چگونه تعمیرکار گیربکس اتوماتیک شویم ؟

چگونه تعمیرکار گیربکس اتوماتیک شویم؟

با توجه به تخصصی بودن و پیچیدگی‌هایی که در زمینه گیربکس‌های اتوماتیک خودروها وجود دارد و از طرف دیگر با توجه به افزایش واردات انواع خودروهای خارجی و پیشرفت تکنولوژی در زمینه ساخت انواع خودروهای دنده اتوماتیک در داخل کشور، بسیاری از افراد علاقه دارند تا به تعمیرکاری ماهر در زمینه گیربکس اتوماتیک تبدیل شوند. همان‌طور که می‌دانیم جعبه دنده و یا گیربکس‌های خودکار، یکی از مهم‌ترین قطعات و ابزار در انواع خودروها،  به شمار می‌روند. این قطعات به طور کلی وظیفه انتقال نیرو و قدرت از موتور خودرو به چرخ‌های آن را بر عهده دارند. بنابراین تعمیر این قطعات در خودروهای دنده اتومات، از ضروریات است. برای اینکه بتوانیم به تعمیرکاری ماهر در این زمینه تبدیل شویم چند راه وجود دارد که در ادامه به شرح هر یک از این راه‌ها خواهیم پرداخت و مزایای هر یک از این روش‌ها را مطرح خواهیم کرد.

تعمیر گیربکس اتوماتیک و شاگردی کردن1- شاگردی کردن، کارورزی و کارآموزی

کارورزی و شاگردی کردن نزد یک استاد کار ماهر، ابزاری بسیار مهم برای کنکاش شغلی و کسب تجربه و مهارت، در یک حرفه به شمار می‌رود. کارورزی کردن را می‌توان کسب تجربه کاری، همراه با شغل دانست. به طور کلی می‌توان گفت آنچه از تجربه بر می‌آید بهترین روش یادگیری است و گلوگاه اصلی در امر استاد شدن در زمینه تعمیر خودرو، مهارت آموزی است. بنابراین برای یادگیری مهارت‌های عملی، از جمله تعمیرکار خبره شدن در زمینه تعمیر خودرو و گیربکس اتوماتیک آن، شاگردی کردن، یکی از بهترین اقدامات است. لازم به ذکر است که شاگردی کردن و یا انجام کارورزی برای کسب تجربه شغلی و دست یافتن به مهارت، می‌تواند اقدامی باشد که حتی پس از تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک هم به آن نیاز داریم.

مزایای شاگردی کردن و کارآموزی

آشنایی با فضای تعمیرگاه

در حقیقت می‌توان گفت چنین دوره‌هایی فرصتی مناسب هستند تا افراد علاقمند به تعمیر کاری خودروهای دنده اتومات، بتوانند با فضای کاری یک تعمیرگاه آشنا شوند. از طرف دیگر شرکت در دوره‌های کارآموزی و یا شاگردی کردن موجب می‌شود تا به قابلیت‌های شما در زمینه مورد نظرتان، افزوده گردد. پس از اتمام این مدت زمان نیز می‌توانید با توجه به تجربه‌ای که کسب نموده‌اید وارد بازار کار شوید و یا به راحتی در شغل مورد نظر خود استخدام شوید.

همچنین ببنید : دوره آموزش تعمیرات ایسیو

محک زدن میزان علاقمندی به کار تعمیرکاری و آشنایی با نقاط قوت و ضعف

از طرف دیگر آشنایی با محیط کاری تعمیرگاه نیز موجب می‌شود تا اگر شما احساس کردید که این شغل برای شما مناسب نیست و علائق و انگیزه‌های شغلی شما را پاسخ نمی‌دهد، از ادامه کار صرف نظر کنید و به راحتی به کار دیگری مشغول شوید. با کار کردن در چنین محیط‌هایی هم‌چنین می‌توانید با نقاط قوت و ضعف خود آشنا شوید.

استخدام بهتر پس از تجربه عملی

به طور کلی داشتن تجربه عملی در زمینه تعمیر گیربکس اتومات خودروها موجب می‌شود تا فرد مورد نظر هنگام کاریابی، بهتر و سریع‌تر بتواند به شغل مورد نظر خویش دست یابد. چراکه امروزه بسیاری از کارفرمایان به دنبال جذب و استخدام نیروهایی هستند که به اندازه کافی در زمینه شغل مورد نظر خود دارای مهارت عملی باشند. به ویژه در زمینه مکانیک خودروها و تعمیر آن‌ها توجه به مهارت عملی، بسیار مهم و موثر است و کارفرمایان در این موارد، تنها به تحصیلات دانشگاهی هم اکتفا نمی‌کنند.

