شیر برقی کنیستر چیست ؟ + علائم خرابی و نحوه تست

شیر برقی کنیستر چیست ؟

شیر برقی کنیستر چیست ؟

 

شیر برقی کنیستر که به وسیله واحد الکترونیکی موتور یا ایسیو کنترل می شود، مابین مخزن کنیستر و موتور قرار می گیرد و وظیفه دارد که بخارات ارسالی از مخزن کنیستر موتور ( مانیفولد هوا ) توسط ایسیو را کنترل کند.

در این نوشته به بررسی موارد مانند ” کنیستر و شیر برقی کنیستر، نحوه عملکرد، علائم خرابی شیر برقی کنیستر، مکان نصب، نحوه تست و عیب یابی و … ” صحبت خواهیم کرد.

نکته : اگر به دلیل خرابی ایسیو، شیر برقی کنیستر شما دچار مشکل شده است به صفحه >> تعمیر ایسیو << مراجعه نمایید.

همچنین یکی از مواردی که در دوره آموزش تعمیرات ECU پارسیان صنعت خودرو مورد تدریس قرار می گیرد، شیر برقی کنیستر می باشد.

1.کنیستر چیست ؟

در خودروهای جدید مخزنی بنام مخزن کنیستر وجود دارد که به وسیله‌ی یک لوله بخارات باک بنزین به داخل آن منتقل می شود. محتویات این مخزن که از کربن است جاذب بخارات بنزین می باشد. این مخزن به وسیله ی یک لوله به مانیفولد هوا متصل شده و بخارات بنزین را به مانیفولد هوا انتقال می دهد. در بین راه برای کنترل انتقال بخارات بنزین، شیر برقی کنیستر نصب شده است که توسط ECU  کنترل می شود و در دمای بالا 70 درجه دهنه‌ی آن باز می شود.

کنیستر

نحوه حرکت بخارات بنزین از باک موتور ( مانیفولد هوا ) یا مدار ارسالی بخارات بنزین به موتور

بخارات ایجاد شده در باک پس از کنترل ( در بعضی از خودروها توسط حباب گیر ) توسط شیلنگ وارد مخزن کنیستر ( قوطی ذغال ) شده و جذب ذغالهای داخل مخزن کنیستر می شود و در صورتی که شیر برقی کنیستر توسط ایسیو فعال شود و ( باز شود ) با مکش موتور و ورود هوا از پایین مخزن کنیستر به داخل مخزن سبب شده که بخارات جذب شده داخل مخزن از ذغال ها جدا شده و پس از ورود به شیر برقی وارد منیفولد هوا شده و مصرف می‌شود.

دلایل لزوم استفاده از سیستم کنیستر در خودروها به خصوص در خودروهای انژکتوری

اگر بخارات بنزین در باک به هوای بیرون پخش شود ، اولا موجب آلودگی محیط زیست شده و ثانیاً باعث هدر رفتن بنزین می‌گردد. لذا به همین خاطر در اکثر خودروهای انژکتوری و حتی در خودروهای کاربراتوری از سیستم کنیستر استفاده می کنند. البته در خودروهای کاربراتوری از شیر برقی معمولاً استفاده نمی‌شود بلکه بخارات از مخزن کنیستر به طور مستقیم وارد مانیفولد هوا می گردد. در خودروهای انژکتوری به دلیل کنترل دقیق مقدار سوخت و هوا توسط ایسیو نیاز است که از شیر برقی جهت کنترل ورود بخارات از مخزن کنیستر به مانیفولد هوا استفاده شود و با دستور ایسیو فعال و غیرفعال می گردد .

همچنین ببینید : قیمت دستگاه داینو

مخزن کنیستر

زمان هایی که شیر برقی کنیستر توسط ecu فعال می شود

معمولاً در مواقعی که موتور نیاز به سوخت بیشتری دارد، از جمله زمان شتاب گیری و سرد بودن موتور و…  ایسیودستور فعال شدن ( فرمان فعال شدن ) را به شیر برقی کنیستر می‌دهد تا راه خروج بخارات بنزین از مخزن کنیستر موتور باز شده و بخارات جمع شده در مخزن کنیستر با هوا ترکیب شده و وارد موتور ( مانیفولد هوا ) گردد تا حدودی سوخت اضافی مورد نیاز موتور را در آن شرایط فراهم کند و جلوی هدر رفتن بنزین و آلودگی هوا را بگیرد.

