بررسی سیستم الکترونیک فن در ۲۰۶ و رانا

فهرست مطالب

سیستم الکترونیک فن در ۲۰۶ و رانا

 

فهرست قطعات سیستم فن و محل قرارگیری

 

  1. باطری ………………………………………….. BB00 …………………………………………………. داخل اتاق موتور
  2. جعبه تقسیم ………………………………….. BF00 …………………………………………………. داخل اتاق موتور سمت چپ
  3. ECU انژکتور ……………………………………. ۱۳۲۰ …………………………………………………. داخل اتاق موتور سمت راست
  4. فشنگی آب…………………………………….. ۱۲۲۰ …………………………………………………. روی ترموستات
  5. مقاومت کنترل دور ……………………………. ۱۵۰۶ …………………………………………………. روی پانل فن
  6. رله دور کند …………………………………….  RL7 …………………………………………………. داخل جعبه رله اتاق موتور
  7. رله دور تند …………………………………….. RL8 …………………………………………………. داخل جعبه رله اتاق موتور
  8. فن …………………………………………….. ۱۵۱۰ …………………………………………………. روی پانل فن

تشریح عملکرد سیستم فن 206 و رانا

 

وضعیت شبکه مالتی پلکس

در نقشه این سیستم به طور ظاهری از شبکه و حتی سوئیچ استفاده نشده است . در حالی که دور تند تنها در حالت سوئیچ باز اتفاق می افتد و از طرفی دمای آب که به ECU ارسال می شود می تواند در زمان باز بودن سوئیچ از طریق اسرال اطلاعات به BCM موجب از کار افتادن کولر شود .

قلب این سیستم را کنترل یونیت انژکتور تشکیل می دهد . در این مدار ، سنسور دمای آب وظیفه اطلاع رسانی دماهای مختلف به کنترل یونیت را به عهده دارد . کنترل یونیت نیز به نوبه خود با تجزیه و تحلیل این اطلاعات ، در مورد نحوه عملکرد فن تصمیم گیری کرده ، فن را خاموش نموده و یا در دور تند یا کند به کار می اندازد .

سنسور دمای آب که در این نقشه با نام ۱۲۲۰ معرفی شده دارای ویژگی خاصی است که بر مبنای آن می تواند اطلاعات دمای آب خروجی رادیاتور را به کنترل یونیت برساند . این ویژگی که از آن با عنوان ” مقاومت متغیر با دما ” ( Thermistor ) یاد می شود دارای این خاصیت است که میزان مقاومتی که در دو سر پایه های ۱ و ۲ دیده می شود با تغییر دمای بدنه آن افزایش و یا کاهش می یابد . سنسور ۱۲۲۰ که با دما دچار کاهش مقاومت داخلی می شود اصطلاحا مقاومت NTC گفته می شود.

این سنسور در ۲۰۶ و رانای اکومکس در روی سیلندر و قبل از ترموستات نصب شده است و با آب در حال گردش سیستم موتور ، در تماس مستقیم است . همزمان با گرم شدن آب ، مقدار مقاومت دیده شده بر روی پایه های ۱ و ۲ این سنسور و متعاقب آن بر روی پایه های B19 و B76 کنترل یونیت انژکتور ، کاهش می یابد . پس کاهش مقاومت داخلی این سنسور به نوعی می تواند بیان کننده دمای آب موتور باشد . نمودار نوعی این تیپ سنسورها در بالا آمده است .

وظیفه این سنسور در ۲۰۶ و رانا ، رسانیدن اطلاعات دمای آب موتور فقط به ECU است و در حال حاضر بنا به وجود سیستم مالتی پلکس همه جانبه در ۲۰۶ و رانای اکومکس به ویژه در بخش موتور و سیستم انتقال قدرت ، دمای آب پس از ارائه به ECU های دیگر موجود در خودرو تسهیم می شود . آمپر نیز اطلاعات دمای آب خود را از همین سنسور و به واسطه شبکه CAN و از طریق مسیر ECU انژکتور به BCM از BCM به MFD و از MFD به ICN دریافت و نمایش می دهد .

