آشنایی با انواع ایسیو خودرو

انواع ایسیو خودرو بر اساس کارکرد + جدول انواع برند ایسیو خودرو

 

به لطف پیشرفت سریع فناوری در دهه‌های گذشته، امروزه شاهد استفاده از تکنولوژی‌های مختلف در خودروها هستیم. زمانی که خودروها از حالت کاربراتوری به مدل انژکتوری تغییر یافتند، دیگر زمان خداحافظی با سیستم‌ها و عملگرهای کنترلی مکانیکی رسیده بود. از آن دوران بود که سیستم‌های کنترل مکانیکی جای خود را به سیستم‌های کنترل الکترونیکی که آن را ایسیو خودرو می‌دانیم، دادند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با انواع ایسیو خودرو از نظر کارکرد و نوع برند آشنا کنیم و همچنین به بررسی کاربرد و عملکرد هر کدام از آن‌ها در خودرو خواهیم پرداخت.

اگر ایسیو خودروی شما دچار مشکل شده است روی لینک روبرو کلیک کنید >>> تعمیرات ایسیو

ایسیو خودرو چیست؟

ایسیو خودرو ECU از جمله قطعات مهم در خودروهای امروزی شناخته می‌شود که به‌عنوان یک مدار الکترونیکی اصلی در خودرو عمل می‌کند. این واحد کنترل الکترونیکی تمامی سنسورها و محرک‌هایی که در بخش‌های مختلف سیستم فنی خودرو نصب شده‌اند را کنترل می‌کند. در گذشته مسئولیت کنترل اختلاط سوخت، تنظیم زمان جرقه‌زنی، سرعت چرخش موتور و تنظیم عملکرد و موارد این چنینی بر عهده بخش‌های مکانیکی موتور خودرو بودند. درحالی‌که امروزه این کارها توسط انواع ایسیو خودرو انجام می‌شوند.

ECU

 

آشنایی با انواع ایسیو خودرواز نظر کارکرد

از آنجایی که انواع مختلفی از ایسیو در یک خودرو ممکن است وجود داشته باشند، در این بخش می‌خواهیم شما را انواع ایسیو خودرو آشنا کنیم و وظایف و عملکرد آن‌ها را به شما توضیح دهیم.

 

1- ماژول کنترل موتور (ECM)

ماژول کنترل موتور به‌عنوان یکی از انواع ایسیو خودرو شناخته می‌شود که وظیفه مدیریت عملکرد و کارایی موتور را بر عهده دارد. ماژول کنترل موتور وظیفه نظارت و کنترل بر عملکردهای مختلف تزریق سوخت، زمان جرقه‌زنی و کنترل آلایندگی را بر عهده خواهد داشت. این ماژول وظیفه دارد تا اطلاعات ورودی را از سنسورهای مختلفی که در سرتاسر موتور خودرو قرار دارند گرفته و بر اساس آن‌ها اعمال فوق را کنترل نماید. از جمله سنسورهایی که اطلاعات خود را به این ایسیو خودرو می‌فرستند، می‌توان به سنسور جریان هوای موتور، سنسور اکسیژن، سنسور موقعیت دریچه گاز و سنسور دمای مایع رادیاتور اشاره کرد.

 

2- ماژول کنترل گیربکس (TCM)

ماژول کنترل گیربکس یکی دیگر از انواع ایسیو خودرو شناخته می‌شود که معمولاً در خودروهای با گیربکس اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ایسیو خودرو وظیفه نظارت و کنترل عملکردهای مختلف سیستم انتقال قدرت خودرو را بر عهده دارد. برای این کار باید اطلاعات مختلفی را از سنسورهای مختلفی که در بخش گیربکس وجود دارند، دریافت کند.

از جمله سنسورهایی که به این نمونه از انواع ایسیو خودرو اطلاعات ارسال می‌کنند، می‌توان به سنسور سرعت، سنسور موقعیت دریچه گاز و مجموعه انتخابگر دنده اشاره کرد. این ایسیو خودرو باید بر اساس اطلاعاتی که از این بخش‌ها دریافت می‌کند، تنظیمات مختلفی را از جمله تنظیم زمان‌های تعویض دنده و درگیر کردن یا جدا کردن مبدل گشتاور انجام دهد.

 

3- ماژول کنترل بدنه خودرو (BCM)

ماژول کنترل بدنه خودرو یکی دیگر از انواع ایسیو خودرو است که نام آن به‌احتمال زیاد برای بسیاری از افراد غلط‌انداز باشد. این ماژول به‌عنوان یک واحد ایسیو خودرو شناخته می‌شود که عملکردهای مختلف الکتریکی و الکترونیکی را در بدنه خودروها مدیریت می‌کند. از جمله این عملکردها می‌توان به کنترل خودکار قفل درب، باز کردن درب صندوق‌عقب، نظارت بر فشار باد تایرها و انواع سنسورهای پارک خودرو اشاره کرد.