2.مکان نصب شیر برقی کنیستر

متاسفانه در اکثر خودروهای انژکتوری در چند سال گذشته سیستم کنیستر نصب نشده است و در خودروهایی که نصب شده بود در مکان های مختلف نصب شده اند در خودروهای مانند پراید مدل ساژم ، ( به رنگ قهوه ای ) در مدل زیمنس ( به رنگ مشکی ) در سینی موتور نصب می‌شود و در بعضی خودرو ها زیر گلگیر جلو نصب می شود.

 

3.اگر شیر برقی کنیستر خراب شود، چه اتفاقی می افتد؟

در صورت سوختن شیر برقی کنیستر و یا قطع شدن آن ، سبب ایجاد آلودگی هوا شده و مصرف سوخت نیز کمی افزایش یافته و بوی بنزین از طرف موتور استشمام می شود. ( البته خرابی مخزن کنیستر نیز می‌تواند دلیل موضوع اخیر نیز باشد)

دیاگرام شیر برقی کنیستر

4.علائم خرابی شیر برقی کنیستر

  1. اگر خراب شود و دائما باز بماند در این حالت به دلیل مکش خلا مانیفولد هوا مقدار بخار بنزین از باک بر روی موتور انتقال یافته و مصرف سوخت افزایش می یابد در این حالت اگر باک خودرو خالی باشد به دلیل مکش در باک های پلاستیکی باک مچاله می شود و یا اگر باک فلزی باشد برای تست آن می توان سوکت شیر برقی را جدا نمود ( و شلنگ ها ) و به وسیله ی دهان شیر برقی را میک زد . اگر هوا آمد دائما باز است .
  2. اگر خراب شود و دائما بسته شود در این حالت بخارات بنزین در باک جمع می شود و هنگام باز کردن درب باک بخارات با صدا از باک خارج می شود .
    نکته: در برخی از خودروها این شیر برقی حذف شده و کد خطای ان به صورت دائم در ECU ثبت شده است.

 

5.چه زمانی باید کنیستر تعویض شود ؟

قابلیت جذب در ذغال‌هایِ کنیسترها بعد از مدتی با کاهش چشمگیر مواجه می‌شود، خودروسازان زمان تعویض این قطعه را هر ۳۰ هزار کیلومتر یا هر ۲۴‌ماه یک‌بار بیان کرده‌اند، شکل این قطعه و محل‌قرارگیری آن در خودروهای مختلف متفاوت است، برای پیدا کردن آن کافی‌ست لوله‌های خروجی از باک بنزین را از زیرِ ماشین دنبال کنید.

کنیستر دارای دو ورودی و یک خروجی است، در قسمت بالای آن یک ورودیِ بخارات بنزین از سمت باک و یک خروجی به سمت سوپاپ‌برقی کنیستر و در قسمت پایین یک ورودی برای هوا دارد، برای تستِ سلامت آن، دو قسمت ورودی در بالا و پایین را آزاد کنید و با نوک انگشت در هنگامِ روشن بودن اتومبیل چک کنید، در صورت وجودِ مکش کنیستر سالم است.

سوپاپ برقی را هم به همین‌طریق از قسمت ورودی امتحان کنید. سوپاپ برقی در تمامی خودروها دارای یک ورودی و یک خروجی و یک فیش برقی می‌باشد.

 

6.نحوه عیب یابی شیر برقی کنیستر

 

الف- تست شیر برقی کنیستر با دیاگ

در صورت خرابی شیر برقی کنیستر ، خطای شیر برقی کنیستر ثبت می‌گردد. در قسمت پارامترها و تست عملگرها می توانیم نسبت به سالم بودن و تست آن اقدام کنیم .

تست شیر برقی کنیستر با اهم متر

ب- تست شیر برقی کنیستر با اهم متر (مولتی متر)

کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی اهم قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز را در محل مربوطه در دستگاه مولتی متر قرار داده و سپس دو سر سیم های مشکی و قرمز را به شیر برقی کنیستر طبق تصویر زیر وصل کرده و مقدار مقاومت شیر برقی کنیستر را اندازه میگیریم . در صورتی که مقاومت به دست آمده اختلاف زیادی با مقادیر استاندارد داشته باشد شیر برقی کنیستر معیوب بوده و باید تعویض گردد.