مقاومت کنترل دور یک مقاومت فنر مانند است که در روی پانل فن نصب می شود . این قطعه که واجد یک بدنه سوراخ دار آلومینیمی جهت تعدیل دمای فنر است وظیفه شکستن ولتاژ باطری را بر عهده دارد . از این خاصیت برای ایجاد دو حالت دور کند و تند فن استفاده می شود .

موتور فن در ۲۰۶ و رانا واجد توان نامی ۲۵۰ وات است . این قطعه که پیچ روی پره های آن به طور معکوس بسته می شود دو وظیفه بر عهده دارد :

الف ) خنک کردن موتور ( متعادل نگه داشتن دمای موتور )

ب ) خنک کردن کندانسور کولر . لذا با داغ شدن آب و یا روشن کردن کولر به کار می افتد.

 

همچنین ببینید : تعمیر ایسیو 206

 

مراحل کارکرد فن خودرو در 206 و رانا

۱- دور کند – خودرو روشن

با روشن شدن موتور و گرم شدن آب به جایی می رسیم که دمای آب رادیاتور به ۹۲ تا ۹۶ درجه سانتیگراد بالغ می شود که در این حالت مقاومت فشنگی ۱۲۲۰ به حد آستانه اول خود می رسد . در این حالت کنترل یونیت انژکتور ، با بدنه کردن پایه شماره A9 سوکت مشکی رنگ خود فرمان شروع به کار دور کند فن را صادر می کند . با صدور این فرمان ، بدنه بوبین رله RL7 تامین می شود . این بوبین برق خود را از جعبه فیوز و فیوز F6 تامین می کند . در نتیجه این رله تحریک شده و کنتاکت ۵A آن که برق مستقیم خود را از فیوز F6 تامین می کند . برق خود را به پایه ۳A رله رسانده و پایه ۳A رله نیز این برق را به پایه ۳ فنر مقاومتی روی پانل می رساند . جریان برق ضمن عبور از فنر در ادامه به فن رسیده و یا عبور از فنر در ادامه به فن رسیده و با عبور از فن به بدنه می رسد . سری شدن فن و مقاومت باعث می شود تا تقریبا نیمی از ولتاژ باطری به هنگام عبور جریان ، بر روی هر یم از آنها افت نماید . در نتیجه تنها شش ولت بر روی فن قرار می گیرد پس فن با دور کند شروع به گردش می کند.

 

۲- دور تند – خودرو روشن

با گرمتر شدن موتور ومتعاقب آن آب رادیاتور ، زمانی می رسد که دمای آب به حدود ۹۶ تا ۱۰۱ درجه سانتیگراد می رسد . در این هنگام مقاومت فشنگی ۱۲۲۰ به حد آستانه دوم خود می رسد . در این حالت ، کنترل یونیت انژکتور ، با بدنه کردن پایه شماره A10 سوکت مشکی رنگ خود فرمان شروع به کار دور تند فن را صادر می کند . با صدور این فرمان ، بدنه بوبین رله RL8 را تامین می کند . بوبین این رله برق خود را از جعبه فیوز و فیوز F5 جعبه فیوز تامین می کند . در نتیجه این رله تحریک می شود . با تحریک شدن ربه RL8 ، پایه ۳B به پایه ۵B رله چسبیده و لذا فن برق مستقیم خود را از کنتاکت ۵B رله دریافت می دارد . بدنه نیز بر روی فن از قبل وجود دارد در این حالت فن وفنر مقاومتی با یکدیگر موازی می شوند . در نتیجه ولتاژ مستقیم باطری مستقیما بر روی هر یک از آنها اعمال شده ، جریان فنر قطع شده و فن با دور تند شروع به گردش می کند .

نکته مهم : 

در خودروهای ۲۰۶ و رانا با فعال شدن دور تند فن ، یک برق به پایه A45 از ECU انژکتور می رسد . این موضوع در واقع فیدبک رله دور تند به ECU بوده و به معنای فعال شدن رله دور تند یا فعال شدن دور تند است که در ECU قابل ردیابی بوده و در دیاگ قابل مشاهده است .