برای چنین کاری لازم خواهد بود تا این نمونه از انواع ایسیو خودرو با سنسورهای مختلف موجود در اجزای مختلف بدنه خودرو در ارتباط باشد. هرگونه خرابی در این سنسور باعث افت عملکرد بخش‌های خواهد شد. برای تشخیص خرابی آن نیز ممکن است نیاز باشد تا از دستگاه دیاگ خودرو کمک گرفته شود.

 

4- ماژول کنترل سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

ماژول کنترل سیستم ترمز ضد قفل (ABS) یکی دیگر از انواع ایسیو خودرو است که عملکرد ABS را در یک خودرو مدیریت می‌کند. ABS یک سیستم ایمنی است که از قفل‌شدن چرخ‌ها در هنگام ترمزگیری‌های شدید جلوگیری می‌کند و به راننده اجازه می‌دهد تا کنترل فرمان را حفظ کند و از تصادف جلوگیری کند.

ماژول کنترل ABS داده‌های ورودی را از سنسورهای مختلفی که در سرتاسر خودرو قرار دارند، مانند سنسورهای سرعت چرخ و سوئیچ پدال ترمز دریافت می‌کند. سپس بر اساس اطلاعات دریافتی ABS تنظیماتی را در عملکرد سیستم ترمز انجام می‌دهد.

ماژول کنترل ABS ممکن است سایر سیستم های خودرو مانند سیستم کنترل کشش را نیز مدیریت کند که از سنسورهای ABS برای جلوگیری از لغزش چرخ در هنگام شتاب گیری استفاده می‌کند. این ایسیو خودرو یکی از اجزای حیاتی سیستم های ایمنی خودرو است و هرگونه نقص یا خرابی می‌تواند منجر به کاهش عملکرد ترمز و افزایش خطر تصادف شود.

 

5- ماژول کنترل تزریق سوخت (FICM)

ماژول کنترل تزریق سوخت (FICM) یکی دیگر از انواع ایسیو خودرو است عملکرد انژکتورهای سوخت را در یک موتور دیزل مدیریت می‌کند. ماژول کنترل تزریق سوخت اطلاعات را از سنسورهای مختلفی دریافت می‌کند. این ایسیو خودرو بر اساس این اطلاعات دریافتی، زمان و مقدار سوخت تزریق شده به هر سیلندر موتور را کنترل می‌کند. این ماژول جزء حیاتی سیستم سوخت موتورهای دیزلی است و هر گونه نقص یا خرابی می‌تواند منجر به کاهش عملکرد موتور و افزایش آلایندگی شود.

ایسیو خودرو

6- ماژول کنترل مرکزی (CCM)

ماژول کنترل مرکزی نسخه دیگری از انواع ایسیو خودرو است که به‌عنوان هاب مرکزی شبکه ایسیو خودرو عمل می‌کند. این ماژول با تمام ECUهای دیگر ارتباط برقرار می‌کند و عملکرد آنها را هماهنگ می‌کند. همچنین سیستم امنیتی، ایموبلایزر، ورودی بدون کلید از راه دور و زنگ خودرو را کنترل می‌کند. CCM همچنین می‌تواند اقدام به عیب‌یابی کرده و هر گونه خطا یا ایراد را به راننده گزارش دهد.

 

7- ماژول الکترونیکی عمومی (GEM)

ماژول الکترونیکی عمومی نسخه دیگری از انواع ایسیو خودرو است که ویژگی‌های سرگرمی و رفاهی خودرو مانند کنترل آب‌وهوا، کروز کنترل، سیستم صوتی، سیستم ناوبری و سیستم مولتی مدیا را کنترل می‌کند. ماژول الکترونیکی عمومی همچنین صندلی‌های برقی، آینه‌های برقی، سانروف و صندلی‌های گرم شونده خودرو را کنترل می‌کند.

 

جدول انواع ایسیو خودرو از نظر برند

در جدول زیر سعی کردیم انواع ایسیو به کار رفته در خودروها از نظر نوع برند را بررسی کنیم. این ایسیوها در واقع ایسیو موتور یا ECM هستند.

