آوانس ریتارد یا آوانس جرقه چیست ؟

آوانس چیست ؟ ریتارد چیست ؟ ادونس چیست ؟

آوانس ریتارد چیست ؟

 

آوانس و ریتارد دو اصطلاح در سیستم جرقه زنی خودرو میباشند .

به این معنی که اگر خودرو در حالت خلاص (800-1500 RPM) باشد جرقه به حالت عادی زده می شود ولی در دور های بالا نیاز به سریع تر زدن جرقه است که این حالت را آوانس می گویند حال گاهی نیاز به تاخیر در زدن جرقه است

آوانس و ریتارد مربوط به سیستم برق و جرقه در اتومبیل است و در دلکو فقط کارایی داشته و هیچ ربطی به سوپاپ ندارد و اگر ماشین در حالت اوانس باشد سیستم جرقه آن درست و صحیح است و اگه در حالت ریتارد باشد جرقه زدن نامرتب انجام میشود و نیز اوانس و ریتارد در خودروهای دیزل توسط پمپ گازویل انجام می شود. چون خودرو های دیزل فاقد سیستم جرقه  هستند و فقط به وسیله فشار سوخت انفجار انجام می شود.

یا اگر ساده تر بگوییم در حالت دور آرام یا همان حالت خلاص که جرقه به حالت نرمال زده می شود، افزایش ناگهانی دور موتور باعث ایجاد شدن آوانس و در دور بالا با کاهش ناگهانی دور موتور حالت ریتارد پیش می آید تا سوخت درون سیلندر ها به موقع منفجر شده و موجب حرکت میل لنگ شود.

زمان بندی جرقه زدن در موتورهای بنزینی از اهمیت زیادی برخوردار است . چون زمان جرقه زدن می تواند جلوتر از موعد مقرر باشد که به آن advanced (آوانس) گفته می شود.و یا اینکه دیرتر از موعد مقرر باشد که به آن retarded (ریتارد) گفته می شود .

زمانی که لازم است تا سوخت محترق شود معمولا ثابت است. اما سرعت پیستون همزمان با افزایش سرعت موتور افزایش می یابد. این بدان مفهوم است که هر چقدر سرعت موتور سریع تر شود لازم است که جرقه زودتر از موعد مقرر شده انجام گیرد به این کار آوانس شدن جرقه می گویند. هر چقدر که سرعت موتور بیشتر باشد مقدار آوانس کردن آن نیز باید بیشتر شود .

 

معمولا ناک سنسور این تغییرات را دریافت میکند و به ایسیو منتقل می کند.

 

آموزش تعمیرات ایسیو

دوره آموزش تعمیرات ECU خودروهای سواری در 16 روز ( 10 روز تئوری – 6 روز عملی ) | آموزش کامل تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری ایسیو های بوش ، زیمنس ، ساژم ، والئو و … | برای دریافت مشاوره ” رایگان ” روی لینک زیر کلیک کنید و یا فرم انتهای صفحه را پر نمایید

 

ثبت نام

ثبت نام دوره های آموزشی ایسیو و الکترونیک خودرو
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up