 

۳- قطع کولر – خودرو روشن

با گرمتر شدن موتور و متعاقب آن آب رادیاتور ، زمانی می رسد که دمای آب به حدود ۱۰۷ درجه برسد .در این هنگام مقاومت فشنگی ۱۲۲۰ به حد آستانه سوم خود می رسد . در این حالت ، کنترل یونیت انژکتور که پیوسته اطلاعات دمای آب را دریافت می کند از طریق شبکه CAN و از مسیر پایه های B57 و B88 سوکت ۹۰ پایه مشکی خود دمای آب را به پایه های ۲۲ و ۲۱ سوکت ۴۰ پایه مشکی رنگ BCM خبر می دهد و BCM را از گرم شدن بیش از حد موتور آگاه می سازد ( این موضوع را در بخش کولر دنبال نمایید ) BCM نیز به نوبه خود با ارسال این اطلاعات از طریق شبکه CAN و از پایه های ۱ و ۲ سوکت ۱۸ پایه سفید رنگ خود به پایه های A1 و A2 یونیت FCM این یونیت را از دمای آب باخبر می سازد . FCM نیز با قطع برق کمپرسور از روی پایه B3 سوکت ۱۵ پایه مشکی خود ، فرمان خاموشکردن کولر را صادر می کند . با از کار افتادن کولر مقداری از بار موتور کاسته شده و به موتور در جهت سرد شدن کمک می شود . این موضوع در قسمت کولر روشن بررسی می شود .

 

۴- روشن شدن چراغ STOP – خودرو روشن

با گرم شدن موتور ومتعاقب آن آب رادیاتور ، زمانی می رسد که دمای آب یه حدود ۱۱۸ درجه ( تولرانس ۴ درجه ) برسد . در این هنگام مقاومت فشنگی ۱۲۲۰ دمای آب مربوطه را به ECU انژکتور اعلام می کند . این دما ، از طریق شبکه CAN و از مسیر پایه های B57 و B88 سوکت ۹۰ پایه مشکی خود دمای آب را به پایه های ۲۲ و ۲۱ سوکت ۴۰ پایه مشکی رنگ BCM خبر می دهد و BCM نیز به نوبه خود از طریق شبکه CAN این موضوع را از طریق شبکه CAN . از پایه های ۱ و ۲ سوکت ۱۸ پایه سفید رنگ ICN یا آمپر چهار گانه اطلاع می دهد .

در این جا آمپر با دریافت اطلاعات ، مسئولیت اجرای دستور را بر عهده می گیرد . لذا بلافاصله با فعال کردن عقربه میزان دمای آب به این کار تحقق بخشیده و راننده را آگاه می کند . در صورتی که دمای آب بالای ۱۱۸ درجه باشد ، آمپر با روشن کردن چراغ دمای ماکزیمم و چراغ Stop ، نسبت به هشدار لازم به راننده اقدام می کند . اگر در این حالت به رانندگی اصرار ورزیم بنا به نظر سازنده احتمال تاب برداشتن سر سیلندر وجود دارد . در این مواقع باید حتما خودرو را بدون خاموش کردن متوقف کرد .

نکته مهم ۱ : 

در خودروهای انژکتوری مانند ۲۰۶ و رانا بر خلاف  خودروهای کاربراتوری مانند پژو ۴۰۵ و آردی که واجد سنسور تک مرحله ای فن هستند نیازی به این قطعه وجود ندارد . وجود این سنسور در این خودروها باعث می شد تا فن ها پس از خاموش شدن خودرو نیز تا مدتی کار کنند . این سنسور در کنار کاربراتور و در پژوی RD بر روی سینی فن و گاهی بر روی منیفولد بسته می شود . دلیل این نیاز وجود پدیده قفل گازی است که در خودروهای انژکتوری شکل و فرمت خودروهای کاربراتوری را ندارد . لذا به این سنسور نیز نیازی نیست . بنابراین در خودروهای انژکتوری از جمله ۲۰۶ و رانا پس از خاموش شدن خودرو فن از کار می افتد . این تفاوت را می توانید در خودرو ۴۰۵ کاربراتوری و انژکتوری با یکدیگر مقایسه کنید .