راهنمای سیم کشی شیر برقی کنستر

2 پایه دارد . یک: برق 12V از رله دوبل دریافت می کند و پایه دو: انتقال منفی از ECU

 

آموزش تعمیرات ایسیو

دوره تعمیر ایسیو و بردهای الکترونیک خودرو در 16 روز ( 10 روز تئوری – 6 روز عملی ) | آموزش کامل تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری ایسیو های بوش ، زیمنس ، ساژم ، والئو و … + آموزش مالتی پلکس ایرانی و فرانسه و …| برای دریافت مشاوره ” رایگان ” روی لینک زیر کلیک کنید و یا فرم انتهای صفحه را پر نمایید

 

ثبت نام

ثبت نام دوره های آموزشی ایسیو و الکترونیک خودرو
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

24 دیدگاه. پیغام بگذارید

  • با سلام، توضیحات کامل و مفید، فقط یه سوال اگه ما شیلنگ خروجی کنیستر که به ورودی شیر برقی وصله رو مستقیما به منیفولد(شیر برقی را کنار بزاریم) چه تاثیری داره روی کارکرد موتور؟ ممنون

    پاسخ
    • پاسخ مدیر آموزش تعمیرات ecu : سلام ، خطای سنسور اکسیژن میدهد و سوخت افزایش پیدا میکند

      پاسخ
      • آقا پرهام ژگلاتور یا همان فشارشکن بنزین را عوض کن اگه پمپ بنزین داخل لاکی باشه روی شناور هست

        پاسخ
  • سلام پراید مدل ۹۵ با ۴۰هزار کارکرد وقتی ماشین گرمه و خاموش میکنم تو فاصله زمانی ۵-۱۰دیقه ک استارت میزنم استارت میخوره و روشن نمیشه همزمان با گاز دادن روشن میشه هر چی سنسور فکرشو کنید تعویض شده اسپ موتور مپ دور موتور رله دوبل و… باطری نو فشار پمپ بنزین تست شده باطری کمکی گذلشتیم و استارت زدیم بازم نشد ایموبلایزر خاموش میشه صدا پمپ بنزین هم میاد ولی روشن نمیشه صافی بنزین عوض کردم دیگه هرچی فکر کنید سوئیچ رو باز گذاشتم از جلو استارت زدم روشن نشده وایر رو نگاه کردم جرقه داشته بنظرتون میشه مشکلم نشتی شیر برقی کینستر باشه؟ یا مشکل چی میتونه باشه؟؟؟؟

    پاسخ
  • با سلام
    ممنون از توضیحات خوبتون
    شیر برقی کنیستر تیبا مدل ۹۱ تا حالا چندبار سوخته و احتمال میدیم از مشکل از ecu باشه، با دیاگ هم نتونستن ecu رو درست کنن و برق یکسره به شیر برقی میفرسته (قطب منفی). راه حل رو بفرمایید لطفا.

    پاسخ
  • سلام متشكر از توضيحاتتون
    من مزدا ٣ نيو دارم و معمولا بعد گرم شدن موتور صداي تپ تپ از داخل داشبورد مياد،و قطع ميشه،موتورو ميزنم بالا اون صدا شنيده نميشه،ارر كنيستر هم نميزنه با دياگ،ولي پرسيدم گفتن شير كنيستر خراب شده
    خواستم راهنمايي كنيد،واينكه شير كنيستر مزدا كجاست؟ متشكر

    پاسخ
  • سلام من ماشینم سمندEF7هست سال ۸۹کنیستر ماشین رو تعویض کردم هنوز چراغ چک روشن هستش
    قبل از تعویض دیاگ زدم خطا کدP0458میدادچراغ چک روشن بود وخطاش پاک نمیشد

