آموزش تعمیرات ECU : محافظت از ECU

فهرست مطالب

آموزش تعمیرات ECU : محافظت از ECU

1 – جدا کردن کابل باطری هنگامی که خودرو روشن است ( آموزش تعمیرات ECU : محافظت از ECU ) :

همانطور که می دانید ولتاژ تولیدی دینام حدود 14 ولت است . اما باید دانست که این ولتاژ ، ولتاژ متوسط تولیدی دینام است . قله یا پیک تولید ولتاژ دینام بر حسب دور موتور و بار گرفته شده از دینام ، متغیر بوده و گاهی اوقات به بیش از 16 ولت نیز می رسد . در حالت عادی که کابل های باطری متصل است این نوسان ولتاژی به دلیل خاصیت خازنی باطری تعدیل می شود اما اگر کابل باطری در هنگام خودرو – روشن باز شود ، این نوسانات می تواند بر روی قسمت های حساس خودرو ( کلیه کنترل یونیت های الکترونیکی ) تاثیر نا مطلوب داشته باشد . حداکثر قدرت تحمل نوسان ولتاژی ECU به طور استاندارد تا 16 ولت است . اگر هنگامی که خودرو روشن است کابل باطری را جدا کنیم به طور حتم ریسک سوختن ECU وجود دارد . طبیعی است با توجه به قیمت زیاد آن این کار عاقلانه به نظر نمی رسد .

2- امتحان جرقه از روی وایر شمع با اتصال آن به بدنه ( آموزش تعمیرات ECU : محافظت از ECU ) :

وقتی سر شمع ها را می کشید و برای امتحان برق ارسالی به سر شمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه ایجاد می کنید ، ممکن است که مقدار جریان نابهنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه کویل ایجاد کنید . برق ثانویه کویل با برق سیم پیچ اولیه آن دارای تاثیر متقابل هستند . برق اولیه کویل نیز برق خود را مستقیما از ECU می گیرد . این کار ممکن است موجب ایجاد نوسانات برق در شبکه برق خودرو و آسیب رسیدن به قسمت های حساس ( کلیه کنترل یونیت ها ) به خصوص ECU انژکتور شود . در صورت تمایل به چک کردن برق سر شمع ها از یک شمع فیلرگیری شده یدک استفاده کنید تا میزان جریان دهدی ثانویه کویل تحت کنترل باشد .

3 – آب زدن به ای سی یو ( آموزش تعمیرات ECU : محافظت از ECU ):

اگر پشت جعبه ECU را باز کنید خواهید دید برای جلوگیری از نفوذ آب قسمت فیبر مدار چاپی و حتی پین های داخلی با ماده ای موم مانند پوشیده شده اما در هر صورت پین های نری خارجی سوکت ECU بدون محافظ هستند و خیس شدن آنها موجب اتصال کوتاه خارجی شده و ممکن است ( به احتمال زیاد ) به ECU آسیب بزند .

4 – دست زدن به پین های ECU ( آموزش تعمیرات ECU : محافظت از ECU ):

یکی از مواردی که اغلب با آن نا آشنا بوده و یا مورد غفلت  قرار می گیرد دست زدن به پین های ایسیو است که به دلیل ریسک الکتریسیته ساکن بدن می تواند موجب آسیب زدن های جدی به آن شود . الکتریسیته بدن گاهی اوقات تا هزارها ولت می تواند بالا رود . در صورتی که می خواهید قدرت برق موجود در بدن خود را درک کنید آزمایش زیر را انجام دهید : یک فاز متر برق شهر را برداشته و آن را به دری آهنی که رنگ نخورده باشد بزنید پای خود را به آرامی بر روی فرش بکشید فازمتر به راحتی روشن شده و اگر این کار را ادامه دهید به طور دائم روشن می ماند . ( در این حالت باید جوراب به پا داشته باشید . ) حال همان فازمتر را به پریز برق منزل بزنید فازمتر دوباره روشن می شود . در کدام حالت روشنایی فازمتر بیشتر است ؟ و نیز آیا می دانید که جرقه ای که گاهی اوقات بین دست شما و اشیا فلزی مانند درب زده می شود می تواند بیش از چند هزار ولت پتانسیل داشته باشد ؟

5 – باطری به باطری کردن خودرو به صورت سری ( آموزش تعمیرات ECU : محافظت از ECU ) :

دیده می شود که گاهی رانندگانی که در سرمای زمستان با باطری دشارژ شده مواجه می شوند با سری کردن باطری های دو خودرو به راحتی هر دو خودرو را استارت زده و روشن می کنند . اگر فرض کنیم دو باطری 10 ولتی را سری کنیم مجموعا 20 ولت برق داشته که در خودروهای انژکتوری می تواند موجب رسیدن به ECU انژکتوری شود . ریسک سوختن آن به طور استاندارد 16 ولت است .

نکته خیلی مهم ( آموزش تعمیرات ECU : محافظت از ECU ) :

اصولا در فرآیند ساخت قطعات الکترونیک دو تکنولوژی وجو دارد : تکنولوژیهای TTL و CMOS تفاوت اولیه و ظاهری این دو در مقاومت آنها در برابر عوامل خارجی است . TTL ها نیازمند یک تغذیه ثابت بوده و دیر سوز هستند اما CMOS ها دقیقا برعکسند . یعنی با ولتاژهای متغیری مانند باطری خودرو کار کرده اما وقتی تحت تاثیر عوامل شدید قرار بگیرند کاملا از بین نمی روند بلکه با ایجاد روزنه هایی در عوامل الکترونیک داخلی موجب می شوند که ظرف مدت طولانی تری مثلا چند ماه از کار افتاده و به یکباره بسوزند . نکته ای را که باید مورد توجه قرار دارد این است که تکنولوژی ساخت ECU انژکتور تلفیقی از هر دو نوع CMOS و TTL بوده و ایجاد هر یک از شرایط بالا در وهله اقدام ، ظاهرا بر روی ECU بی اثر به نظر می رسد اما این مهم در داخل آن موجب سوختن آن پس از چند هفته خواهد شد .

تذکر :

اگر هر یک از سه کار زیر را انجام دهید حافظه موقت موجود در ECU پاک شده و خودرو تا مدتی به دلیل از دست دادن برخی پارامترهای لحظه ای موتور تا مدتی بد کار کند :

  • جدا کردن کابل باطری بیش از چند ثانیه

  • جدا کردن سوکت ایسیو بیش از چند ثانیه

  • جدا کردن سوکت رله RL2 موجود در جعبه رله اتاق موتور بیش از چند ثانیه

  • جدا کردن فیوز F14 از جعیه تقسیم داخل اتاق موتور بیش از چند ثانیه

در چنین حالتی باید خودرو دوباره تجدید حافظه شود . در این حالت خودرو سکته های بی دلیل و نا به هنگام نموده و در هنگام تعویض دنده و به خصوص در هنگام دنده معکوس کشیدن راننده احساس می کند که خودرو لحظه ای دچار مکث می شود . البته این مورد در خودرهای نو زیاد محسوس نیست ولی در هر صورت تجدید حافظه ECU کاملا مفید خواهد بود .


شرکت پارسیان صنعت خودرو برگزار کننده دوره آموزش تعمیرات ECU ، آموزش برق و انژکتور خودرو ، آموزش تعمیرات مالتی پلکس و …

ارائه مدرک بین المللی از QAL انگلستان

جهت اطلاعات بیشتر فرم زیر را پر کنید تا مشاورین ما در کمترین زمان ممکن با شما تماس حاصل نمایند !

ثبت نام

ثبت نام دوره های آموزشی ایسیو و الکترونیک خودرو
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up