نکته مهم ۲ : 

علی رغم نکته بالا که در مورد تمام خودروهای انژکتوری ایران خودرو صدق می کند ، ۲۰۶ و رانا واجد یک تکنولوژی بالاتر نیز هست . به طور نرم افزاری پیش تنظیمی بدین مظمون در ECU انژکتور قرار داده شده است :

اگر دمای هنگام خاموش کردن موتور بیش از ۱۱۲ درجه سانتیگراد باشد حداکثر ۶ دقیقه فن در دور کند کار خواهد کرد . البته ذکر این نکته لازم به نظر می رسد که در صورت عدم مشکل سیستم فن معمولا این اتفاق حادث نمی شود .

خاصیت هیسترزیس یا پس ماند ( Hystersis )

وجود گستره دمایی بین ۹۲ تا ۹۶ درجه ( ۴ درجه ) و ۹۶ تا ۱۰۱ ( ۵ درجه ) برای عملکرد سنسورها ، طبق استاندارد کارخانه سازنده عمدی بوده و به دو علت بکار رفته است . اولا وجود یک فاصله زمانی جهت روشن و خاموش شدن فن ، تا فن بین دور کند و تند نوسان نداشته باشند . ثانیا به دلیل اتلاف ها و موارد ایمنی فن ، این فرآیند طوری شده که با روشن شدن فن تا هنگامی که موتور تا حد قابل قبولی خنک نشده فن روشن مانده و سپس خاموش شود.

بر مبنای همین اصول در روال روشن شدن موتور و گرم شدن آب رادیاتور تا سرد شدن کامل آن ، در ابتدا فن حدود ۹۶ درجه شروع به دور کند کرده و در دمای حدود ۱۰۱ درجه شروع به دور تند می کند . با سرد شدن خودرو ، دور تند فن در دمای حدود ۹۶ درجه و دور کند آن در دمای حدود ۹۲ درجه از کار می افتد .

تذکر 1:

دور تند یک مرحله اضافه بر دور کند است در این مرحله علاوه بر پایه A9 ، پایه A10 مربوط به سوکت مشکی رنگ ECU نیز بدنه می شود .

تذکر 2:

اگر در زمان روشن بودن خودرو سوکت فشنگی آب را بکشیم پس از چند لحظه فن با دور تند شروع به گردش می کند . با توجه به NTC بودن این سیستم این امر کمی عجیب می رسد زیرا با کشیدن سوکت سنسور در واقع مقاومت بین دو پایه سوکت که قبلا توسط سنسور تامین می شد به بی نهایت می رسد . با توجه به ماهیت NTC سنسور از نظر ECU این موضوع به معنای پایین بودن شدید دمای آب تداعی می شود ( در مقاومت NTC همان گونه که بحث شد مقاومت بالاتر به معنای دمای پایین تر است ) لذا ECU می بایستی بلافاصله حتی اگر فن در حال کار باشد آن را متوقف کند.

نکته ای را که در اینجا باید مد نظر داشت ماهیت حساس به جریان بودن ECU در این پایه است . با توجه به سابروتین نرم افزاری که در داخل ECU ریخته شده قطع شدن جریان به خاطر کشیدن سوکت حس شده و اگر ظرف چند ثانیه این معظل ادامه داشته باشد ECU با از دست دادن اطلاعات مربوط به دما جهت جلوگیری از سوختن احتمالی موتور ، فن را در دور تند به کار می اندازد و همزمان نسبت به ارسال دستور قطع کولر به BCM و از آنجا به FCM اقدام می نماید . BCM نیز از طریق شبکه به آمپر چهارگانه یا ICN ارتباط دارد لذا ICN نیز چراغ Stop و چراغ دماب آب را روشن می کند .

 

 

هواگیری سیستم حلقه – بسته گردش آب

همان طور که گفتیم فشنگی مقاومت آب همواره در تماس مستقیم با آب رادیاتور است تا بتواند دمای آن را به کنترل یونیت خبر دهد . اگر مقداری از آب رادیاتور خارج شده و یا میزان سطح آب آن کاهش یافته باشد با توجه به محل قرارگیری سنسور مذکور ، دیگر این سنسور با آب در تماس مستقیم نبوده و بخار آب آن را احاطه می کند.

