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up