    پاسخ
  • سیامک راد
    فوریه 7, 2020 4:43 ب.ظ

    سلام،ممنون از زحمتاتون،ماشین ریو۸۵ زمانی که ماشین گرم هست ودرجا هست کولر را میزنم افت دور موتورشدید پیدا میکنه ولی خاموش نمیشه امپرتازیرپونصد میاد وموقع قطع شدن کمپرسور دوباره برمیگرده روی ۷۵۰ نرمال میشه،فقط موقعی که ماشین گرمه ودرجا ایستاده این مشکل داره اگه ماشین کوچکترین حرکتی داشته باشه یعنی یه هول کوچیک بدم دیگه این مشکل رفع میشه! استپر عوض کردم شمع عوض کردم سوزنها وریل سوخت شستشو شده ،سنسور مپ واکسیژن هم تست وتمیزشده ولی تاثیری نداشته،چراغ چک هم اصلا روشن نشده تا حالا،درضمن موقعی که همه استفاده کننده فن چراغها شیشه گرمکن مهشکن را روشن میکنم کمی دورموتور افت میکنه ولی همون موقع کولر بزنم درست کار میکنه یعنی یک یا دومیل دورموتور بالا میره! ولی اگه همه را خاموش کنم وفقط کولر روشن باشه دوباره افت شدید میده!! ممنون میشم راهکاری بفرمایید،تاحالا هیچ مکانیکی ایراد پیدا نکرده،درضمن تایم درست ودقیق هست،ممنون.

    پاسخ
  • سلام
    من ال۹۰ دارم یه مدت باک حالت باد کردگی داشت توجه نکردم باک از بلا سوراخ شد و جوشش دادم چند روز وقتی درب باک رو باز می کردم هوا ازش خارج میشد ولی مجدد باک سوراخ شد به کنیستر شک کردم شلنگ بخار که از باک می آید رو از رو کنیستر در آوردم هیچ مکشی از طرف کنیستر نداشت می خواستم بدونم آیا کنیستر خراب هستش و یا تحت شرایطی شیر برقی کنیستر باز می شه و در ورودی شلنگ از باک مکش ایجاد می شه لطفا راهنمایی فرمائید لازم باشه هزینش رو هم پرداخت می کنم
    با تشکر

    پاسخ
  • سلام
    بنده پراید مدل ۷۵ کاربراتور هاچبک دارم
    کنیستر و شیر برقی بر روی آن هست اما شلنگهاش و برق شیر برقی موجود نیست
    سوال برقش رو از کجا بگیرم
    دو اینکه شلنگهاش رو به کجا وصل کنم
    متشکرم

    پاسخ
  • سلام چرا وقتی سوکت شیر برقی را وصل میکنم وچراغ کوچکها را روشن میکنم دور موتور بالا میره ولی وقتی سوکت را جدا میکنم خوب میشه ممنون

    پاسخ
  • ببخشید یادم رفت خودرو پراید کاربراتوری است

    پاسخ
  • سلام ماشینم پژو پارس دوگانه کارخانه صاحب قبلیش سوکت شیر برقی کنیکسرو حذف کرده و الان بو بنزین میاد قبلا بو نمیومد چند وقته اینطور شده ب نظرتون کنیکسر خراب شده

    پاسخ
    • سلام ببخشید ماشین من سمند ای اف سون مدل۹۴ دوگانه سوز است،فقط صدای شیر برقی کنیستر خیلی کم مثل صدای سوپاپ میاد البته یک بار عوضش کردم ولی اصلیش گیرم نیومد الان دوباره صدامیده.خواستم بدونم باید حتما عوض بشه؟یا مشکلی نداره؟

      پاسخ
  • سلام
    مهندس یه سوال؟اگه منفی که از ECU میاد روی سولونید قطع باشه مشکل از کجاست؟خودرو ساینا معمولی هست
    من چکار میتونم بکنم

    پاسخ
    • سلام وارادت بنده ماشین پراید ۸۵ دارم موقعی که شلنگ شیربرقی کنیستر رو به سر منیفولد هوا وصل میکنم ماشین خفه میشه وموقعی که از روش در میارم ماشین شتاب میگیره علتش چیه داداش وایا شلنگ رو الان جدا کردن ووصل نیست ایا خطرناکه ممنون میشم جواب بدین

      پاسخ
  • علی اصغر رحمانی
    آگوست 31, 2023 3:55 ب.ظ

    سلام امیدوارم ب این مشگل جواب بدین پراید۸۳ انژکتو دارم ک برق ب سوکتی ک روی شیر برقی نصب میشه نمیرسه ک باعث شده بوی بنزین و خارج شدن بنزین از کنیستر رو داشته باشم لازم ب ذکر هست ک شیر برقی کنیستر حبابگیر همه تعویض و نو شده

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up