دمای بخار آب را در داخل سیلندر به سادگی نمی توان حدس زد . این امر باعث می شود که سنسور اطلاعات نا مربوطی را به ECU فرستاده و حرکت صحیح فن را دچار اختلال کند . البته در ۲۰۶ و رانا با توجه به بالاتر قرار گرفتن نسبی منبع انبساط نسبت به رادیاتور و نیز ریختن آب رادیاتور از طریق این منبع ، مشکل هوا افتادن در مسیر خنک کاری موتور کمتر اتفاق می افتد .

لذا توصیه می شود همیشه و به خصوص قبل از عیب یابی سیستم یکبار سیستم حلقه – بسته گردش آب رادیاتور را چک کرده و در صورت نیاز هواگیری نمایید . برای این کار پس از خنک شدن موتور ، پیچ هواگیری ترموستات را باز کرده و همزمان داخل مخزن انبساط رادیاتور آب بریزید . این کار تا زمانی ادامه دهید که آب بدون حباب از داخل پیچ های هواگیری خارج شود .

 

تذکر :

مایع داخل رادیاتور آب خالص نیست بلکه باید همواره مخلوط مشخصی آب و ضدیخ باشد . ترکیب ۵۰ به ۵۰ آب و ضد یخ تا حدود ۳۵ درجه می تواند سرما را تحمل کند . بهتر است هر ۱۲۰۰۰۰ کیلومتر یکبار مایع خنک کننده موتور را تعویض نمایید .

ارتباط سیستم کنترل یونیت فن با سیستم کولر

سیستم کولر اصولا با سه کنترل یونیت انژکتور و FCM و BCM در ارتباط است . کپرسور به FCM متصل بوده و از طرف دیگر سنسور سنجش دمای آب و فشنگی گاز به ECU انژکتور متصل است . سنسور دمای اوپراتور نیز به BCM متصل است . بنابراین هر یک از سه کنترل یونیت می توانند در کار این سیستم مداخله کنند که در بخش کولر مفصلا بحث خواهد شد .

 

 

روش های چک کردن قطعات سیستم فن 206 و رانا

۱- فیوزها

چک کردن فیوزهای F5 و F6 جعبه فیوز بصورت چشمی و یا با اهم متر انجام می شود.

 

۲- فشنگی مقاومت آب

این فشنگی در واقع یک مقاومت متغیر با دماست . برای تست این فشنگی باید بدنه این سنسور را گرم کنیم تا تغییر مقاومت دو سر آن را مشاهده کنیم . سوکت پشت فشنگی را می کشیم در این حالت فن با دور تند شروع به گردش می کند . حال برای تست آن باید کاری کنیم که فن از کار بیافتد تا آب گرم شود.

برای این کار فیوز F5 و F6 داخل جعبه فیوز را بیرون می کشیم تا فن از کار بیافتد . البته می توان با در آوردن فشنگی از محفظه خود ، خارج از ماشین نیز آن را تست کرد اما از آنجایی که این کار موجب تخلیه آب می شود ما را دچار زحمت می کند . حال به جای سوکت یک اهمتر وصل می کنیم . سپس خودرو را روشن می کنیم . با گرم شدن آب به راحتی کاهش مقاومت را در دو سر پایه های شماره ۱ و ۲ سنسور را مشاهده می کنیم . این امر بیان کننده صحت عملکرد سنسور است .

البته این کار کمی بحرانی است زیرا در زمان تست ، فن خاموش است و باید برای داغ شدن آب ، گاز دائم به ماشین بدهیم تا آب به بالای ۱۰۱ درجه سانتیگراد برسد تا مرحله دوم فشنگی عمل کند لذا اگر سنسور خارج از ماشین تست شود بهتر است . برای این کار آب داغ خالی کافی نیست زیرا دمای آب جوش در فضای باز معمولا به علت بالاتر بودن از سطح دریا کمتر از ۱۰۰ درجه ( در تهران حدود ۹۶ تا ۹۷ درجه ) است . پس باید برای عمل کردن هر دو مرحله ، از مخلوط غلیظ آب – ضد یخ و یا آب – نمک استفاده کرد و مراحل بالا را مشاهده نمود . لازم به ذکر است که گستره تغییر مقاومت این سنسور بین حدود ۱۵۰ تا ۴۰۰۰ اهم است .