آشنایی با مسئولیت‌های شغلی و خود باوری

از طریق شرکت در دوره‌های کارآموزی و یا شاگردی کردن در کنار دست یک استاد ماهر، کارورزان تعمیرکاری گیربکس اتومات خودروها، می‌توانند با مسئولیت‌های شغلی خویش نیز آشنا شوند و تجاربی را به دست آورند . از طرف دیگر شاگردی کردن موجب می‌شود تا فرد بتواند با سایر افراد حاضر در تعمیرگاه به تبادل تجربیات نیز اقدام کند. افزایش خود باوری نیز مزیت دیگر شاگردی کردن در این زمینه است.

تنها ضعفی که این روش دارد پنهان کردن برخی از فوت و فن ها و اصول تعمیر توسط استاد ( اوستا ) تعمیرکار می باشد که برای حل این مشکل دوره های آموزشی بسیار کمک کننده هستند.

همچنین ببینید : دوره آموزش ریمپ ایسیو

دانشگاه و تعمیر گیربکس اتوماتیک2- تحصیلات دانشگاهی در زمینه مورد نظر

بسیاری از افراد علاقمند به تعمیر انواع خودروها از جمله خودروهای گیربکس اتوماتیک از طریق تحصیلات دانشگاهی به آموختن در این حوزه اقدام می‌کنند. چنین افرادی برای اینکه بتوانند وارد این حوزه شوند لازم است تحصیلات خود را در رشته‌های مرتبط با تعمیر خودرو از جمله رشته‌هایی مانند مهندسی خودرو و مهندسی مکانیک اقدام نمایند. این دست از افراد هم‌چنین می‌توانند با تحصیل کردن در رشته‌های مهندسی ساخت و تولید و یا مکانیک خودرو نیز به این هدف خود دست یابند.

عیب این روش این است که معمولا آموزش در زمینه گیربکس اتوماتیک بسیار آکادمیک می باشد.

3- هنرستان‌ها

امروزه از طرق دیگری نیز برای کسب تخصص در زمینه تعمیرکاری می‌توان اقدام کرد و از طریق آن‌ها به تعمیرکاری خبره در زمینه گیربکس‌های خودکار تبدیل شد. از جمله این روش‌ها می‌توان هنرستان‌های مختلف فنی و حرفه‌ای را نام برد. از طرف دیگر با تحصیل در شاخه‌های کاردانش نیز می‌توان به کسب این تجربیات اقدام نمود. این دوره‌ها، مدت زمان کوتاهی دارند و به طور کلی برای افرادی مناسب هستند که زمان و حوصله کافی برای تحصیلات دانشگاهی ندارند.

4- شرکت در دوره‌های گیربکس اتوماتیک

همان‌طور که می‌دانیم دوره‌های آموزشی تخصصی، مربوط به تعمیر گیربکس خودروها از جمله گیربکس اتوماتیک دربسیاری از  مراکز آموزشی آزاد در سراسر کشور، ارائه می‌شود. شرکت در چنین دوره‌های آموزشی، برای افراد علاقمند به تعمیر خودروهای دنده اتوماتیک، بسیار مناسب است. این دوره‌ها به وسیله مراکز فنی و حرفه‌ای دولتی و هم‌چنین مرکز آزاد و از طریق انواع آموزشگاه‌های تخصصی خودرو ارائه می‌شود.لازم به ذکر است که این دوره‌ها طول و مدت‌های متفاوتی دارند و هزینه‌های آن‌ها نیز با یکدیگر فرق می‌کند.

هدف اصلی از تشکیل چنین دوره‌هایی این است که کارآموزان تعمیر کاری گیربکس اتومات خودروها، بتوانند به توانایی مورد نیاز در این زمینه دست یابند و صاحب مهارت کافی شوند.

 

مزایای شرکت در دوره‌های آموزشی تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو

آموزش‌های علمی و عملی

شرکت کردن در دوره‌های آموزشی تعمیر گیربکس اتوماتیک که توسط مراکز مختلف برگزار می‌شود دارای مزیت‌های خاصی است. از جمله می‌توان به این مورد اشاره کرد که از طریق شرکت در این دوره‌های آموزشی، شرکت کنندگان می‌توانند به طور همزمان هم آموزش‌های علمی را کسب کنند و هم به آموزش‌های عملی و کاربردی دست یابند.

در دوره گیربکس اتوماتیک شرکت پارسیان صنعت خودرو نیز موارد هم عملی و هم تئوری تدریس می شود .