 

برند ایسیو نام ایسیو خودرو
BOSCH ME17 206، 207، سمند EF7
BOSCH ME7 برلیانس H320 و H330 و آریو
BOSCH M7.4.4 405 و پارسی و 206 فرانسه
BOSCH ME7.4.9 سمند، سورن، سورن توربو، دنا توربو با موتور EF7
BOSCH 7.9.7.1 نیسان زامیاد
BOSCH ME7.4.4 405
BOSCH MP7.3 پارس ELX ( موتور زانتیا ) و زانتیا
BOSCH M7.9.7 پراید
BOSCH ME7.4.5 206 و 207 فرانسه
BOSCH ME7.4.11NG پراید دوگانه سوز
BOSCH EDC16C39 نیسان زامیاد دیزل
BOSCH ME17.9.71 سمند، دنا، پارس و پژو
VALEO J34 206 تیپ 2 و 3 با موتور TU3
VALEO J35 206
VALEO SAX500 تندر 90 دوگانه سوز
VALEO S2000PL4-LC ریو و 405
VALEO S2000PL4-CNG 405 دوگانه سوز
VALEO S2000PL4-SLC 405 و پارس
VALEO VALEO پراید ایموبلایزر دار
SIEMENS KIA پراید کره ای
SIEMENS CCX 405 دوگانه سوز
SIEMENS CGE-CBM سمند ( برند کروز )
SIEMENS CBR سمند دو گانه ( برند کروز )
SIEMENS CI6 پراید ( برند کنتیننتال )
SIEMENS CI7 پراید ( برند کنتیننتال )
SIEMENS CR1 پراید ( برند کنتیننتال )
SIEMENS CR3 پراید و تیبا ( برند کروز )
SIEMENS CR3 ساینا ( برند زیمنس )
SIEMENS CGE پراید و تیبا ( برند کروز )
SIEMENS CIX48 آریسان ( برند کروز )
SIEMENS CEF رانا ( برند کروز )
SIEMENS PGM 10 سمند و پارس دو گانه ( برند کروز )
SIEMENS CIM پیکان وانت ( برند کروز )
SIEMENS CIM-XU7 سمند بنزینی ( برند کروز )
SIEMENS CROUSE در بسیاری از خودروها
SIEMENS CONTINENTAL در بسیاری از خودروها
SAGEM SL96 سمند، پارس، 405 با موتور XU7
SAGEM S2000-11-PK روآ، آردی، پیکان وانت
SAGEM S2000PL4-PK روآ، آردی، پیکان وانت
SAGEM S2000-22 پیکان وانت ( برند کاپیتال )
SAGEM S2000-3F 206 موتور TU3
KESENSE SSAT 206 تیپ 5
KESENSE SSAT پارس دوگانه XU7
KESENSE SSAT 405 دوگانه سوز
KESENSE SSAT 405 SLX
KESENSE KESENSE شاهین و تارا
MAGNETI MARELLI MM8P پارس سری اول
MAGNETI MARELLI MAGNETI MARELLI X22
CROUSE CGE-CBM سمند
CROUSE CR3 ساینا ( برند زیمنس )
CROUSE CR3 پراید و تیبا ( برند کروز )
CROUSE EZU سمند، دنا، سورن، 206 و 207 ( دنده ای )
CROUSE CBR سمند دوگانه ( برند کروز )
CROUSE CGE پراید و تیبا ( برند کروز )
CROUSE CCX 405 دوگانه سوز
CROUSE CIX48 آریسان ( برند کروز )
CROUSE CEF رانا ( برند کروز )
CROUSE CIM-XU7 سمند
CROUSE CIM پیکان وانت
MAW غرب استیل MAW 206 تیپ 2 و 5
MAW غرب استیل MGH 10002 نیسان وانت دوگانه سوز
DELPHI DELPHI لیفان X60 و 620
DELPHI MT20U2 کاپرا
DELPHI MT38 کیا اپیروس و هیوندای جنسیس
DELPHI MT62.1 KMC T8
DELPHI MT86
سایر LZNF
سایر S2
سایر AECS
سایر EasyU2.5
سایر EZAMSB16

سخن پایانی

در این مقاله شما را با انواع ایسیو خودرو آشنا کردیم. خودروهای مدرن و امروزی تعداد زیادی از این سیستم‌های کنترلی را برای عملکرد صحیح بخش‌های مختلف در اختیار دارند. درک عملکرد آن‌ها و تأثیری که می‌توانند در کنترل فرایندهای مختلف یک خودرو داشته باشند، برای افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در پایان می‌خواهیم شما را با گروه پارسیان صنعت خود را آشنا کنیم.

مجموعه پارسیان صنعت خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین آموزشگاه و تعمیرگاه تخصصی انواع ایسیو خودرو در کشور شناخته می‌شود که بیش از ۲۰ سال سابقه در این حوزه داشته و تاکنون بیش از 2700 هنرجو را برای فعالیت در بازار کار تربیت کرده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره‌های آموزشی می‌توانید به صفحات ” دوره آموزش تعمیرات ایسیو ” و ” دوره آموزش ریمپ ایسیو ” مراجعه کرده و برای ثبت‌نام اقدام نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up