3 – فن

برای تست کردن فن ، به سادگی سوکت ECU را کشیده و با یک تکه سیم به پایه A45 برق مستقیم بدهید . در این حالت باید فن در دور تند شروع به گردش نماید که نشانگر صحت عملکرد آن است .

4 – رله دور تند

برای تست رله دور تند ، سوکت ECU را می کشیم . بر روی سوکت ECU توسط یک تکه سیم پایه A10 را به بدنه متصل می کنیم در این حالت فن باید در دور تند شروع به گردش نماید که نشانگر صحت کارکرد رله دور تند است .

5 – رله دور کند

برای تست رله دور کند ، سوکت ECU را می کشیم . بر روی سوکت ECU توسط یک تکه سیم پایه A9 را به بدنه متصل می کنیم در این حالت فن باید در دور کند شروع به گردش نماید که نشانگر صحت کارکرد رله دور کند و مقاومت کنترل دور است .

6 – مقاومت کنترل دور

برای تست این قطعه آن را از روی سینی فن باز کرده و میزان رزیستانس 0.8 اهمی آن را اندازه می گیریم .

7 – ECU انژکتور

با توجه به پیچیده بودن قطعه و ارتباط کند شده تنها توسط دستگاه عیب یاب از طریق سوکت عیب یاب خودرو قابل تست هستند .

عیب یابی سیستم فن 206 و رانا

نکته : قبل از هر گونه رفع عیب ، هواگیری سیستم را فراموش نکنید .

1- چرا فن در دور کند از کار نمی افتد ؟

اگر فن در دور تند کار کند پس خود فن ، رله دور تند ، فیوز F5 جعبه فیوز و پایه خروجی A10 مربوط به ECU ( و به احتمال خیلی قوی خود ECU ) سالمند . لذا با مشاهده مسیر جریان ممکن است به ترتیب الویت احتمال خرابی و نیز زمان لازم برای تست ، قطعات زیر خراب باشند که باید مورد تست قرار بگیرند :

  1. فیوز F6 جعبه تقسیم را چک کنید .
  2. رله دور کند RL7 را چک کنید .
  3. مقاومت کنترل دور را چک کنید .
  4. ECU را به کمک دستگاه عیب یاب چک کنید .
  5. اگر دمای آب ظاهرا نادرست نمایش داده می شود سنسور دمای آب را به صورت دستی و یا با دستگاه عیب یاب چک کنید .

2- چرا فن در دور تند از کار نمی افتد ؟

 

اگر فن در دور کند کار کند پس خود فن ، رله دور کند ، فیوز F6 جعبه فیوز و پایه خروجی A10 مربوط به ECU ( و به احتمال خیلی قوی خود ECU ) و نیز مقاومت کنترل دور فن سالمند . لذا با مشاهده مسیر جریان ممکن است به ترتیب الویت احتمال خرابی و نیز زمان لازم برای تست ، قطعات زیر خراب باشند که باید مورد تست قرار بگیرند :

  1. فیوز F5 جعبه تقسیم را چک کنید .
  2. رله دور تند را چک کنید .
  3. ECU را به کمک دستگاه عیب یاب چک کنید .
  4. اگر دمای آب ظاهرا نادرست نمایش داده می شود سنسور دمای آب را به صورت دستی و با دستگاه عیب یاب چک کنید .

3- چرا فن اصلا کار نمی کند ؟

اگر فن در دور کند و تند کار نکند بعید است که رله ها همزمان سوخته باشند در نتیجه در این حالت باید بدنبال قطعاتی بگردیم که در دو سیستم مشترکند . پس به ترتیب الویت احتمال خرابی و نیز زمان لازم برای تست ، ممکن است قطعات زیر خراب باشند که باید مورد تست قرار بگیرند :

  1. فیوز های F5 و F6 جعبه فیوز را بصورت چشمی و یا با اهمتر چک کنید .
  2. فن را چک کنید .
  3. ECU را به کمک دستگاه عیب یاب چک کنید .