نمونه مدرک دوره گیربکس ایسیو در پارسیان صنعت خودروگواهینامه پایان دوره

در پایان دوره نیز به کارآموزان این دوره‌ها، گواهینامه‌ای به نام گواهی مهارت ، داده می‌شود. همین عامل نیز سبب می‌شود تا شرکت کنندگان این دوره‌ها، راحت‌تر و سریع‌تر بتوانند به بازار کار وارد شوند. از طرف دیگر، مدرک پایان دوره این مراکز هم‌چنین موجب می‌شود تا کارآموزان بتوانند آن را جایگزین مدرک دانشگاهی خود کنند. با داشتن گواهی مهارت از آموزشگاه‌های تعمیر گیربکس اتوماتیک، کارآموزان می‌توانند به تدریس در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو در آموزشگاه‌های آزاد ، نیز بپردازند.

در مجموعه ما بعد از گذراندن دوره ، مدرک QAL انگلستان با اعتبار بین المللی تقدیم هنرجویان می گردد.

نکات لازم برای انتخاب دوره آموزشی مناسب برای تعمیر گیربکس اتوماتیک

لازم به ذکر است که برای انتخاب دوره مناسب فنی و حرفه‌ای برای کسب مهارت در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک، باید حتمابه چند نکته توجه کافی داشته باشید.

توجه به سابقه و تجربه استاد تعمیر کار

از جمله نکاتی که لازم است قبل از انتخاب آموزشگاه و دوره آموزشی مناسب حتما به آن توجه کنید، می‌توان میزان تجربه و سابقه استاد مورد نظر دوره را نام برد. برای انتخاب چنین فرصت آموزشی و مهارتی تنها به عامل قیمت و هزینه‌های مراکز توجه نکنید.

اساتیدی که دوره تعمیر گیربکس اتوماتیک را بر عهده دارند تماما جزو اساتید دانشگاه و با سابقه کار عملی و تعمیرگاهی می باشند.

توجه به سرفصل‌های موضوعات و میزان به روز بودن آن

از طرف دیگر لازم است حتما بدانید در دوره آموزشی مورد نظر قرار است چه سر فصل‌هایی به شما ارائه شود و در چه زمینه‌هایی صحبت شود. تعداد افراد حاضر در دوره مورد نظر را نیز بررسی کنید. یکی از نکاتی که لازم است حتما قبل از شروع دوره و قبل از ثبت نام بدانید این است که آیا مباحث ارائه شده در این دوره، مطلبی به روز و جدید است یا نه.

دوره تعمیر گیربکس اتوماتیک مجموعه ما طوری طراحی شده که شما با اصول گیربکس اتوماتیک آشنا شده و بتوانید خودروهای مختلف را تعمیر کنید.

توجه به کیفیت دوره، تجهیزات و مباحث عملی

توجه به کیفیت دوره اموزشی در آموزشگاه تخصصی مورد نظر ، نیز قابل توجه است. هم‌چنین باید بدانید امکانات و تجهیزات آموزشگاه مورد نظر شما تا چه سطحی است. لازم است بدانید بسیاری از آموزشگاه‌ها قیمت پایین‌تری دارند و یا حتی بسیاری از مراکز دولتی، دوره‌هایی رایگان برگزار می‌نمایند. اما در این دوره‌ها این امکان وجود ندارد که بتوانید آموخته‌های خود در کلاس تئوری و علمی را تمرین کنید.

به عنوان نمونه فرض کنید در دوره تنظیم موتور یا ایسیو یا کامپیوتر موتور خودرو انواع موتورهای ایسیو و… در اختیار کارآموزان قرار داده نشود و این افراد نتوانند از این طریق و از نزدیک تفاوت‌ها را درک کنند و بتوانند به عیب یابی موتور خودرو بپردازند و تعمیر آن را به شکل عملی، تمرین کنند. بنابراین در هنگام انتخاب آموزشگاه مناسب لازم است حتما به این نکات توجه کنید.

کلاسهای تئوری در شرکت برگزار شده و کلاسهای عملی در کارگاه های مجهز دانشگاه آزاد یادگار امام برگزار می گردد.

توجه به مدرک و یا گواهی پایان دوره

بسیاری از آموزشگاه‌ها به طریقی کاملا تخصصی، روش‌های عیب یابی و تعمیر انواع گیربکس‌های اتوماتیک را  به انجام می‌رسانند و به کارآموزان خود عیب یابی و تعمیر انواع خودروهای داخلی و خارجی را آموزش می‌دهند. با شرکت در دوره‌های آموزشی بسیاری از این گونه مراکز تخصصی، شما می‌توانید به عنوان یک متخصص وارد بازار کار شوید. از طرف دیگر یکی از نکاتی که لازم است حتما در نظر بگیریید و سپس به انتخاب آموزشگاه دست بزنید این است که مطمئن باشید آموزشگاه مورد نظر حتما پس از پایان دوره به شما مدرک و یا گواهی معتبر ارائه خواهد کرد.

همانطور که بالاتر اشاره شد در پایان به هنرجویان مدرک QAL انگستان با اعتبار بین المللی تقدیم می گردد.

 

1 دیدگاه. پیغام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up