رله چیست ؟ ( RELAY )

رله چیست

رله چیست ؟ ( RELAY )

 

رله یک سوئیچ الکترومکانیکی قابل کنترل است که می تواند به دو صورت اتوماتیک و یا دستی ، یک یا دو کنتاکت ساده را قطع وصل نماید تا از این طریق بتواند یکی از دو فرآیند حفاظت از منبع و یا کنترل سیستم تحت امر را پشتیبانی نماید.

رله می تواند بنا به دستور یک جریان کوچک ، یک جریان بزرگ را قطع و وصل نماید . رله ها اکثرا پنج پایه اند . دو پایه آن یعنی 1 و 2 ، پایه های کنترل و پایه های 3 و 4 و 5 آن پایه های کنتاکت هستند . معمولا در حالت عادی ، پایه 3 رله به پایه 4 آن متصل است اما به محض برقراری یک جریان کوچک بین پایه های 1 و 2 ، پایه 3 اتصال خود را از پایه 4 جدا کرده و به پایه 5 می چسبد . در این حالت اصطلاحا می گویند که رله در حالت تحریک بوده و یا بوبین کرده است.

این عملکرد بدین معناست که مجموعه مدارهایی که از مسیر پایه های 3 و 4 عبور می کردند قطع شده و مجموعه مدارهایی که از مسیر پایه های 3 و 5 عبور می کنند وصل می شوند . مقدار مقاومتی که رله در مدار قرار می دهد صفر و مقدار مقاومت بوبین آن ناچیز است .

رله ها بنابر دو پارامتر دسته بندی می شوند . یکی ولتاژ تحریک یا ولتاژی که در آن بوبین تحریک می شود که در این مورد تمام رله های موجود در خودرو 206 ایران و رانا 12 ولت هستند و دیگری حداکثر میزان آمپری که می توان از پایه های 3 و 4 یا 3 و 5 عبور داد . مورد دوم توجه به این نکته را لازم می دارد که تعویض بدون توجه به آمپر مجاز رله های مورد مصرف ، می تواند باعث سوختن رله ها شود . در نهایت باید گفت که استفاده از مجموعه رله های حفاظتی و کنترلی در خودرو 206 ایران و رانا یک نوع ترقی تکنولوژیکی نسبت به خودروهای مشابه قبلی است .

 

تذکر : 

لازم به ذکر است یکی از توفیقات بیشتر این دو خودرو نسبت به خودروهای مشابه قبلی در دسترس بودن رله های کاربردی آنها می باشد که کار تست و تعویض آنها را بسیار ساده می کند .

 

نحوه تست رله

برای تست رله بر اساس نحوه عملکرد آن ، از مدار ساده زیر استفاده می کنیم :

آموزش تعمیرات مالتی پلکس - دیاگرام تست رله

پس از وصل کردن مدار فوق ، بلافاصله لامپ شماره 1 روشن می شود . با ارتباط دادن قطبین باطری به پایه های 1 و 2 رله ، لامپ شماره 1 خاموش شده و لامپ شماره 2 روشن می شود . در صورت مشاهده عملکرد فوق ، رله سالم و در غیر این صورت معیوب است .

تذکر : رله های 4 پایه فاقد شماره چهار هستند .

همچنین می توانید در فیلم زیر نحوه تست رله را مشاهده کنید !

 

آموزش تعمیرات ایسیو

دوره آموزش تعمیر ECU در 16 روز ( 10 روز تئوری – 6 روز عملی ) | آموزش کامل تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری ایسیو های بوش ، زیمنس ، ساژم ، والئو و … | برای دریافت مشاوره ” رایگان ” روی لینک زیر کلیک کنید و یا فرم انتهای صفحه را پر نمایید

ثبت نام

ثبت نام دوره های آموزشی ایسیو و الکترونیک خودرو
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up