 

4- چرا پس از روشن شدن خودرو ، بلافاصله فن در دور تند به کار می افتد ؟

این عیب زمانی به وجود می آید که :

  1. ECU درست عمل نکند لذا ECU را چک نمایید .
  2. رله دور کند یا تند چسبانده باشد لذا رله های دور کند و تند را چک نمایید .
  3. سنسور مقاومتی آب حساسیت خود را از دست داده باشد .

 

5- چرا فن در درجات غیر استانداردی قطع و وصل می شود ؟

این حالت زمانی به وجود می آید که با ECU درست عمل نکند و یا فشنگی آب حساسیت خود را از دست داده باشند . معمولا بنا به نوع ساختار ساده و در عین حال کاملا پرس شده سنسور خرابی آن در درجه دوم قرار داشته و احتمال قریب به یقین ، چنین ایرادی ناشی از خرابی ECU است.

 

6- چرا فن بر روی دور تند و کند دچار نوسان می شود ؟

این حالت در خودروهای 206 و رانا که واجد سوئیچ سه مرحله ای کولر هستند زمانی به وجود می آید که شارژ گاز کولر بیش از حد استاندارد باشد .

 

7- چرا پس از خاموش کردن خودرو ، فن اصلا از کار نمی افتد ؟

در چنین حالتی قبل از خاموش کردن خودرو به درجه حرارت آب در آمپر نگاه کنید در صورتی که درجه در حد عادی بود اما این عیب پس از خاموش کردن خودرو اتفاق اقتاد تنها حالت ممکن خرابی ECU است . آن را چک کنید . اما اگر درجه حرارت بیش از حد نمایش داده شد خرابی از فشنگی آب خواهد بود .

 

8- علت کار نکردن فن دور تند 206 هنگام گرفتن کولر

مواردی مثل پایین بودن فشار گاز کولر، ایراد مدار دستور فن دور تند در ایسیو، مشکلات سیم کشی

 

تفاوت ها و تشابهات 206 و رانای اکومکس در سیستم فن

  • در 206 و رانای اکومکس بر خلاف خودرو 206 پژویی ، فشنگی 118 دمای سر سیلندر نداریم .
  • در 06 و رانای اکومکس بر خلاف خودرو رانای غیر اکومکس ، سنسور دوم دمای آب که به جای سنسور سر سیلندر بسته می شود موجود نبوده و مورد نیاز هم نیست . این موضوع باعث شده تا دمای آب نمایش داده شده و توسط آمپر با مقدار واقعی اختلاف نداشته باشد .
  • فن 206 و رانا همانند 206 پژویی بوده و قابل جایگزینی هستند .
  • سوئیچ به طور ظاهری در 206 و رانای اکومکس نقشی نداشته اما دور تند منوط به روشن بودن سوئیچ است .

 

آموزش تعمیرات ایسیو

دوره تخصصی تعمیرات ای سی یو  در 16 روز ( 10 روز تئوری – 6 روز عملی ) | آموزش کامل تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری ایسیو های بوش ، زیمنس ، ساژم ، والئو و … + آموزش کامل سیستم مالتی پلکس ایرانی و فرانسوی | برای دریافت مشاوره ” رایگان ” روی لینک زیر کلیک کنید و یا فرم انتهای صفحه را پر نمایید

ثبت نام

ثبت نام دوره های آموزشی ایسیو و الکترونیک خودرو
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

 

3 دیدگاه. پیغام بگذارید

  • سلام دوستان عزیز تشریح مدار سیم کشی پمپ بنزین یا درجه تو باک مالتی‌پلکس او نخواست ممنون و سپاسگزارم

    پاسخ
  • سلام دوستان عزیز آیا تمام خودروهایی که از سیستم مالتی پلکس برخوردارند از یک نوع نقشه سیم کشی برخوردارم ممنون و سپاسگزارم

    پاسخ
  • ابوالفتحی
    دسامبر 1, 2023 7:50 ب.ظ

    سلام دوست عزیز
    ۲۰۶ دارم چراغ چکش روشن میشه و دورتندش
    سر باطری منفی رو میکشم درست میشه چند روز دوباره اونجوری میشه چند جا بردمش دیاگ میزنن تشخیص نمیدن چیه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up